Carlf 1 Postad 6 December , 2007 Hej Som topic tänk att göra det mitt i Juli.(Från kbv tidigare ikväll) MVh Calle edit : Sotenkanalen, för dom som inte förstod det. Senast ändrad av Carlf | 06 december 2007 | 22:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 6 December , 2007 Dom lääär ju haft jävligt skoj :-)förövrigt så har jag nog inte garvat så mkt på väldigt länge åt gubbarna i segelbåten :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 6 December , 2007 Kan någon förklara?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 6 December , 2007 http://kanal5.se/web/guest/webbtv/k5videoplayer/playlist-name/Kustbevakarna 207/none/ Finns som webb-tv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 December , 2007 köra 40 genom Soten. Det är fritt fram. Över Soten är det fri hastighet. Jag går alltid med full maskin både genom Sotekanalen och över Soten (om jag inte mot förmodan seglar på Soten). Det är bara i Sunnepinnan jag lättar på gasen http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />. Där råder ju hastighetsbegränsning 3 Knop Senast ändrad av toaen | 06 december 2007 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 December , 2007 sunnepinan är kanske lite dum att dra 40 i.. jag menar det är ju en passage man inte riktigt BEHÖVER ta :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 December , 2007 Området de åker i på vissa delar riktigt trångt. Det ligger båtar förtöjda på flera platser på sådant sätt som går bra om trafiken kör i 5 knop, knappast för båtar i full fart. Men är det nödläge så är det väll, eller? Jag känner till området och sett filmen. De kör bla. fullt blås under svängbron och där är riktigt trångt. Förstår inte hur det kan vara försvarbart att riskera livet på alla de som fanns i kanalen för att komma fram fort. Visst ligger det en person i vattnet men det är ju även mitt i sommaren med relativt bra vattentemperatur. Alla vet väll att till gott sjömansskap hör det att INTE hålla hög fart i närheten av andra båtar och även med låg hastighet hålla avstånd. Inget visas om undersökning av gubbens tillstånd. Och varför kunde inte segelbåten plockat upp gubben? Men visst ser det häftigt ut att köra 40 knop i kanalen. Något alla vill göra som sett filmen Göta Kanal. Dessutom är jag inte säker på om det var ett riktigt fall eller arrangerat för att få ett bra inslag för TV5 Sedan så fortsätter KBV killarna med att tramsa Mission Compleated när de lämnat tillbaka killen på segelbåten. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 7 December , 2007 Hade varit riktigt sköj att få fläska på genom kanalen he he!!!! Ja fan va sköna snubbarna i segelbåten va!! Å nu ni alla som kritiserat Kustbevakarna så har ni ju mer grädde på moset nu!! Hade inte Kustbevakningen lagt till sin båt där så hade ju Gunnar sluppit ramla i vattnet när han tittade på båten eller???. he he Nä som Ringhede skrev att det inte är försvarbart att dra 40 genom kanalen?? tror du hade tänkt annorlunda om de va du som låg i Spat!! Å anledningen till att killarna i segelbåten inte kunde plocka upp han var för att de var för nära land och de som var på båten var oerfarna å inte vågade gå in. Kan ju varit grund/grunt med mera eller? Alla kan ju inte vara världsmästare!! Å att gnälla på vad de avslutar sitt jobb med för fras hmm SPELAR ROLL ELLER??? Å du får lägga ner å kolla dina James Bond filmer på kvällarna nu!! där är det riggade!! Med tanke på att ni menar att Kustbevakningen inte gör ett skit som ni säger så måste ju givetvis Man över bord delen vara riggad å alla fyllerister är skådespelare ja allt som sker är bluff f r det vet ju ni världsmästare här! Senast ändrad av nutshell | 07 december 2007 | 08:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 7 December , 2007 Anedningen till att de avslutade med Mission Completed var att de fick larmet via MRCC o då är språket engelska. De meddelade bara uppdraget slutfört.............. Sedan att de stog på i 40 knop i en trång kanal.....Skulle det var någon skillnad på detta och en polisbil som körde fort på en väg ?? Är säker på att hade de uppfattat situationen så att det inte gick o köra så som de gjorde hade de inte gjort det.......... Man kan dö i vattnet även mitt i sommaren....Är tempen i luften vattnet under 37 gr riskerar man förfrysning ( hyper...ja vad det nu heter...) .......... Tror att han som låg där var glad att de kom ................ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 7 December , 2007 Anedningen till att de avslutade med Mission Completed var att de fick larmet via MRCC o då är språket engelska. De meddelade bara uppdraget slutfört.............. Men strax innan pratar dom med Sweden Rescue på svenska? Det finns inget som säger att man MÅSTE använda engelska vid samtal med MRCC. Detta sker i svenskt inre farvatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 7 December , 2007 Det är var jag trodde .....eftesom de skall kunna samarbeta med utländska båtar så körde de engelska i alla lägen ..... Men , men ...fel kan man ha.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 7 December , 2007 .... Det var ju för en gång skull inte knökat med båtar i Sotekanalen så det såg ju faktiskt väldigt säkert ut... Vad jag reagerad lite för var att 2:e förare dirigerade 1:a föraren. Antar att han som körde var lite mer rookie men skall det behövas? Hur som helst, en bra serie som äntligen får folk att öppna ögonen för hastighetsbegränsningar och alkohol på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 7 December , 2007 Det va hemskt va ni gnäller. Kör dom för fort är det fel.Å när jag rodde genom Sotekanalen för ett par år sen , då gnälldes det för att det gick för långsamt. Men det blev inget svall http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />Blir ni aldrig nöjda?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 7 December , 2007 He he Jag körde genom Sotekanalen en julidag för några år sedan. Hade något fel på reglaget så det gick bara i ca 3 knop. Ett sådant liv det var. Jag blev utskälld av åtminstone 3 st svenska och ca 10 norska semesterfirare som tyckte jag var i vägen. Dom hade ju bråttom till ingenstans... Senast ändrad av StigH | 07 december 2007 | 14:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 December , 2007 Sunnepinnan är ju mycket trevligare att gå än väståre Stensholm´ s sund. Sen är det ingen risk att jag kör för fort genom Sotekanalen, då min båt knappt kommer upp i 5 knop om jag går för motor, men i Sunnepinnan får jag slå av på farten. Jag kan faktiskt inte förstå tjusningen med att köra i Sotekanalen, eller nån annan stans heller i 40 knop. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 December , 2007 Sen kan det ju vara så att vissa båtar behöver styrfart och är det då medströms så måste man trycka på lite med propellern för att få den styrfarten.Det var därför det blev segelförbud i sotenkanalen pga en incident.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 7 December , 2007 Gick in och tittade på filmen på länken och tappade hakan. Är det så här det går till på västkusten? Trafikstockning som i bilköer och om man drullar i så ringer man till sjöräddningen som kommer i 40 knop och drar upp en. Det såg ut som om gubben i vattnet flöt bra, han hade väl flytväst. Åker det omkring folk på havet som inte kan plocka upp egna kompisar som trillar i? Båtkörkort???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 December , 2007 tycker faktiskt inte att du ska gnälla så! sjön gick ganska hårt som du kanske kunde se och området där gubben låg är ett ställe med en hel del grynnor.. jag hade heller inte gått in med min båt där och framförallt inte i den sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 December , 2007 Nå är ni säkra på att det inte var fiction ??? Hade gubben ramlar i eller hoppat i? OK vi utgår från att han ramlat i och det var rätt att de åkte i 40 blås i kanalen för att rädda livet. Skit samma om man kör över någon i kanalen. (jo folk badar i den på sommaren) Och likaväl som ni klankar på den rejält fulle personen som ramlade i vattnet då han skulle kika på Cobran, varför kritiserar ingen idioten som gett sig ut i relativt tuff sjö så att gubben hamnade i vattnet samt att vart i helv.... hade han selen som man ska ha när man är på en segelbåt och det går sjö??? Alltså vart är ansvaret för befälhavaren till segelbåten??? Vart är ansvaret för att gubben ramlade i sjön??? Otur Nä glatt lamnar man av gubben på segelbåten som får fortsätta sin glada seglatts i hög sjö. Varför fick inte befälhavaren här förklara vad som skett och att han var vid sina sinnens fulla bruk??? Sammanträffande att de var relativt nära när det hände, lagom nära så man fick sitt lilla Göta Kanal race, eller? Nå var det fiction eller verklighet??? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 December , 2007 väldigt tänkvärt roland! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 7 December , 2007 Jovisst alla båtar behöver styrfart, men då kan trycka till en stund o sedan stoppa proppen igen. Det har jag lärt mig att göra Dessutom var de flesta norska båtarna utrustade med bogproppar fram o dubbla skruvar bak. Svenskarna som hade bråttom hade segelbåtar så dom kunde inte skylla på styrfart Att dom dessutom kunde köra om mig eftersom jag höll min sida nästan löjligt mycket är en annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 December , 2007 bara så du inte missuppfattar mig. det va absolut inget emot dig.. det va bara en allmän grej http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 8 December , 2007 Man gör så när man åker fort. En kör och en navigerar. Då kan den som styr hålla ögonen på vad som sker framför vad det gäller båtar. Den andre håller koll på sjökortet och var de skall åka. Precis som man gör när man kör utryckningsfordon på land. Den som sitter bakom ratten har koll på styrandet och den som sitter bredvid kollar i kartor och sköter kommunikation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 9 December , 2007 Nja, men nu var det ju så att det var personen som inte körde som diregerade han som körde. Kör barbord om honom, framför honom..... Senast ändrad av Jonbeee | 09 december 2007 | 16:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 9 December , 2007 ja det är så man kör, för att hjälpa han som kör, genom att säga vad det inte är grunt samt förslå färdväg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 9 December , 2007 Ja, det är taget. Förstår om navigeraren föreslår färdväg men så sekundaktuellt?... Nåja, jag köper det... Bra serie iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 9 December , 2007 har dom fått upp barbord i soten? har jag inte sett... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simon111 0 Postad 10 December , 2007 Gubben som låg i spat och tokkörningen genom Sotekanalen är två skilda händelser som blivit ihopklippta i efterhand. Bilderna med mannen över bord är från Tjörn Runt (de har iallafall nummerlappar därifrån på sig på båten som hämtade upp). Knappast troligt att de kör från Hunnebo till Tjörn medans en farbror ligger i vattnet. De var väl tvugna att klippa in något dramatiskt för att förklara varför man kör på det viset i kanalen. Varför inte köra utomskärs om man har brått söderut ?? Det lär väl gå jämt ut tidsmässigt. För inte kunde de hålla mer än halvfart igenom eller ?? Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 10 December , 2007 Tyckte också det var konstigt, dock tjänar man minst 7-10min på att gå igenom soten. Det såg ut som en ihopklippt händelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser