Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
lisa-triss

Batteri dålig kvalite?

Rekommendera Poster

Har ett helt rasat och ett halvkass batteri i båten!

Det är Tudor Nautica Marine 75AH ca. två år gammla.

Det ena har en vilospänning på under 12,3 volt och det andra på ca 12,5.

Kopplar jag på laddare stiger spänningen på ett par minuter till 14,4 eller så och bryter.

batteriögatär då fortfarande inte grönt och spänningen sjunker snabbt tillbaks igen.

Kass är då min slutsats.Batterierna är aldrig djupurladdade eller har kokat torrt.

Underhålls laddat en gång i månaden eller oftare vintertid.

Körde med Nappspanel och maxpowerreg. i sommras och trodde att batterierna kokat torrt för att regen ev. inte funkat men det var i stort sett fullt med vatten i alla celler när jag kollade.

Har inga läck strömmar i systemet.

Har haft samma batteri typ ett par år tidigare med ungefär samma resultat.

Gör jag fel?Är batterierna av dålig kvalitet?Och vad ska man byta till för märke och sort isf.

Ska jag köpa ett startbatteri och ett fritids-marin batterinär jag köper nya eller ska jag köpa två lika?Har skyllermarkrelä idag.

 

/Lisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök ladda med en vanlig laddare utan reglering. Ladda 10 timmar och kolla om du får batterierna att hålla 12,7V.
 
Har missat att ladda batteribanken tillräckligt när jag spanat in batteriövervakaren (BATMAN) som signalerat 0Ah = fullt. Batterierna behöver fler Ah iladdning än Ah urladdning så man kommer ner till 0 Ah utan att batterierna är laddade fullt. 
 
Mina nya (2 år) batterier går också snabbt upp till 14,4V fast de stog på 12,5V. Men de håller spänningen 1-2 månader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste i något annat inlägg om att ett kasst batteri kan sno ström från ett batteri som är O.K. Kan det vara något sånt som påverkar här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något är skumt här som knappast kan skyllas på batterierna.

Du skriver att du underhållsladdar 1 gång/mån. Hur, med vad?

När du använder båten, hur laddas batterierna då?

Nappspanel och maxpowerreg. exakt vad är detta, reglering av solpaneler?

Vad fick dig att tro att batterierna kokat torrt och att regulatorn inte funkat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Funderade på att testa att pressa upp spänningen genom en vanligladdare och se vad det ger.

Batterierna är isärkopplade från varandra och systemet för tillfället.

På vintern laddar jag med en elektronisk laddare som går över till underhålls laddn. när spänningen nått en viss nivå ,kör ett dygn i stöten vanligtvis.

Motorn laddar start och förb. batteri och det funkar tillfredställande jag har mätt.

Tanken med solcellsregulatorn var väl att jag inte använde båten/förbrukade så mkt.kräm

ur batterierna i sommras iom. väder att om reggen inte funkade och styrde spänningen som tänk så kunde batteriet kokat men det kan det ju inte ha gjort eftersom vattnet/syran är kvar.Kan man överladda och ha sönder batterierna utan att de kokar torrt?

När jag mäter och kollar får jag det till att allt funkar utom batterierna.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Lisa.
Antingen har du maximalt otur och fick batterier som det var fel på. Eller så har något hänt med dem eller sulfaterat alldeles på tok för snabbt. Solceller kan överladda dem om inte regulatorn funkar rätt. Kan du ha haft för lite vätska så överdelen är körd?
Annars vet jag inte vad jag kan hjälpa dig med. har du kvar kvittot och garantin? Det brukar kunna vara två år. Märkesvara som det är dessutom. 
Flera andra har föreslagit samma, att du tar en laddare, i princip en transformator och en diodbrygga och kör hårt. Låt det koka men se till att du vädrar och ingen öppen låga, för det kan bli KABUNK-BOOMMM .Sedan fyller du upp med dest vatten hela tiden  och om det då fortfarande inte håller laddningen efter en sån behandling så är det tyvärr bara att kasta dem, på återvinningen alltså...
Lider med dig, dåliga batterier är tråkigt.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Köpte nytt batteri våras av ovan nämnda typ och märkte snart att det inte höll laddning. Är ju ganska enkelt att kolla kapaciteten, först ladda fullt med en korrekt laddare sen tog jag en lampa på 12Volt 35 watt som ger ca 3amp i belastning. Efter 16 timmar var spänningen 10.3 volt = helt urladdat, vilket ger 16 x 3 = 48 Ah. Fick ett nytt batteri från samma pall/batch och det höll samma låga kapacitet. I butiken hade de nått instrument som säjs kolla kapaciteten på några sekunder och det var inget fel på batterierna menade de.

Jag fick iallafall pengarna tillbaka och köpte ett batteri av annan tillverkare, mätte med samma metod, glödlampa 12V,35W och den lös i 25 timmar innan spänningen sjönkt till 10.3v....= 75 Ah....Troligen hade väl pallen med batterier stått i nått hörn på lagret och inte underhållsladdats, för att sen plockats fram när båtsesongen började...

Jag har letat efter info på nätet om det kan finnas nån form av datummärkning på batterier ungefär som på bildäck, men inte hittat nått. Batterier är ju färskvara och man bör nog handla på nått ställe där de har bra omsättning....

 

Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tog en tur till återvinningsstationen i veckan med mina gamlabåt batterier (två omgångar) som bara pallat 2sommrar även detta Tudor Nautica.

Har varta i dag och upplever inte någon försämring efter 2 sommrar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här börjar ju bli intressant.
 
Jag tror att jag har Tudor också och tycker att de inte är så mycket bättre än de jag skrotade för två år sen. Måste kolla nästa gång jag besöker båten.
 
Jag har alltid trott att det är bly som bly i men här kanske jag får ändra mig. Hur gör man i tillverkningen för att det ska bli sämre batterier.
 
Har Tudor inte rent bly i lådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Aldrig mer tudor för mig:  Köpte ett dyrt extra stort dyrt tudor till trerrängbilen av den kapslade modelen underhållsfritt, batteriet betede sig lite konstigt hittade inget anmärkningsvärt men lossade ändå de nästan plomberade påfyllningarna och upptäckte att det bara var halvfyllt, fyllde upp det körde problemfritt hela året sen ställdes bilen av ett tag och när jag tittade till den hade ena polen börjat flytta på sig.  Ringde upp tudor som talade om att polvandring kunde ske men också att jag inte hade någon garanti på batteriet.

 

Så hädanefter handlar jag hellre för samma pris 2-3st lågpris som oftast har 2-3 års garanti istället för ett tudor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att dina batterier har en vilospänning på 12,3 resp 12,5 V.
Det är relativt dåligt - man brukar läsa att en vilospänning på ca 12,75V indikerar ett väl laddat batteri… och urladdat under ca 11V.
Sedan är det lite oklart om du kopplat dessa två batterier i två olika kretsar, men eftersom du säger du har ett relä – så antar jag det är så?
Då har du antagligen kopplat en solpanel till det batteri som är förbrukningsbatteriet och gissningsvis är det detta som har en högre spänning? Att ha överladdat batterier via en solpanel är tänkbart men inte troligt då ett laddningsrelä/regulator ju ska förhindra just detta.
Alltså – du verkar ha gjort det mesta ”rätt” och utan att i detalj se om kopplingen av sladdar är felkällan så kan jag bara hålla med övriga: det kan vara så att batterierna i sig är kassa bara?
Du bör testa med en enkel syramätare så får du en snabb och bra indikation…MEN att testa som beskrivs här ovan ( total urladdning ) är dock ett säkert sätt att omedelbart få gå tillbaka till affären och be att få byta mot ett nytt batteri...
De flesta vanliga enklare batterier funkar så att du får ladda ur max 50%, helst bara 1/3, för att batteriet inte ska ta skada. Här kan du ha en trolig felkälla på förbrukarbatteriet, dvs du har urladdat för mycket ev? Men det ska normalt inte drabba ett startbatteri så kanske har du ändå kopplat ihop dem på något sätt? KOLLA. Dessutom ska batterier ”motioneras” regelbundet genom att ladda med en högre spänning för att sulfateringsprocessen ska gå tillbaka, detta är något som vi flesta amatörer inte gör då vi normalt inte har bra utrustning för detta…. Och då – i kombination med för hög urladdning dvs tex > 50%, ja då är batterierna snabbt körda…
Så svaret på din fråga om du ska ha olika eller lika batterier är.... att du kan ha olika i två olika kretsar så länge du håller dig till samma enkla typ. Köper du t.ex. ett spiralcellsbatteri ( bättre egenskaper som förbrukare, klarar djupare urladdning bla ) då kan du behöva annan spänning på generatorn / skaffa två generatorer eller bara en bättre batteriladdare. Lycka till!

 

Senast ändrad av Funkis | 09 december 2007 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var iväg till båten nu och det är Tudor Nautica Freeline som vi har till förbrukningsbanken och ett nyköpt i somras Tudor Nautica Freeline/Marine som startbatteri.
 
Batteribanken var nu nere i 12,30V (laddade för 1 månad sen) och startbatteriet 12,87V (inte laddat sen i höstas). Det ser ut som vi får köpa nytt också till våren och risk att de fryser sönder i vinter. Verkar ha alldeles för stor självurladdning. Får kolla om det är något batteri som är kass och drar ur de andra två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Låter i mina öron som om du har en förbrukare som ligger och drar.

Innan jag skaffade solceller så tog jag av bägge batterikablarna från batterierna under vintern. Kan vara ett bra sätt att kolla så att det inte är något annat än batterierna som krånglar för dig. Är ju inte så kul under sommaren heller att ha något som tjuvar ström hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag misstänker också att något tjuvdrar. Men batteritankmätaren visar inget strömuttag. Visar 0,0A men ibland har jag sett att den nån gång visar 0,1 A. Men när huvudströmbrytaren är frånslagen borde inget dra ström.

 

Nu lämnade jag båten med laddaren igång och kopplar isär batterierna i morgon. Håller de bra då så är allt frid och jag får leta läckor. Annars blir det en till som ifrågasätter Tudorbatterierna. Vad jag tror är att de flesta har Tudorbatterier då de har bra rykte och har bra pris och att det är något i det elektriska råttboet  som tjuvar ström på flera båtar. Varför skulle vårt startbatteri hålla så bra annars. Det är också ett Tudor och det håller mer än 12,7V (12,87V) efter 3 månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, då var alla batterier laddade fullt särade på. Kunde inte mäta nån urladdningsström men är osäker på om strömmätningsområdet funkar på universalinstrumentet. Säkringen kan ha gått vilket är vanligt.
 
Nu får det bli vår snart. Det är för trist med pressenningklädda båtar. Mörkt och fuktigt.
 
Nej fram för en ljusnande framtid som är vår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst är det märkligt, jag har också haft Tudor batterier som dog efter två år, i alla fall belysningsbatterierna, startbateriet höll längre. I ren ilska köpte jag det billigaste start batteri jag kunde hitta och de var i utmärkt skick när jag sålde båten många år senare. Skitbatterierna misshandlade vi rejält ibland, tömde de helt.
Det är mycket hokuspokus runt batterier och laddning i båtar. Ibland undrar man om folk är för snälla mot sina batterier. Andra ställen som nödströmsbatterier, sommarstugor med solceller, husbilar, trukar, golfbilar mm - de har mycket mindre problem men de brukar misshandlas svårt. 
Har man parallell-kopplade batterier kan det vara bra att koll tex med en tångamperemeter att det inte går stöm mellan batterierna, det kan hända om batterierna befinner sig i olika delar av livet.
Sen det här med att bränna ur batterierna (utjämningsladdning) 
Syftet är att: Blandar om elektrolyten. 

Jämnar ut skillnaden i laddning mellan olika celler. 

Tvingar batteriet till den högsta möjliga nivån av laddning. 


    När batteriet är full laddat fortsätter man med en ström som är 4% av kapaciteten tills spänningen sluta att stiga (oftast omkring 15,5 - 16,2 V). Detta kan ta några timmar.  spänning , skall batteriet vara off-line. Obs att detta bara gäller våta batterier och att alla förbrukare skall vara bortkopplade så man inte förstör något pga den höga spänningen. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,jag är nog lika när samma irritation som dig och går i samma tankar!

Att byta till något rejält billigt om de nu ändå inte håller mer än två år så kvittar det ju.

Jag provar nog Varta batteri först sen får vi se.fast möjligheten att de är gjorda på samma fabrik men med olika etiketter finns ju. Ja,ja man blir nojjig av syra

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag mätte jag spänningen i förbrukarbatterierna.
 
Det blev efter tio dagar 12,85, 12,85 och 12,87 V. 
 
C:a 4 grader varmt. 
 
Voltmetern visar troligen fel nån procent men OK för att jämföra värden. 
 
Återkommer om ett par månader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...