Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
boatnisse

JAAH! Klarade förarintyget och VHF- idag =)

Rekommendera Poster

hehe gjorde provet idag dom tog ungefär 3timmar tillsammans, klarade både VHF-cerifikatet och Skärgårdskeppare (Förarintyget) så nu kan jag köpa Vhf om jag vill och desutom har jag lärt mej mycket mer!

 

Detta är verkligen något jag rekomenderar! man får reda på massor och det är kul på köpet! provet är inte så svårt heller!

 

någon mer än jag som gjort detta prov? eller något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till förarintyget... jag har också förarintyg, sen i tisdags (07-12-04).

VHF-certifikatet skall jag också ta, men först efter kustskeppar'n i vår... men VHF-radio får du väl köpa även om du inte har VHF-certifikat?? Det är väl bara det att du inte får sända med den, men lyssna är ok!

 

Men jag håller med dig boatnisse, jag kan också starkt rekommendera detta för dem som inte har det! Både kul och lärorikt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, alla borde ta skärgårdsskepparen. Provet är oerhört lätt och man blir särkare på att köra, lär sig signaler, lanternor och massa annat som är viktigt att kunna för att framföra vilket fartyg som hellst oavsett storlek, deplacement och fart.
 
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe man tackar För Gratulationerna Allihopa! =) nej man fick läsa ett kapitel för varje gång, jag gick den intensiva kursen och den var nog på 10ggr så en gång /vecka Jag Gick på Medborgarskolan i Falköping, Något jag varmt tycker alla bör gå (kursen alltså) för det finns så mycket man inte visste innan och förmodligen blir det körkort nu till det nya året och då har man det ju ;) nästa gång är till våren dom anordnar detta tror jag, Nej Man får INTE SÄLJA en VHF till någon om denne inte visar upp sitt certifikat, så endast jag får använda VHF; en eller någon som har certifikatet men det är även tillåtet att frugan eller så får använda den under min uppsyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Helt rätt sagt Johannes!  det finns så många nu som är ute på vattnet som inte har dom rätta kunskaperna, det är som sagt mycket mer än man tror som man inte kan.!  man lär sig navigera här också, plus mycket mer. 

 

Have A Nice Day / Wilhelm `Boatnisse´ Elofsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först får man säga grattis \Laughing\

 

Angående VHF:

Sedan den 8 april 2000 är det tillstånd för användning av radiosändare som gäller.

Tidigare krävdes det tillstånd även för innehav, men det kravet finns inte längre.

 

För att använda radiosändare behövs ett tillstånd (med anropssignal och eventuellt MMSI-nummer som identifierar båten).

Tillståndet är förenat med en årlig kostnad, f.n. 140.-

 

Den som använder radiosändaren ska inneha operatörscertifikat (kunskapsbevis).

Cerifikatet (provet) är en engångskostnad.

 

Certifikat krävs inte för att söka tillstånd.

Tillstånd krävs inte för att köpa eller inneha apparaten.

 

Man behöver (som jag tolkar lagtexten) inga tillstånd alls så länge man inte trycker på sändarknappen, det är väl först då det blir användning av radiosändare.

 


SFS 2003:389

14 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet

1. använder radiosändare utan tillstånd där sådant tillstånd krävs enligt denna lag eller använder radiosändare i strid med ett tillståndsvillkor, eller

2. bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av 3 kap. 14 § andra stycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Börja nu kustskepparen i vår - lättare om man har förarintyget i färskt minne.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar- Du har nog rätt , Yadis? - får väl se... ska inte ut på stora vatten ska bara hålla mej i skärgården, häftig liten sak =) seglar-mot-or!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis! själv skriver jag upp på torsdag 13/12 (skärgårdsskeppare)        M.v.h Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tänker jag vara så ofin att jag kidnappar den här tråden lite eftersom jag själv skall göra VHF-provet om två timmar.

Jag är väl egentligen inte orolig men man vet ju aldrig vilka hjärnblödningar man kan drabbas av så ett litet lycka till kanske vore på sin plats.  \Laughing\

 

Grattis till trådskaparen också, naturligtvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Uffe! :D Hoppas det gick bra för dej! ? Och lycka till då fast det blir ju i efter hand \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, det gick fint.

Så nu är man betrodd att nyttja etern runt våra hav och sjöar.

Då gäller det bara att införskaffa apparaten också. (tillståndet hos Post och telestyrelsen är redan sökt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har man gjort provet och blivit godkänd!! gott!! Men det ger mersmak så nu har jag anmält mej till skepparexamen, vet inte praktiskt  varför jag ska ta kursen men (tror inte jag kommer att köpa/köra nån båt/skepp över 12m*4 men men (kanske vinner jag på lotto). Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Tror du kommer tycka det är superskoj - oavsett om du behöver kustskepparen i framtiden eller ej:) Dessutom smart att hoppa på kustskepparen direkt efter förarintyg eftersom mycket känner du igen från förarintygskursen, bara det att man går lite djupare.  Lite lurigare navigering också:)

 

 

Senast ändrad av Yadis | 14 december 2007 | 18:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött Att du klarade Provet! :D ... tycker det är lite barnsligt, för har hört att om det nu blir körkort så måste man ha kustskeppar examen för att få köra snabb båt över 25 knop plus högfarts intyg jag menar varför ha något för att kunne köra längre ut? jag kommer ändå bara hålla mig inom skärgården med min 17 fotare men den gör ändå över 25 knop ....

 

hur fungerar det där ? med vhf lixom nu har jag provet men sen om jag införskaffar mej en apparat  hur går jag tillväga sen?

 

sen tycker jag det är starkt av dej yadis att ha skrivit så många inlägg! över 400! och ändå är du bara registrerad 2-3månader innan mej som bara har runt 90.... men och andra sidan har jag bara skrivit i klubb forumet som jag är ägare till....

 

 

/bäste wille.

 

Senast ändrad av boatnisse | 14 december 2007 | 21:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antalet inlägg säger inte mycket om man varit till nytta eller ej på forumet:)

 

VHF:

Förutom certifikatet(det har du redan eftersom du klarade provet) måste man ha tillstånd från Post och Telestyrelsen, PTS, för att få använda sin VHF. PTS utfärdar ett s.k. ”Tillstånd att använda VHF-radiosändare i fartyg”. I samband med detta får man också en ”Anropssignal” som är båtens unika identitet i samband med radiokommunikation. För ”Tillståndet” betalar man årligen en avgift till PTS på 145 kronor. (2005)

Här ansöker du om tillstånd hos PTS online:

http://e-tjanster.pts.se/vhf/

 

Vill man ha extratjänster förutom att prata med kompisar och lyssna på väderleksrapporter så har stockholm radio(tillgängligt över hela sverige trots namnet) ett abbonemang man kan betala för. Då får man lite extratjänster.

http://www.stockholmradio.com/show.php/16891.html

 

Senast ändrad av Yadis | 15 december 2007 | 01:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack!! Jag har haft mina funderingar ang. detta med fartprov och förarintyg som det så fint ska heta. Men på kustskepparintyget som jag just tagit tror man att det inte blir nått båtkörkort på många år än, men vår regering har visat sej snabb mer än en gång redan så??? Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad som sagts på vår kurs!

Tydligen har han som utrett båtkörkort fått andra uppdrag, varpå nya utredare tillsatts (??)... så det kan nog ta tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste betala 145 kr i avgift till PTS, Post och Telsstyrelsen varje år för att få inneha apparaten. En sån räkning får då jag varje år, fast jag inte har snacklicensen än. I en nödsituation pratar man ju ändå. Och den nödsituationen kan ju gälla någon annan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag begriper \Wink\ 

så är den årliga avgiften inte för innehavet av någon apparat i sig, utan snarare en registerhållningsavgift för att behålla din/båtens anropssignal och de med den förenade uppgifterna om båtnamn, längd & bredd m.m, uppdaterade och lätt tillgängliga för dom som behöver dom i typ en nödsituation eller annars, din anropssignal/MMSI-nummer identifierar ju då båten.

 

I min värld är MMSI-nummret det viktigaste, vem som helst ombord (med eller utan certifikat kvittar lika) kan då i en nödsituation trycka på den röda knappen på radion och vips så vet MRCC i vart fall att nått onormalt/upplevt som farligt har hänt, vem som sände, och förhoppningsvis (om radion är uppdaterad med position via GPS) var man är.

 

Utan ett instansat MMSI händer inte mycket när man trycker på röda knappen \Cry\ så att ha apparaten registrerad och GPS-ansluten (oavsett om man har operatörscertifikat eller ej) är smart!

 

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 17 december 2007 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen ska man ju koppla gps-en med vhf-en för att få ut mesta möjliga av dsc-n.

Är det bara två nya tåtar i befintligt kontaktstycke på gps-en eller?

Jag har ju ingen vhf än så jag har inte tagit reda på det. Frågar mest av nyfikenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe okej och mmsi nr är samma som anropssignal eller det kan det väl inte vara?!\Surprised\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maritime Mobile Service Identity.  :)

Det är inte samma som anropssignalen, nej.

Anropssignalen använder du när du kommunicerar muntligt, i mikrofonen, med andra båtar eller kustradiostationer eller så.

MMSI-numret är ett niosiffrigt nummer som identifierar din VHF-radio. (och på det viset även din båt) och används av diverse automatiska system man kan tänkas vilja ha. DSC, är väl det mest användbara för oss småbåtsägare.  Även EPIRB och säkerligen några fler bokstavskombinationer jag redan lyckats glömma bort använder sig av mmsi-numret.

 

Hade inte du gjort provet nyligen förresten?\Wink\

 

(ta inte illa upp, jag vet att det är lätt att glömma bort alla dessa förkortningar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha jaoo men lätt att vara dum - fråga först, tänka efter sen ;)

 

Senast ändrad av boatnisse | 19 december 2007 | 12:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...