Henke9999 0 Postad 5 December , 2007 Hejsan!! Vad kräver vassast båt? Säg att man väger 90kg har en liten sportbåt på ca 4,50*2,0m vad är lämplig motor för att ens göra ett försök att komma upp för en nybörjare på vattenskidor eller wakeboard... Och min huvudsakliga undran.. Krävs det mer av båten för att dra upp skidor en wakeboard? Verkar ju som om man måste ha lite mer toppfart för skidor enligt andra inlägg här.. Krävs det mer av båten i starten innan man kommer upp för wakeboard eller tvärt om? Ja vet ni detta vore det intressant att veta!!! MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 5 December , 2007 Vad är max motorstyrka på båten? Gissningsvis minst 50hk. Men det är lite svårt att säga om man inte vet vad det är för båt osv. Jag anser att man ska ha så stor motor som man får ha, om man ska hålla på med vattensport. Det är alltid lättare att komma upp efter en rapp båt. Wakeboard kan jag inte uttala mig om, Men med vattenskidor så åker man i mellan 25-28 knop. Wakeboard är det låndsammare hastigheter som gäller. /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke9999 0 Postad 5 December , 2007 Tack för ditt inlägg!!! Ni som har erfarenhet av både skidor och bräda vad säger ni då? Vad kräver mäst av båten för att komma upp? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 6 December , 2007 gissar 50hk duger, har själv 70hk. vattenskidor kräver lite mer i starten än wakeboard, som jag tror har ca: 50% mer bärighet. som du skrev 90kg, vikten på åkaren är väsentliga punkten plus om han/hon håller emot vid start istället för att glida med och upp. svågern min 90 pannor brukar hålla emot så mycket han orkar på plankorna. brorsan kommer upp på en sekund, samma size. wakeboard fixar inte svågern så svårt att jämföra, men brorsan är uppe inom 3 meter. själv 70kg. kan komma upp efter 20hk inga problem. wake fart är ca: 17-20knop, en vattenskida ca: 20-25knop, två skidor spelar farten ingen roll. vid wakeboarding vill man gärna korta linan så åkaren hamnar på högsta möjliga svall från båten. därav namnet wake ( svallvåg ) och båtar drar mer svall vid ca:17 knop än 25. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loftis 0 Postad 9 Januari , 2008 Av mina erfarenheter tycker jag att det krävs med kraft för att dra upp en person på wakeboard än vattenskidor. När du startar på wakeboard har du den lixom på sidan och då blir det mer motsånd. Är betydligt svårare som nybörjare med wakeboard än vattenskidor just för att det är så mycket kämpigare när man skall komma upp. Hoppas min svar kunde hjälpa till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 11 Januari , 2008 Startar man från vattnet, vilket brukar vara enklast för nybörjare, i synnerhet med wakeboard, så är det nog ungefär lika tungt med vattenskidor som med wakeboard. Beror som sagt på tekniken hos åkaren; hur mycket han hjälper till för att minska motståndet. Startar man sittandes på brygga så blir vattenmotståndet inte lika stort, så då krävs det inte lika mycke motorstyrka. Å andra sidan behöver båten vara rapp i starten, annars hinner åkaren sjunka ner i vattnet, vilket pajjar hela idén med bryggstart. Med wakeboard är det faktiskt inte jättesvårt med hoppstart, dvs att man står på bryggan med brädan på tvären och när linan sträcks så skuttar man ut i vattnet och vrider upp i åkriktningen. Det gäller även här att båtföraren är med på noterna och gasar i rätt ögonblick, samt att det är lite klipp i båtens acc. Denna startteknik är den som kräver minst motorstyrka, men istället kräver lite av åkaren. Men som sagt, det är inte så svårt faktiskt. Bara att våga försöka. Starta på en skida från vattnet är det som kräver mest av båten och åkaren. Men det räcker faktiskt med 30-40-50 hästar. Jag har kommit upp på efter en 30hk, men då gick det riiktigt trögt (väger ca 80 kg). Det är inte för inte som vattenskidbåtar brukar ha V8:or på runt 300 hästar. Oj, vad jag skriver, nu ska jag svara på frågan: Två vattenskidor resp. wakeboard kräver ungefär lika mycket av båten. När man blir duktigare och börjar trycka ifrån lite med brädan, eller åker på en skida, så krävs det mer av båten. Även att den har lite tyngd och kursstabilitet, annars måste man sitta och parera med ratten när åkaren svänger och drar med sig båtens akter i sidled. Wakeboard åks som sagt i 15-20 knop, beroende på åkarens vikt, brädans storlek och åkarens önskemål. På en skida åker man i 25-30 knop. (31,3 är maxfart i slalom) Ju tyngre åkare, desto snabbare måste det gå. Ju långsammare det går, desto längre (större) skida krävs. Summan av kardemumman: Wakeboard kräver minst! Lycka till! /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowrider 0 Postad 14 Maj , 2008 Jo en wakeboard kräver minst , när man e uppe för den har ju större åkyta de e samma när man ska upp på skidor de har mindre yta så de är mer o dra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 14 Maj , 2008 Jag har åkt vattenskidor efter en 15hk, fyrtakt dessutom. Förvisso var båten 4x1,5m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 14 Maj , 2008 Jag har åkt skidor efter en Uttern 440 med en halvtrött 35 hästare. Visst, det går men man får slita ett tag innan man är uppe och väl uppe är man rätt trött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 28 Maj , 2008 Jag upplever det som att en ovan brädåkare går tyngre att dra upp ur vattnet än en ovan skidåkare. Själv så kan jag starta på en skida ur vattnet efter min båt men samma båt kan ha problem med en ovan brädåkare. Är då en ryds tumlare med 70hk 2t. Har testat lite olika tekniker med att dra upp folk ur vattnet och märkt att lite klenare personer har lättare att ta sig upp om man smyger med gasen så dom orkar ha kroppen någorlunda rakt. Gasar man fullt när man sträckt linan viker dom bara ihop sig med en vurpa som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marinsport 0 Postad 21 Mars , 2010 Det krävs varken båt eller motor för att åka vattenskidor/wakeboard! Det går också bra att åka i de kabelskidanläggningar som finns i många länder. Problemet att komma upp, hänger samman med motståndet/motarbetandet åkarna utvecklar när de ligger i vattnet. Görs det fel hjälper det inte med 1000 hk och likaså kan duktigare åkare sänka en V8 så att den inget orkar. Det finns så otroligt många fördomar och besserwissrar inom det här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marinsport 0 Postad 21 Mars , 2010 Det brukas hänvisas till klubbar. Gör man det skall det inte glömmas bort att det finns regler och att dessa regler innehåller föreskrifter för hur en dragbåt skall vara utrustad, hur lång den skall vara och hur bred den skall vara osv. Båten skall kunna hålla jämn fart, dvs. inte sacka för en tung och stark åkare utan oberoende av det oberört tuffa på i sina 58km/h (det är inte knop här!!!) genom den 259 m långa slalombanan. Då som nu, så har det varit alltsedan 1960-talet och då Bertil Karlsson från Katrineholms VSK åkte sina 58:or efter klubbens Chris Craft Camilla med 210 hk V8-motor, se bifogad slalombild! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marinsport 0 Postad 21 Mars , 2010 Gör gärna dina skidor själv, om inte finns i reglerna alla beskrivningar. Trickskidor skall vara ca 1 m långa och 25 cm breda per st. De breda skidorna gör att det är mycket lätt att komma upp. Slalom eller kombiskidorna kan vara nästan lika bred med är längre, upp mot ca 1,70m och så har de varit de sista 50 åren. Bifogar därför en bild på hur denna typ som alltjämt finns kvar såg ut hos Cut´ n Jumps team, även det svenska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser