Luffarn 8 Postad 5 December , 2007 Värmesystemet funkar inte helt bra. Var där och körde det idag, luftade och grejade. Jag bytte dieselpanna i våras från en Eber på 3,5 kw till en Webasto på 4,2. Värmen kommer fortare, jag har tre fläktpaket, ett lite större dit vattnet kommer direkt, (även detta fläktpaket monterades i våras) och två mindre sen. Grejen är att när värmaren gått ca 15, 20 minuter så går den ner på halv effekt som den ska när vattnet uppnått en viss temperatur. (Det hörs tydligt iom att bränslepumpen tickar långsammare) Vattnet är ganska hett när det kommer till första paketet, men på slutet av slingan är kopparrören bara drygt ljumma. Systemet har även passiva radiatorer. På dieselpannan sitter det en cirkpump som hör till, den pumpar enligt boken 450 l/h och på ett annat ställe står det att minimum cirkulation för den här panna är 250 l/h. Så pumpen har teoretiskt överkapacitet. Dessutom sitter den gamla cirkpumpen kvar, Eberspächern hade ingen inbyggd pump, så bägge dessa jobbar nu i serie. Kan motståndet i tre fläktpaket ändå vara för stort? Jag misstänker lite grann att det sitter skräp i dem som hindrar vattenflödet, jag har återanvänt glykol från kölsvinet när jag kopplat om slangar och haft mig har det ju runnit ur, jag har visserligen silat det men ändå. Irriterande att inte pannan fortsätter att gå för fullt till även returen är ca 80 grader. Vad tror ni? Senast ändrad av Luffarn | 05 december 2007 | 19:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 December , 2007 Vattnet är nog strypt nånstans. Testa att pumpa från ett kärl till ett annat och kolla mängden. Sen får du väl ta del för del av systemet och se var det fastnat nåt skräp. Ett sätt är att spola systemet baklänges och hoppas det kommer ut lättare åt det hållet. Har du tillgång till slang så är det ett sätt annars får du väl använda pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 5 December , 2007 Har tyvärr ingen slang vintertid. Jag borde kanske försöka låna en el-länspump och med den nedstoppad i en vatten hink köra runt, runt bakvägen i paket för paket? Fastnar det skräp nånstans så är det väl i cellerna på paketen. Med en 220 volts länspump kanske jag blåser sönder paketen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 5 December , 2007 tror inte att dina cirkulationsproblem beror på fläktpaketen eller radiatorerna. Det är sällan att dessa blir så täta. Men är du säker på att dina cirkulations pumpar fugerar ihop ?? Det är inte så enkelt att dom arbetar mot varandra alternativt att den ena står stilla. Jag hade kopplat bort den gamla som satt separat och bara kört med den nya som är inbyggd i värmaren. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 5 December , 2007 Pumpriktning... När jag kör dieselvärmaren så bägge pumparna går blir slangsystemet varmt i ena änden först. Om jag går för motor och har enbart den lösa pumpen på för gångvärmens skull blir det varmt först i samma ände. Och idag när jag provluftade lite med enbart den lösa pumpen på så verkade det var bra tryck i slangen. Och den lösa pumpen orkade ju ensam med den gamla värmarens 3,5 kw. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 5 December , 2007 Jag ska ändå testa att köra enbart med den inbyggda pumpen, det är ett par sekunders jobb att koppla bort strömmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 5 December , 2007 Det räcker nog inte att bara koppla bort kablarna för det är ju ett innre motstånd i den lösa pumpen så du borde koppla bort den från vatten kretsen. Men naturligtvis kan du prova ! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 5 December , 2007 Skulle den gå baklänges borde det ju bli bättre utan. Det är ju centrifugalpumpar, inte impellerpumpar så de borde inte ge mycket vatten åt fel håll. Jag polaritetsvänder den om jag vill på några sekunder till. Skulle jag ha sån enorm tur att den går baklänges slipper jag tömma systemet och fylla det igen. Det är flera dagars glykolkladdande som inte är roligt om det smäller till och blir 15 minus. Eftersom det inte är impellerpumpar rinner vattnet ganska enkelt igenom dem när de stär stilla, Jag har en lika till färskvattnet och när jag fyller på tanken forsar det ur kranen när det börjar bli fullt. Senast ändrad av Luffarn | 06 december 2007 | 00:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 December , 2007 Det är just detta som är problemet med cirkulationspumpar. De pumpar inget utan hjälper bara till att cirkulera runt det. Pumpen har ingen kapacitet att pumpa förbi olika hinder. Men prova som du tänkt så bör det bli lite skillnad. Vad jag förstår så har du allt i serie. Hade själv det så på min förra båt och hade lite av dina problem med att värmen inte räckte till för de sista elementen. På min båt idag har jag ett två rörssystem precis som i hemmet vilket innebär att jag kan strypa respektive element/fläktpaket vilket fungerar bra. Jag tror definitivt att du har problem med cirkulationen eftersom värmaren går ner vilket innebär att den inte blir av med värmen och därför drar ner på effekten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zakke 0 Postad 6 December , 2007 Kan vara en luftbubbla eventuellt behövs det en högt placerad expansionskärl (min 10 liter) för att undvika att det kommer luft i systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 6 December , 2007 När jag köpte ny pump till motorns sötvattenkrets så följde det med ett diagram som visade att flödet var kraftigt beroende av motståndet. Att pumpa från ett kärl till ett annat visar dåligt vilket föde man får i systemet. Om luftning: Hemma räcker det inte att lufta en gång om man fyllt på mycket nytt vatten. Det finns mycket luft löst i vattnet, och den frigörs efterhand och samlas på höga punkter. Jag het inte om vattenvolymerna i en båtsystem är så stora att det kan bli ett problem där också. Men det kan vara värt att kolla igen. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 6 December , 2007 Var där och höll på en kortare stund. Kopplade isär på ett ställe först och drog ner förlängninsslangar i en hink. Bägge pumparna var för sig jobbar åt samma/rätt håll. Men det var en fruktansvärt ynklig stril. Hann ta i sär på ett annat ställe med, vid ett av värmepaketen, där gick det att blåsa för lungkraft igenom paketet. Försökte sen blåsa åt andra hållet, förbi ett till likadant litet paket, omöjligt. Det enda motståndet där borde vara ett paket och plus 22 mm slang/rör, sen borde det bubbla upp i expansionskärlet och/eller gå runt hela vägen. Men det var absolut stopp. Så jag misstänker det lömska förpikspaketet paketet lite. Att det skulle bli stopp ini släta slangen verkar otroligt. Konvektorerna är ju bara släta rör invändigt de med. Skit att det inte finns vattenslang utdragen nu på vintern, det går ju tyvärr inte. Ska prova om jag kan få cirkulation om jag kopplar förbi paketen. Jag kan ju i värsta fall skruva bort dem och spola hetvatten i dem hemma. Eller hälla i nåt kylarrens.Förslag på bra kylarrens? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 8 December , 2007 Nu funkar det!! Tog mig en heldag med felsökning och viss ombyggnad av vattenburna värmen. Tog isär lagom långa bitar runt varje fläktpaket och tömde och blåste, nu var det inget stopp alls, antagligen för att jag tog så korta bitar. Inget bös i glykolen som jag miljövänligt lyckades ta rätt på i en stor hink. Sen gjorde jag en mindre ombyggnad och flyttade den ena cirkulationsspumpen, den satt först ganska nära dieselvärmaren (med inbyggd pump) och satte den längre bort, vid fläkt nr 2. Den satt halvägs under motorn så det var lagom kul att bygga om. Till slut började jag fylla på. Jag har ett stort expansionskärl som även släpper upp luft den vägen. Sen har jag flera finurliga avluftningar som jag väl raljerat om förut. Hur som helst gick alltihop igång utan krångel fast jag inte hade nån vattenslang att trycka ur luften med, jag luftade i omgångar, värmde fruktansvärt äcklig Billys pizza i ugnen och läste Albert Engström. Nu blev hela systemet hett och alla fläktarna blåste varmt. Vad var felet? Ingen aning, totalhöjden blev lite lägre och cirkpumparna jobbar väl bättre när de sitter en bit ifrån varann. En stor lättnad att jag fick till det hela innan det blir svinkallt, nu kan jag sticka till mitt spa närsomhelst i vinter. Tusen tack för alla synpunkter och hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 13 December , 2007 Äsch! Nu har jag rivit isär hela systemet igen, ska bygga om det igen, på ett tredje sätt, gå tillbaka till en variant på tvårörs-system med monoretur. Ser ut som Jerusalems förstörelse i båten, det går knappt att komma ner där! Värmen funkade rätt så bra, men inte så bra som jag ville. Och när jag kom dit idag hade det mesta av glykolvattnet läckt ur, då bestämde jag mig att göra om allt igen. Det kommer nog att ta hela vintern. Det är skönt att vara lite sjuk i huvet. Senast ändrad av Luffarn | 13 december 2007 | 19:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser