Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
saltvik

Hurley 18

Rekommendera Poster

 

Hej,

Har fått ett erbjudande om att köpa en Hurley, någon som vet nåt om denna modell?

Hur är den att segla?

Tror att jag hellre vill köpa en Stortriss som framgått av tidigare inlägg.Dumt eller?

 

Senast ändrad av saltvik | 05 december 2007 | 17:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är dum!

 

Hurley 18 är nog den bästa båten i den storleken om man vill ha en bra båt att bo i. Den har tre bra kojer, stuv under kojerna. Ett litet pentry, där vi hade ett spritkök. Ett stort kölsvin som man kunde gömma läckerheter i för en hel helg.

 

Kompisen med sin stortriss, hadeen koj mer. Men han lagade maten på bryggan på ett par stormkök, och han hade alltid det mer stökigt ombord, för han hade ingen plats att göra av sakerna.

 

Båten är lite tyngre än Stortriss (ca dubbla vikten), så den går lite trögare i lätta vindar, men ingen av båtarna är någon racer. Blir det lite sjö, stampar bara stortrissen medans hurleyn seglar fint på.

 

Man mastar enklare av en hurley, masten fälls som en flaggstång.

 

Här är bilder på vår gamla båt http://www.sailguide.com/Bilder/Hurley_18bild.htm

 

Vill du veta mer, så fråga, så skall jag försöka svara.

 

Lycka till med köpet.

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med sjösättning ,måste man använda kran eller brukar det finnas trailer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste använda kran eller dyligt när du sjösätter. Vi har en grävmaskin som sjösätter åt oss.

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ypperlig liten skuta för kaffepengar. Kryssar sådär, men från halvvind till läns går hon skapligt vid mer än fyra-fem m/s. Klarar grov havssjö galant och har därför seglats såväl över oceaner som till Grönland. Seglar torrt och fint och vänder med utombordare som en gocart i hamnar . Långköl bly (halva deplacementet i kölen) som sticker endast 0,90 så fina naturhamnar blir det ofta.Har gått på två gånger, inte ett spår.  Småprickor på ett par ställen i gelcoaten på däck (inte konstigt kanske med en 40-årig orenoverad båt).  Se upp för upprostad undre roderinfästning ! 

 

Kolla också genomföringar, rigg, förstagsinfästning etc, många Hurleys har fortfarande originalgrejor kvar.

 

Ruffen är byggd för pygmeer eller 5-åringar som alla 18-20 fotsbåtar, dvs sextiotals campingstandard. Ok för upp till två, sedan behövs en psykoterapeut ombord. Ändå mysigt och ombonat. Bra med stuvutrymme.
Enkel att masta på och av, görs av en person på en kvart. Fönstren bör bytas mot utanpåliggande lexan vid havssegling då originalrutorna och dess gummilister är rena skämtet om det kommer en kraftig våg.

 

Min båt har tyvärr rullbom för att reva, bör också ersättas av riktiga rev.

 

För övrigt ett pangköp med tanke på att man får en Hurley18 i skapligt skick för 10-15 SEK idag. Jämfört med Stortriss, Seacat, Albin 57, Valiant m.fl. känns H18 som en riktig båt, inte som en balja.

 

mvh

 

Leif, Gbg

 

S/Y Rawalpindi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har lite bilder på ett spritkök i en hurley 18.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur och var du vill segla...
Men varför inte lägga till lite till och få en mycket roligare segelbåt?
Själv har jag en Hydra som är underbar att segla och lätthanterlig och man kan hitta hyffsade exemplar för runt 15-20'000.
Fenkölen med bulb gör den styv och riggen bra dimensionerad och bestyckad bättre än de Hurleys jag sett. (trissarna ingår inte i bedömningen Tyst)

  _/)_
~~~~~~ Navigare necesse est!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle absolut satsa mina slantar på en Hurley 18 istället för en Stortriss. Då får du ett litet segelfartyg istället för en stor segeljolle.

 

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trams. Riggen på de Hydror jag tittade på innan jag köpte Hurley var inte mycket för hårdvindssegling till havs. Vantinfästningarna hade dimensioner knappt värd att kallas röstjärn. Dessutom endast två vant med samma fästpunkt för röstjärnen endast skruvade genom rufftaket utan förstärkningar.

Hurleyn däremot, med tre separerade sidostag och kraftigt inplastade dimensionerade röstjärn, är helt igenom byggd enligt Lloyd-specifikationer (det är bl.a därför en H18 väger 1,1 ton trots en LOA på 5,75) och många har långseglats, också över de flesta oceaner i världen. De vakar på ett sätt i grov havssjö som närmast påminner om havsfidran, dvs exemplariskt, har bra akterbärighet vid kraftig medsjö och seglar sittbrunnstorrt vid hårda väder. Långköl bly kraftigt inplastad borgar också för stor styrka vid grundkänning (jag har testat). 

Därmed inte sagt att Hydran inte seglar både bättre och snabbare, det gör den, inte minst på kryss. Dessa båtar skiljer sig påtagligt i seglingskaraktär. Där med blir det valet en fråga om syfte med seglingen, och inte minst smak.

Och vad som karaktäriserar en roligare segelbåt, det finns det många olika definitioner på.

/Leif, Gbg

 

 



Senast ändrad av leleif | 01 juli 2008 | 10:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...