falen43 0 Postad 5 December , 2007 Hej, Har tidigare ställt en fråga till Nidelvare om jag kan få någon info.hur man installerar en eltoa med septitank i en Nidelv 24 snipa.Det är väl någon som har en sådan installerad.Svara gärna med en ritning eller foto. Falen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 5 December , 2007 Lägg ut en bild på hur ditt toa utrymme ser ut så får du nog hjälp med lite ideer och förslag... En kompis som hade en Joda 24 Tur (riktigt lik nidelven) hängde upp tanken under scarndäck bakom toaletten och det blev rätt bra. Jag gjorde en liknande lösning på min förra båt som var en Sea-Max 2 23fot. Bifogar en bild... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falen43 0 Postad 6 December , 2007 Tack för din upplysning Ska fotografera toalettutrymmet när jag kommer till båten nästa gång.Får tyvärr inte plats därinne för en septitank. Jag tänkte att man kanske kan montera den under dynan i utrymmet därunder eller vad tror du om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 6 December , 2007 tack för tipset att använda IKEAS-bestick ställ som tandborst ställ.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 6 December , 2007 Det var slumpen som placerade bestickstället där,men det funkade fint...Betsat med teakbets.. Du kan säkert placera septin där bara du har en lösning på tömningen,då tanken blir rätt låg i förhållande till vattenlinjen så kanske du bör satsa på en elpump för tömningen.. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swemax750 0 Postad 7 December , 2007 Hej det finns tankar som är formgutna och passar runt toalettens nederdel dom rymmer visseligen inte så mycket 25liter bara men kan ju vara en tanke ibrist på utrymme. kolla in interboat.lycke tillswemax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falen43 0 Postad 9 December , 2007 Hej igen Har nu varit till båten och tagit några foton på toalletten.Tyvärr blev de inte så bra för det var ganska så mörkt inne i ruffen och kameran är inte av någon högre kvalitet,men det kanske går att se hur jag tänkt placera tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 10 December , 2007 Ang formgjutna septi under toastolen. Är det ngn som har erfarenhet av dessa?? Talade med Hjertmans och de hade slutat sälja dem, eftersom de hade fått så många reklamationer på dem - för många läckage (låter ju mindre lustigt). Tydligen har det blivit belastade på fel sätt när de ligger under toastolen. Annars verkar ju det som en omkomplicerad lösning. Frågan är dock om det blir billigare. Tycks dessutom minnas att de inte kan användas till eltoa. Har själv en toa utan septi och går och funderar på bästa lösningen (gäller Bella 630c). Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falen43 0 Postad 11 December , 2007 Hej hej Visar ytterligare en bild var jag tänkt att placera septin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falen43 0 Postad 11 December , 2007 Och en bild på toarummet.Någon kommentar vore bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 11 December , 2007 Hej! Det ser ut som att toan inne i toautrymmet kommer att stå på en liten uppbyggnad. Tanken under toan som varit uppe tidigare i tråden fick mig att tänka på en lösning som en båtägare nere på klubben gjort.. Han har tillverkat en rostfri tank som är formanpassad efter skrovet som toan står på. Lite grövre plåt bör man så klart ha så att det inte sviktar sen monterar man bara tanken i båten,lite durkplyfa på den och sedan toan på det... Känns som en bra lösning om utrymmet räcker... Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 11 December , 2007 Hej igen. Annars så tycker jag att toa utrymmet ser mycket likt ut som det kompisen hade i sin JODA TUR 24, Får du verkligen inte plats med tanken ovanför toan ut mot skrovsidan och upp mot scarndäck?? OhojOhoj.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 11 December , 2007 Angående septi(k)tankar i plast..du har väl läst: http://www.maringuiden.se/artiklar/;Skittankar_av_plast_ar_bara_skit-923975 ? Senast ändrad av Gunnar_ | 11 december 2007 | 19:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 12 December , 2007 Mycket intressanta tankar om tankar i plast. Då lutar det starkt åt syrafast, men frågan är om det finns pengar till det i år, kanske får gå utan septi en säsong. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 12 December , 2007 Toautrymmet på nidelv är mkt mindre än på jodan av bilderna att dömma. I Jodan har man ryggen mot skottet och det verkar vara några decimeter större i längd. I nidelven sitter man och trycker med ryggen mot fönstret och det går knappt att stänga dörren (inte jag iaf) I bredd finns inte mkt utrymme heller. Det finns två tänkbara ställen som jag ser det: Under förarplatsen (där har jag tänkt att montera min tank så småningom) eller under britsen eller ryggstödet närmast närmast toan. Under britsen kan bli problem med tömning (om man inte slamsuger) då den blir i höjd med vattenlinjen. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 12 December , 2007 I den Jodan som min kompis ägde så satt man med ryggen mot fönstret och trångt var det så att det räckte,han fick dock dit en en rostfri standard tank från Hjertmans ovan toan mot skrovet.Fästen gjordes i skotten akterut och förut...Tömning via självtryck... Om man gör en egen tank kan man ju göra den tunnare och högre då måste det bara gå... Svetsa,svetsa tätt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 12 December , 2007 då får man offra handfatet oxå som sitter där idag, men visst kanske med skohorn och vaselin så;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 13 December , 2007 Ahhh...Det fanns förståss inget tvättställ i kompisens båt, det förklarar ju isåfall trängseln.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser