MagN 0 Postad 5 December , 2007 Hej!! Jag har en 89 SeaRay 20 fot. Den har börjat få lite fuktskador i golvet som är av målat trä. Jag är rädd för att det kan ha gått in i de balkar som stadgar båtens skrov. Är det någon som har någon erfarenhet av att lägga om golvet eller göra arbeten på de bärande delarna?? När båten byggdes tycket man tydligen att plywood var en jättebra ide men jag tänkte göra om allt i glasfiber. Men vilken plast ska man äanvända?? polyester eller epoxy?? Tack för svar!! /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 10 December , 2007 Mät fukten i balkar och annat innan du funderar på reparation, durkarna kan du med fördel göra i formplywood eller marinplywood dom tål vatten väldigt bra. Vill du plasta dina durkar skall du använda polyester men nya durkar i plywood håller i många år och du kanske vill pyssla med dom igen om 10-15 år. Är dom bärande balkarna dåliga (ruttna invändigt) och spruckna i plasten så är det bara att slipa och plasta. Kolla bara vad som finns invändigt, på många båtar byggdes en stomme av tunn plywood som stöd för plasten och då gör det inte så mycket att plywooden är rutten, balken och skrovet håller ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 10 December , 2007 Har själv slipat å skrapat färdigt, vad ska jag måla med? //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 10 December , 2007 Fördelen med epoxy är att den - till skillnad från polyester - är vattentät. Epoxyn tränger också in bättre i trä och fäster bättre på gammal uthärdad polyester än vad ny polyester gör. Nackdelen är priset och att det är temperaturkänsligare under arbetet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2007 Jag använder själv epoxy till mycket. Limma trä, reparationer under vattenlinjen mm. För reparationer av en gamal båt invändigt duger polyester gott, Slipa bara ordentligt med groft papper. Fördelen med polyester är att du kan måla ytorna med topecoat. tommy Senast ändrad av toaen | 10 december 2007 | 18:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2007 Vad har du slipat och skrapat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 10 December , 2007 Det är plywood som sitter från skrovsida till skrovsida. Glasfiber är laggd för att ge den stabilitet och sedan är det målat med något, som hela skrovet är målat med invändigt... Lite utav det has läppt så jag skrapade bort flagerna och hat låtit det torka ordentligt. Dax att måla över det igen man vad ska jag använda? Som sagt, inte nödvändigt att det blir snyggt, durken ska på igen... men jag vill ju att det ska tåla mot framtida fukt naturligtvis. Förslag? //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2007 Är det glasfiberlaminat över hela plyfan?Är det en yta man går på? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 10 December , 2007 Nej, det är ingen yta man går på och inte heller glasfiber över hela, därför tängte jag bara måla över... Men vilket fabrikat ska jag ta...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2007 Det är alltid svårt att sia när man inte ser det i verkligheten. Av vad du skrev tidigare fick jag känslan att det var målat med topecoate, men jag an ha fel. ett alternativ. Slipa över ytan grovt så att det blir rent. Torka av med aceton eller liknande. Grundmåla med Precoat och måla sen med TopLack i önskad nyans. http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=399 Senast ändrad av toaen | 10 december 2007 | 23:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser