Gäst Fredrik R. Postad 22 April , 2004 Jag är en relativt ny båtägare ( sedan 9 mån). Så nu skulle jag vara tacksam för lite tips. Vilket träslag passar bäst till hytt resp. reling, bänkar mm.Tänkte fixa lite under kommande veckor Är även tacksam för tips gällande behandling av olika träslag t ex lack mm och vad man bör tänka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 23 April , 2004 Träslag som passar bra till båtbyggeri är furu, ek, teak, mahogny, lärk, ask. Det finns säkert fler. Björk skall du inte använda, då det är rötkänsligt. Det enda träslag som egentligen kan vara obehandlat utan bli förstört är teak. Behandlingstips kan du läsa om här, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm - fast jag måste säga att om du inte har börjat arbeta med båten än kan det bli problem med torrsprickor och annat innan du hinner få henne i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 23 April , 2004 Teak är fint, men jävligt dyrt, kostar drygt 60000 SEK kubikmetern, så tänk på det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 23 April , 2004 till reling bör du ha ek och hytt är väl snyggast med teak eller mahogny. själv ska jag nog byta en liten bit i min reling.. där tänkte jag ta och hyvla ner en ekslipers. för den är i bra storlek osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikhan 0 Postad 28 Februari , 2005 gå mot strömmen och använd nått ljusare trä än teak o mahogny dom är ju väldigt populära inom den marina världen men de är också regnskogs träd som man bör vara försiktig med lärk, ceder, oregon pine är fina lite ljusare träslag som funkar alldeles utmärkt och så är de säkert 4 ggr billagre lycka till mvh patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser