Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Patrickk

Service importerad plotter

Rekommendera Poster

Jag hade lite mailkorrespondens igår med USA och kom fram till att lod/plottern hemtagen (Lite dyrare Humminbird) landade på ca halva priset mot här i Sverige.

(Man kan ju fråga sig varför svenska marknaden måste lägga ett påslag motsvarande hela det amerikanska priset ovanför det pris, inkl deras påslag, som amerikanska bolaget redan har???)\Undecided\

Hörde också att lokala återförsäljare inte tar emot en importerad produkt på service eller att marinorna inte hjälper till att montera. En hel del fultänk och tveksamt monopoltänkande med andra ord. Köp av oss och betala dubbla priset annars får ni ingen hjälp.

Är det någon som känner igen detta.

Finns det någonstans i Sverige eller Europa som man kan lämna in på service/reparation eller måste grejorna tillbaka till USA?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns naturligtvis en anledning till att det är dyrare här. Bla så har vi just nu ett valuta läge som gör att vi är gynnade, det finns normalt ingen moms på grejorna i USA (ibland 2-3 %) och marknaden är så enormt mycket större så att konkurensen blir stor.

Men det är trots allt märkligt att prisskillnaden, trots detta, skall vara så stor !!!!

Raymarines grejor ligger på halva priset i USA och även om man räknar in svensk moms och tull så är det fortfarande mycket billigare i USA än i Sverige. Det märkliga är ju att alla grejorna märkligt nog tillverkade inom EU och har exporterats till USA.

Navship i Sverige kan ibland vara lite negativa med att serva USA grejor men enligt Raymarine så är det världsgaranti på deras grejor så det skall fungera. Det som säkert fungerar är att få service på deras grejor i England och portot för frakt dit är inte mycket dyrare än till Göteborg så service är inga problem.

Samma sak gäller om man vill köpa elektroniska sjökort. Dessa är ungefär halva priset i USA och de skickas på dagen om man vill köpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej oceanis,

Visst är det en intressant prisskillnad.

Min prisjämförelse innehöll dock 100% svensk moms innan påslaget i Sverige. Någonstans tror jag de svenska företagen tänker fel när man lägger på samma procentsats på billiga som dyra lod. Det blir ohållbart att lägga ett påslag på ytterligare 13,5 tkr för att skicka iväg ett Humminbird 997 t.ex. (16,5 tkr från Usa och 30 tkr i Sverige). Arbetskostnaden att beställa, packa och leverera kostar ju lika mycket för ett dyrt som billigt lod. Det hade varit bättre om man lägt på ungefär lika mycket i pengar och inte procent.

Hur som hellst.

Tack för intressant info om England. Vet du om Humminbird har världsgaranti så man kan skicka även dessa till England?

När det gäller sjökortet gick det inte att köpa sjökort utanför USA hos bolaget jag pratade med. Plottern stödjer Navionics guld och platinumkort. Vet du om dessa går att få tag på för svenska västkusten någonstans utomlands?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har handlat alla mina kort, tidigare C-Map och numera Navionics, hos bluewater i USA.

www.bluewaterweb.com

dom levererar alla tillgängliga, även västkusten. Jag har köpt för hela Sverige nyligen hos dom. Dom finns inte på deras hemsida men det fixar dom ändå.

Kolla på Navionics hemsida vilka kort du skall ha och ring eller maila beteckningen till Bluewater så får du pris etc. Dom bränner ner och skickar inom 1-2 dagar och du kan betala med kort direkt.

Kommer en leverans i ett litet paket.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen,

Tack, då var kortet löst.

Var inne och kollade på Humminbird och det verkar inte som man har någon generalagent i England. På deras hemsida stod det att man måste lämna in för service i USA om man köpt i USA men det skulle naturligtvis vara mycket bättre om någon i forumet har koll på något bolag närmare.

mvh Patrick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp så är det och det är därför priserna är billigare, har du köpt grejen i USA så gäller garantierna bara där, så det blir till att skicka grejerna dit för service och underhåll.

Om någon här hemma mot all förmodan tar på sig jobbet så får du nog vara beredd att betala en god dusör med slantar för jobbet.

Senast ändrad av RDauksz | 05 december 2007 | 11:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var det RDauksz. Har fått det bekräftat från Humminbird i USA att har man köpt där får man serva där. Skulle vara väldigt intressant om någon som skickat grejerna till USA kunde meddela om det var problemfritt eller struligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...