Gesse 0 Postad 3 December , 2007 Jag har ett sjökort från -00 över Vättern. En kompis har nyss köpt ett likadant men detta från jan. -07. När man tittar och jämför dessa på vänster eller höger sida på sjökortet där man mäter sjömil så ser dessa två inte likadana ut. Mitt är graderat i tiondelar mellan varje sjömil, men det var inte det från -07. Det finns inga tiondelar på det utan bara ett streck mellan varje sjömil. (Hoppas det blir förklarat på rätt sätt detta.) Sen är varannan sjömil märkt med ett svart streck på mitt. På kortet från -07 är det svarta strecket 5 sjömil. Korten är i samma skala och allt ser för övrigt exakt likadant ut förutom att på mitt står det WGS84, och det gör det inte på det från -07. Någon som vet vad detta beror på? Har aldrig sett ett sådant kort som kompisen köpt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 3 December , 2007 Låter bara som en ny layout för -07. De verkar ändra lite fram- och tillbaka med layouten på Sjöfartsverket, t ex mitt Mälarkort (Båtsport) från 2006 är i A3-format och saknar den färgade 6-meterskurvan, men det fick man kritik för så efterföljande har 6m tillbaka igen. Det brukar finnas en graderad skala till på sjökortet med 10-delar om det nu inte är det i kanten på sjökortet. Minns inte om det finns en skala i över- eller nederkant (menar alltså inte den som visar graderingen av longituderna...). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 3 December , 2007 Ja, det finns en sådan liten graderad skala i ovankant. Men har man frångått det gamla till detta så tycker jag det är mycket konstigt. Konstigt också att det inte står WGS 84 på -07:ans kort. Senast ändrad av Gesse | 03 december 2007 | 20:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 3 December , 2007 Ja, det är skumt! Det måste vara en miss, man måste ju veta vilket system det är gjort på, speciellt i dagens GPS-tider. Har din kompis köpt kortet på Biltema? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 3 December , 2007 Man kan tro det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 4 December , 2007 Hej På de senaste sjökorten står inte att de är i WGS 84. De har de varit i över tio år så nu tycker man det är självklart och skriver inte ut det. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 4 December , 2007 Ja så är det nog. Men frågan kvarstår varför det skiljer på strecken där man mäter sjömil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser