Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Bengtu

Ammomiak till kyl ?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt med sk. On the rocks kyl. Den drivs av ammoniak från en stor flaska som liknar en gasolflaska. Är det någon som vet var man kan köpa dessa i Göteborgsområdet och vad det kostar ? Verkar ju lite lurigt med ammoniak i båten.

Funderar på att byta till kompressorkyl trots att de dra mer ström.

Om det finns någon här på forumet som har erfarenhet av On the rocks, så skriv gärna till mig.

Bengt

Senast ändrad av Bengtu | 02 december 2007 | 16:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med AGA?

För ammoniakinköp, menar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. jag har kollat med AGA och fick inget vettigt svar då det gäller kostnaden. Dom hänvisar till ÅF. Ringde en ÅF o han visste inte heller. Därav denna undran om kostnader.

Sen skulle det vara trevligt om man fick lite uppgifter om hur det fungerar osv.

Vilka ÅF som har det på hyllan är också intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl en kompressorkyl du har?!?!  Ammoniak är vanligt kylmedel i frysmaskiner, t.ex. isverk som gör is till fiskebåtar använder just ammoniak som komprimeras och för att sen då ammoniaken vill återgå till gas så åtgår det värme som sugs från kylelementet, Det är inte farligt att använda, det märks tydligt på lukten om det blir en läcka, med det är inte farligt att inandas små mängder. Så mitt råd är att behåll du den befintliga kylen.

Freon som förr fanns som kylmedel är inte längre tillåtet, så även om du byter så får du samma sorts gas!!!! Kontakta kylmontörer om du vill veta mer.

Senast ändrad av HenrikGbg | 02 december 2007 | 21:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis i båtklubben installerade ammoniak-kyl i sin Flipper 700 för några år sen, han är väldigt nöjd med den. Jag tror tuben räcker väldigt länge. Prova en sommar så får du se vad du tycker. Det kanske är mkt bra fast lite ovanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är ingen kompressorkyl. Kallas visst för frikyla. Man låter ammoniak passera genom förångaren som kyler boxen sen åker det vidare och ut under vattnet. I vattnet neutraliseras tydligen ammoniaken. Detta innebär att man måste ha en flaska med stigrör fylld med ammoniak.

Jag skulle vilja veta om andras erfarenheter av detta system.

Bengtu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar väl som en kompressorkyl gör men att gasen redan är komprimerad i gastuben och kyler när trycket går ner.

Sen att man släpper ut ammoniaken är väl inte så kul. Man måste kånka gas. Stå ut med en viss lukt kan jag tänka också.

Bättre då med kompressorkyl och ta ström från batterier som laddas på nåt sätt. Men kolla om det funkar genom att lägga ett bud på blocketflaskan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har träffat några som haft denna kyl och som var mycket nöjda. Principen är ju att låta ammoniaken expandera i en förångare och på så sätt ta upp värme. Ammoniaken släpps ut i vattnet och eftersom det är kväve och väte så löses det direkt i vattnet. Den delen påminner ju faktiskt om att pinka i sjön! Dvs man bidrar till övergödning men det är nog försumbart även för den mest fanatiske miljöaktivisten.
I anläggningen sitter en magnetventil som pytsar ut ammoniaken, några ficklampsbatterier lär räcka för en sommar.
Så får du bara tag på ammoniaken så är den nog väl värd att behålla, det bör bli många flaskor innan du kommer upp i vad en kompressor kostar!
Förr användes ammoniak i kylanläggningar men det var före freonet. Lär visst finns i vissa ishallar. Kompressor lösa kylskåp enl Platen/Munters patent hade också ammoniak 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en on the rocks själv och är nöjd.  Aga hyr ut flaskor typ11 och köper in din gamla flaska, i mitt fall så fick 2 två årshyror för min flaska så det var ingen bra affär, senare blev jag erbjuden att kpa en extra flaska så jag slog till på den. Pratade med en chafför/försäljare på en Air Liquid lastbil som kunde fylla min flaska när jag sa att det var båtamoniak jag skulle ha, men då hade jag redan hyrt av AGA. Har bara haft flaskan igång en halv säsong så jag vet inte hur mycket amoniak den drar.
En seglare jag mötte i somras hade kopplat ihop 8st ficklampsbatterier för att driva den, han sa att det räckte en sommar då den är strömsnål, själv tänkte jag köra på ett 12v gelbatteri från biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...