Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
stortriss_hej

Bygga om stortriss till Trimaran?

Rekommendera Poster

Hej alla seglare!

Nu är vintern här och Stortrissen är uppe. Så nu kan man bara fixa och trixa med båten istället. Jag har en fråga till alla som vet något om stortriss mk II och trimaraner. Frågan är:

Kan man bygga om sin stortriss till en trimaran? I så fall får man nog ta bort kölen och bygga två sido protoner. men vad tror ni är det fullt möjligt att utföra detta projekt?

/ Stortriss_hej (Räkan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en kajak och klyv på längden. Plasta fast en plastskiva på varje kajakhalva där du klöv den. Montera med ett par gamla uttjänta aluminiummaster eller rör. Vänd den  raka sidan på kajakerna bort från båten så får du  asymetriska pontoner som till   viss del uppväger  lateralplanet du förlorar i  kölen.

Visst är det fullt möjligt att utföra det projektet, men trissen seglar nog bäst i det skicket som den är.

Katamaran och trimaranskrov skall ha ett  bredd-längd förhållande som inte understiger 1:10 Stortrissen har ett bredd - längdförhållande på 1:2,35 http://www.sailguide.com/Triss_stor.htm

räkor ä gott 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att man har trimaraner är att med sidopontoner ökar det rätande momentet. Båten kan bära mer segel i högre vindstyrkor. Alltså bör man kunna sätta utriggare på en stortriss men för att få någon vinst av detta så måste du öka segelytan reält högre mast mer segel. Du behöver inte ta bort kölen men du kan byta ut den tunga bly klumpen mot en fena som är lättare det rätande momentet som tyngden ger behövs ju inte mer det får du via utriggarna. Desutom så får du högre fart ju lättare hela ekipaget är.

Många äldre krysnigs katameraner var inte särskilt snabba för att dom vägde för mycket.

Formelm för flerskrovs snabbhet är lätt och brett (högt rättande moment). Ny mast nya segel och utriggare så får du en stortriss att flyga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att läsa så mångas funderingar och tips!

Bra fakta allihopa, men det kan aldrig bli för mycket! Sitter DU inne med fler funderingar om detta pojekt! Lämna då ett avtryck HÄR i denna tråd! Så blir jag och alla andra som vill veta mer glada!

//Stortriss_hej (Räkan)

Ps. Vill tacka alla som har kommit med bra tips hittills!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte göra någon besviken, tycker att det är kul med friska projekt och idéer. Det är nog inte så svårt att göra en trimaran av en Stortriss, men det blir en vädligt dålig trimaran och inte snabb. Stortrissen är ju bred med stor våt yta. Även om du byter rigg och tar bort kölen så blir den långsam. Ombyggnadskostnaderna kommer att överstiga värdet av en begagnad Stortriss flera gånger om. Försök hitta ett långsmaltt skrov med cirkelformade spant eller helst lite tillplattad i botten alternativt bygg mittskrovet själv, så får du förutsättningar att lyckas med båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart möjligt som en del skriver. Frågan är väl hur korkat det är\Wink\. Så länge det handlar om att spåna är det en kul tanke. Under tiden som du har byggt om din Stortriss har du med stor säkerhet tjänat ihop stålar för att köpa en mycket sjysstare Dragonfly eller en helt ny trimaran se nedan.

Om jag skulle göra något galet skulle jag skaffa en mycket högre rigg och smälla dit en rejält djup köl. Stortrissens originalköl behövde bara gå lite djupare för att segla mycket bättre av det jag har läst på. Måste väl vara mycket coolare att Stortrissen ser ut som en Stortriss men seglar som en trimaran.

Faktum är att det redan finns en färdig Trimaran till ett mycket bra nypris. Se http://www.multi23.com/eng/___________________.html. Ok ingen hytt men såga av överdelen på Stortrissen och skruva fast alt gör man ett riktigt stort bomtält

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...