legeai 0 Postad 30 November , 2007 hej, ska försöka segla världen runt nästa Augusti med en Maxi 77 -fin båt från Heine E. med inombordare och ratt styrning! Jag blir tacksam om någon-några kan hjälpa mig med följande frågor: -pacific light eller annat billigare? -AIS to plotter eller nasa radar AIS eller ingenting? -optimist jolle istället för gummi? -lowrance 7200C med Nautic Path? -värld radio med software till PC for vädret eller annat utan LRC krav? -PC : att tänka på? -sol panel 85W? -min idée är att skaffa plotter med nautic path några stor sjökort beskrivningar som atlantic islandsetc. Min fru är rädd av vågårna och förstår inte varför jag inte gör resan på land...! därför bli det bara några gånger där och där vi ska segla tillsammans. Ska troligen söka 2 medseglare till England och i västindies men vill göra overfarten ensam för säkerhetskull -vill inte aventyrera livet av en andra människa innan jag känna mig proffs. Tack för hjälpen. Bor i Tyresö med hustru. 2 barn inte långt bort. tack, guy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 November , 2007 Maxi 77 med rattstyrning? har du nån bild? Optimistjolle till dinge tycker jag inte verkar nån bra ide på så långa överfarter. Bättre med en gummibåt som du kan stuva undan. Jag har en med uppblåbar durk till min storfidra 7,6 m, det tycker jag fungerar bra. Har en liten elektrisk kompressor, men det går ju med handpump också. tommy Senast ändrad av toaen | 30 november 2007 | 19:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 30 November , 2007 Måste hålla med din fru. Jag tror du håller på att planera en resa som tyvärr slutar med din död!!!!!!!! Börja med en kurs i utsjöskepparen hos SXK. Där finns mängder av kunskap att få. En bok som finns hos Nautiska förlaget är också bra läsning Havssegling, manual förf Barry Pickthall. När du gått kursen och läst denna bok har du fått svar på dina frågor plus sådär 1 000 till som kommer att dyka upp under din reseplanering. LYCKA TILL!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 December , 2007 Thomas Grahn och Sven (Lundin) Yrvind är i det närmaste frame i Florida http://www.majasventure.com/ Tyvärr hade de inga komunikationsmöjligheter under färden, så vi som följer deras färd med intresse och spänning har bara fått nägra få raporter under deras Atlantöverfart. För många år sen deltog jag i några samlingar i segelklubben i Hunnebostrand i ämnet; att segla på Norska Sörlandet. En av deltagarna var radioammatör och delgav oss möjligheten att sända mail via radio. Jag tror till och med att vi fick en ritning på en ganska enkel koppling för att göra det möjligt. Mailen sändes till en radioammatör som vidarbefodrade det till rätt mottagare. En billig lösning om man är radioammatör. Själv har jag vid ett par tillfällen använt mig av en satelittelefon, som det företag jag är anställd på, har köpt in för att använda vid strömavbrott typ Stormen Gudrun. när jag varit utanför mobiltelefonens täckningsområde. Jag skojade med chefen just när telefonerna köpts in och jag skulle ut och segla. Hon var positiv till att jag testade den under verkliga förhållande och det fungerade mycket bra. Någon form av komunikation så att vi kan följa din resa hade varit intresant, för oss som bara drömer, men har för mycket jord på stövlarna för att våga ge oss iväg. tommy Senast ändrad av toaen | 01 december 2007 | 11:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
legeai 0 Postad 1 December , 2007 hej igen! en kompis som är bra med dator och bilder ska troligen fixa hemsida eller annat så man kan folja resan. Men utan satellit eller kort wave...för mycket pengar. Hoppas någon som har erfarenhet med AIS kan svara. Jag har läst på internet men direkt kontakt är best. Det är trevligt att få information from dig. tack,guy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 December , 2007 Maxin har ju ganska stor sittbrunn. Om jag skulle göra motsvarande segling skulle jag minska volymen genom att bygga ett brigedäck som tar bort en del av volymen. Skulle försöka att få en någolunda stark konstruktion utan att skruva för mycket i sittbrunnen. Täta med Sika.Kanske en plats för livflotte eller annat stuv. Jag skulle också öka självlänsen. På min havsfidra som jag seglade med under 1990-talet ökade jag självlänsen genom att sätta i 2 st 1 1/4 tums bottengenomföringar en bit upp i aktre sittbrunnsskottet. Utloppet i skrovet satte jag över vattenlinjen. Den egentliga anledningen till att det blev så, var att jag måste gå över en vattentank jag moterat under durken i aterstuvet. Men de var ju till för om sittbrunnen vattenfylldes av en överbrytande sjö. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
legeai 0 Postad 1 December , 2007 hej tommy, har tänkt mycket rund såna frågor. ska kolla om extra läns. Heine har byggd ett stor sitplats bakom ratten.Hoppas det syns i bilden jag ger nu. vi hörs,guy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsseglarnovisen 0 Postad 2 Januari , 2008 Är skepparexamen det minsta, och mest grundläggande, som kan begäras, om man skall ut på världssegling? (Det kanske inte ens är tillåtet utan en sådan?) Finns det annars någon bra handbok om långsegling, som allsidigt beskriver förberedelser, problem som kan uppstå, och saker man måste ta hänsyn till? Jag bläddrade i Långfärd till Sjöss av Block, och den verkade rätt bra. Fast den är från 1979, och jag vet inte om den blivit daterad vad det gäller lagar till sjöss och i hamnar, och liknande som kan tänkas förrändras med tiden. Tack på förhand! Senast ändrad av Havsseglarnovisen | 02 januari 2008 | 10:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 2 Januari , 2008 Starta gärna en ny tråd med dina frågor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 2 Januari , 2008 -pacific light eller annat billigare? Vad är det? -AIS to plotter eller nasa radar AIS eller ingenting? I första hand riktig radar. Men om budgeten är tight så är Nasa AIS bättre än inget -optimist jolle istället för gummi? Tveklöst gummi. Glöm optimisten! -lowrance 7200C med Nautic Path?Dator med navprogram är billigare (man kan hitta knäckta om man vill) och är mer universellt användbart för t.ex väderfax, internet m.m. Plotter i brunnen är inte så viktigt vid långsegling. -värld radio med software till PC for vädret eller annat utan LRC krav? Möjligheten att ta in väderfax via gränsvåg är mycket bra. Nasa HF är ett billigt alternativ som fungerar utmärkt med programmet Meteoscan. -PC : att tänka på? Äldre långsammare datorer drar ofta mindre ström och navprogram behöver inte särskilt snabba processorer. Ordna en bra, permanent placering långt från nedgångsluckan och ha gärna en beg. billig PC i reserv. Omvandling från 12V direkt till datorns spänning är effektivare än omvägen via 230V-omvandlare. -sol panel 85W? Bör monteras vinklingsbar. Ha en ordentlig generator på inombordaren med en riktigt bra regulator. -min idée är att skaffa plotter med nautic path några stor sjökort beskrivningar som 'atlantic islands'etc. Se ovan, jag rekommenderar dator med sjökort. Har du backups i forma av överseglingskort i papper, handhållen, enkel GPS samt nödvändiga pilots klarar du dig bra om elektroniken slås ut. Sätt ovillkorligen en rope cutter på din propeller. Segeldrev är notoriska fiskare av redskap! Stor dricksvattens- diesel- och batterikapacitet är guld värt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pell 0 Postad 4 Januari , 2008 om jag var du så skulle jag definitvt sattsa på en annan båt en den du har. maxi 77an går väldigt hårt i sjön blir jobbigt och är alldeles för klent byggd för att segla på öppet havet med. sattsa i stället på att köpa en havsfidra eller l28,allergo 27 så får du känna på skillnad dom går mycket mjukare i sjön är kurs stabilare klarar att få sittbrunnen vattenfylld osv det är båtar till ett rimmligt pris som används av dom flesta i den prisklassen. albin vega har också används mycket det senaste men den är inte lika kursstabil har för stor sittbrunn och måste förstärkas en del bla byta fönster.har själv planerat att sticka iväg om cirka7 åroch har därför köpt en båt som är byggd för att klara det lycka till mvh pell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loftis 0 Postad 13 Januari , 2008 Hej Väldigt roligt äventyr du har planerat, kanske också skulle rekommendera en allegro 27. Men tror det går fint med din maxi, alla är så negativa. Döds resa o.s.v det tror jag inte direkt. Vad har du för säkerhetsutrustning, epirb, sart, vhf m.fl? Angående ais, tycker jag det är onödigt, satsa på en radar istället. Inom yrkessjöfarten tycker jag att ais är ett bra hjälpmedel när jag navigerar, men för segelbåtar utan radar, glöm det, det är min åsikt. Då kommer inte se fartyg under 300 bruttoton, vilket är gränsen som man måste ha ais-sändare på. Vilket betyder att du kan kollidera med fiskefaryg på cirka 200 ton, vilket inte är så kul. Du kommer förmodligen stirra blindt på aisen vid dålig sikt, men du ser ändå inte de mindre båtarna. Radarn fungerar mycket bättre. Jag anser att ais är ett bra hjälpmedel vid yrkestrafik, det underlättar när man skall ropa upp andra fartyg. Hoppas du fått lite nyttig info till din seglats. Glöm inte lägga upp en länk till din hemsida sedan när den kommer upp. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 4 Februari , 2008 Ar ute pa langsegling nu. Var sjalv nyborjare nar jag kom hit. hade seglat en sommar med en maxi 68. har kommit i en del shipping lines utanfor panama. Da onskade jag att baten hade en AIS. Dar du kan se namn pa batar att ropa pa vhf. Ibland kan det vara svart att se deras kurs, och med en fart pa 20 kt narmar dem sig fort. jag har vanlig radar men den hjalpte inte mkt, trots jag korde med sparnings-svans. Nu har vi skaffat en AIS som vi ska installera innan vi beger oss. Kor sjalv med 7200C och navionics kartor. Dessa ar grymt prisvarda. Hela karibien, central amerika och norra sydamerika for ca 200-250 USD. Samma priser pa alla omraden. Solpanel pa 85W later lite om du inte tankt ha ngt mer. Vi har 300W solpanel. Vindgenerator ar ett bra alternativ oxa. Vi har dock plockat ner var. Men kika efter en tyst en! Inte ait-x! Vindgeneratorn laddar 24h om dygnet. Solpanelen har nere laddar ca 10h. Finns en del som kor med glasfiberdingar, dock svara att stuva undan om du inte har mkt plats pa deck. Vi har en Caribe ribb och alla ar avis pa oss. Folj oss pa 7hav.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 1 April , 2008 AISen är inte ett navigeringsredskap. Det är till för att öka visibiliteten. Dvs du vet ett du syns, och du kan se andra fartyg. Att man själv har radar är absolut ingen garanti för att synas själv. Visst, det är obligatoriskt för båtar över 300 bruttoton och yrekssjöfart under 300 bruttoton har antagligen inte AIS men det är inget skäl till att inte skaffa en AIS B för att vara säker på att man syns. Jag tycker nog att det känns ganska bra med vetskapen att de andra fartygen ser mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser