Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
vieryd

Mercruiser V8´ or jämförelse

Rekommendera Poster

 

Jag har en Mercruiser V8/230hk 5,0 liter idag. Funderar på att byta motorblocket till ett nytt med 5,7 liter volym.

 

Min båt väger ca 1800kg med motor idag (Sportcraft 222 Offshore), ca 7m, gör 34 knop.

 

Vad tror ni om 5,0 vs 5,7? kommer båten dra mer eller mindre bensin på marschfart (20-22knop)?

 

Är det någon skillnad i vikt mellan 5,0 och 5,7?

 

En del säger att 5,7 är en bättre optimerad V8 än 5,0...

 

har ni någon uppfattning om USAonline och deras motorblock?

 

mvh

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..du kanske ska kolla på en 6.2L ännu mera vrid i den ,samma block men uppborrad!!

 Ring USA online , dom vet .

 

 

 

post-11345-1394235280,809_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur mycket mer effekt är du ute efter?

35-40hk kan du utan problem få ut utan större ingrepp i motorn.hör av dig om du behöver hjälp.

 

angående 6,2 det sitter en annan vevaxel därav 6,2l

 

 

 

Senast ändrad av draco | 30 november 2007 | 17:47

post-6840-1394235280,8351_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuvarande motor är från 1988 och har gått på västkusten. Jag misstänker att kylkanaler m.m är rätt illa åtgånget med tanke på att den inte är sötvattenkyld.

Det är därför jag funderar på att byta. Egentligen behöver jag inte mer hp, men när man ändå byter så...särskilt om bränsleekonomin blir bättre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att slå ut fryspluggarna och spola ut blocket då ser du hur det ser ut,305 har bra block en totalrenovering kostar ca:25-30 tusen och då får du fler hk och en maskin som är bättre en ny.

Ersättningsmotorerna är inte kända för att vara bästa blocken.

 

i kina,Mexico gjutningarna är det inte bara gjutgods det är allt möjligt i dom.

 

Jag har plockat ner många motorer med 2-delade vevaxeltätningar som gått sjövattenkylda

och fått dom betydligt bättre en ersättningsmotorerna.

 

Går motorn dåligt,drar den olja osv?.

 

I många fall tycker man att det är billigt att byta till ersättningsmotorerna men man behöver oftasbyta en hel del av den utrustning man ska plocka över för att få dom ok.

 

Senast ändrad av draco | 01 december 2007 | 00:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför byta maskin om den fungerar? Vänta tills den är slut och köp en ny original Mercruisermaskin med insprutning istället då har du många bekymmersfria år framför dig dessutom med lägre bränsleförbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuvarande motor drar ingen olja alls. Bensinpumpen ser rätt rostig ut men annars hyfsad i utseende. Inne i knäna ser det dock inte så kul ut. 600h i drift enligt mätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför byta?

renovera upp den nu så kan du ha den många år till,kanske sätta på sötvattenkylning?

 

Lycka till

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...