nmop 0 Postad 30 November , 2007 Hej. Ska installera en 44W plus en 22 W:s solpanel. Teoretiskt ger de 3A resp 1,4A laddning. Hur ska kabelarean beräknas? Kablarna blir ca 5 meter till regulatorn (Max Power). Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 30 November , 2007 Hej. Tänk på att det är 2*5 meter dvs 10 m när du fyller i formulärethttp://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/tabeller/spanningsfall.html Det går med nästan vilken kabel som helst. Problemet är hur mycket spänningsfall man tolererar... 4 mm2 ger 0.5V spänningsfall medan 10mm2 ger 0,2V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 30 November , 2007 Hur räknar du? Med 10m 4mm2 kabel och 4,4A får jag fram spänningsfallet till precis under 0,2V, och med 10mm2 blir det under 0,08V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 30 November , 2007 44 22=66W 66W i 12V system blir 5.5 A totalt vilket kommer att ge 00.495V spänningsfall. Ursäkta att jag avrundade. med 4mm2 kabel alltså... Hans 3 1.4 A stämmer inte riktigt... En NPAS 44w lämnar iofs nästan 17V vid fullpower och då blir strömmen bara 3.88AVilket skulle ge en förlust med 0.349V Senast ändrad av Motvind | 30 november 2007 | 14:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 30 November , 2007 Då ser jag varifrån en del av skillnaden kommer. Men med solceller går det som sagt inte räkna om watt till ström vid 12V, maxströmmen är nästan konstant oavsett belastning men spänningen varierar, och effektangivelsen är beräknad vid 17V eller något liknande. Tyvärr siffror man bara har glädje av om man har en MPPT-regulator, övriga vanliga typer eldar upp ett antal volt i regulatorn så batteriet får rätt spänning vilket leder till ganska hög effektförlust tyvärr. För övrigt verkar sidan du räknar på utgå från att det är dubbelledare som används, skriver man in 10m räknar den alltså på 20m ledarlängd. Jag räknar på det gamla hederliga viset, det vill säga med formeln jag lärde mig på gymnasiets elprogram. Har alltid fungerat utmärkt hittills. Senast ändrad av Flummo | 30 november 2007 | 15:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 30 November , 2007 Han har en maxpower skriver han. Kan det inte va ide att lägga dom i serie då. Högre spänning och mindre ström. Den är väl gjord för det??? Då borde förlusterna minska...Va tror du om det Flummo???Den sidan jag röknade på står ju iofs klart och tydligt att den räknar på framledare, det var därför jag la in 10 m. har inte kollat manuellt om det stämmer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 30 November , 2007 Paneler i serie funkar om regulatorn är gjord för att klara så hög inspänning, om panelerna är likadana, och om dom är monterade så dom alltid får lika mycket ljus. Med två olika stora paneler kommer den mindre strypa strömmen från den större. Sidan ger dubbelt så högt spänningsfall som min formel (som för övrigt står längre ner på sidan också), så den måste räkna för dubbelledare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 30 November , 2007 Tänkte inte på det!!! tog en liten kik på källkoden å gissa vad jag hittade{form.loss.value = 0 parseInt(amps * res * 2 * lengths) / 1000} else {form.loss.value = parseInt(amps * res * 2 * lengths) / 1000}; Senast ändrad av Motvind | 30 november 2007 | 15:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 30 November , 2007 Man brukar kalla det för en bug Men det har bara att göra med någons slarvighet....ta inte illa upp nu det är nåot som ingår i programmering. Men Vaför kallas det för bug? Senast ändrad av thrh | 30 november 2007 | 22:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 30 November , 2007 Bug är insekt på engelska. De tidigaste datorerna var stora som rum fyllda med radiorör och mer eller mindre oisolerade ledningar. Uttrycket a bug kommer ifrån insekter som flög in i de datorerna och orsakade kortslutningar. Men det känns som att vi är rätt långt ifrån ursprungsämnet nu. Jag skulle i alla fall inte kalla detta en bugg, snarare ett klantars*l som inte skrivit tydligt vad man räknar ut på hans sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 December , 2007 Man kan räkna på spänningsfall hit och dit och föra teoretiska resonemang. Det är ju så att Delta U = I x R - eller hur? När jag var ordförande i den nystartade närradioföreningen i Sotenäs, satte någon upp ett anslag på studiorutan; TEORI - man kan allt, men ingenting fungerar. PRAKTIK - allt fungerar, men ingen vet varför. På denna arbetsplats är Teori och Praktik förenade - Ingenting fungerar och ingen vet varför. I praktiken använder man mångtrådig förtent 2,5 mm2 2-ledare till det mesta i fritidsbåtar. Jag har två solcellspaneler och två MaxPower-regulatorer i min båt. Från solcellerna som sitter på stänger i aktern, till den regulatorn som sitter närmast, har jag ca 4 m 2x2,5 mm2 ledning. Därifrån har jag skarvat den andra ledningen till en 2x6 mm2 ledning på ca 5 m till den främre regulatorn i förpiken till de batterierna som jag har där. Detta har jag inte räknat på utan gjort så för att det var praktiskt möjligt. tommy Senast ändrad av toaen | 01 december 2007 | 11:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 3 December , 2007 Bug: Insekten-i-reläet är visserligen också en BUG, men uttrycket kommer inte därifrån. Thomas Edison kände till uttrycket 1878: “ ...then difficulties arise—this thing gives out and [it is] then that Bugs—as such little faults and difficulties are called—show themselves ... Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_bug Läs mer: http://www.jamesshuggins.com/h/tek1/first_computer_bug.htm http://users.ices.utexas.edu/~organism/bug.html Senast ändrad av Gunnar_ | 03 december 2007 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser