Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
lyran

Välja ankarspel

Rekommendera Poster

Hejsan,

Ska sätta in ett ankarspel i vinter...

Monteras inuti motorrummet ovanpå en låda för att slippa en stor box på badbryggan...

Vad fungerar bäst mellan kätting, lina, blyad lina eller kombination???

Har kikat på ett Anchormatic... då skulle jag kunna använda befintlig kätting/lina ihop med en bordgenomföring.

Erfarenheter/förslag/synpunkter mottages med varm hand!

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släng ett öga här... Klicka här För att få lite inspiration om inte annat... Bilder och ett par filmsnuttar som visar ett par  monteringar som liknar det du funderar på..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ehhh?

...Anchormatic... då skulle jag kunna använda befintlig kätting/lina...

Anchormatic gör, vad jag vet, bara bandankarspel. Då funkar det inte med kätting och/eller lina.

För övrigt tycker jag att bandankarspelen är fantastiska. Väldigt driftsäkra och tar litet utrymme och behöver inte ha utrymme för att släppa linan med fritt fall en viss höjd för att den inte ska trassla sig.

Men de är dyra!

Har haft först ett Anchormatic http://www.anchor.se/ som installerades i min förra båt innan jag köpte den. Var säkert 10 år gammalt och funkade perfekt.

Installerade i år ett Winchmatic http://www.winchmatic.se/ efter flera rekommendationer. Tyvärr har jag haft en del problem med elektroniken så jag kan inte säga att jag är helt nöjd.

Det ryktas sedan länge att det finns en gammal konflikt mellan dessa två företag rörande patentet. Vad som är sant vet jag inte men det har förekommit en hel del smutskastningar har jag hört.

Något som påverkade mig när jag köpte spelet? Inte ett dugg!

När du skriver blyad lina tänker jag på det Engbo-spel som satt i min senaste båt. Rekommenderar varken spelet eller ankaret som hör till. I sanningens namn ska sägas att det spelet var säkert jämnårigt med båten, dvs 18 år gammalt så man kanske inte ska begära för mycket...

Senast ändrad av ChristerN | 29 november 2007 | 20:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

använder ett vanligt spel med frifall, 50m treslagen lina med 10m kätting och en 10kg brucekopia i änden monterat på låda på akterspegeln, funkar kanon, går att montera inombords om man vill fast då bör man tänka på lukten! det som kommer upp ur havet med linan luktar inte hallon direkt och blött är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu känner man ju sig bra dum... Menar naturligtvis Anchorlift!!!

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär en sådan lösning jag hade tänkte mig...

Vilket märke använder du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...