persjolund 0 Postad 29 November , 2007 Hej, Tänker köpa en tv till båten och undrar om jag ska välja en 12V eller en 230V med omformare. Storleken ska vara 19-20 och jag antar förbrukningen ligger på ca 50-60W. Är det någon som har erfarenhet kring denna fråga? MVH Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mosman 0 Postad 29 November , 2007 Hej!! Jag har själv en 19' tv i min båt och jag kör på 230v med en omformare,funkar kalas bra. Jag skulle nog välja en 230v. mvh/Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 29 November , 2007 Rent energiförbrukningsmässigt borde det vara bättre med 12v eftersom de ofta drivs med lågspänning och har ett inbyggt nätaggregat för att kunna drivas på 230v. Man får då konvertera två gånger. Batteriet 12v omformare 12-230 sedan i tvn 230- ca(12-20v). Men det är klart kör du bara i hamn på landström så spelar det ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 November , 2007 Precis som påpekas så tappar du lite energi i konverteringen även om små moderna omvandlare är förvånansvärt effektiva... det talar för 12-volt principiellt? Men jag skulle tänka så här - en TV som går på 12 V också ( eller en dataskärm med TV tuner inbyggd ) kostar normalt mer än en \vanlig\ TV. För den skillnaden i pris, även om du räknar i en spänningsomvandlare också, så kan du se många timmar på TV... då har du lättare också att välja en TV med marknadens lägsta energiförbrukning... pga större urval och då blir nog inte skillnaden så stor i vad TV´ n drar? Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser