Swarne 0 Postad 28 November , 2007 Tja! Undrar om det är någon vänlig själ där ute som kan försöka lära mig hur man tolkar tidvattentabeller och tidstömmar. Så här står det i min Tide Tables Tex; Cuxhaven. August 23. Time: (0121 - 1.0M) (0725 - 3.3M) (1403 - 0.7M) (2008 - 3.2M) fast som i en vanlig almenaka. Jag tror att det fyrsiffriga talet är klockslaget och den andra siffran djupet tex 0121 är det en meter djupt(lågvatten) och 0725 är det 3.3 meter djupt (högvatten) men jag är inte helt säker så därför frågar jag. Samma sak med stömkartorna fast bara med klockslag (tror jag det är). Hoppas att du förstår jag jag menar för jag måste lära mig det här. Kan någon förklara hur jag kan tyda det där? och den som inte kan behöver inte lägga ner någon energi på att skriva något alls. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 28 November , 2007 Klockan 0121 är vattnet 1 meter över nivån på sjökortet Klockan 0725 är vattnet 3,3 meter över nivån på kortet osv. Strömkartorna brukar referera till tidpunkten för högvatten i någon närbelägen hamn (kanske Cuxhaven i detta fall) och hur många timmar och mínuter efter detta högvatten strömmen ser ut som på kartan. Står det alltså 0220 vid pilen skulle det vara 2 timmar och 20 min efter högvattnet i Cuxhaven. Någonstans på kartan borde det stå vilken referens man har. Obs att klockslagen kan vara UTC eller lokal tid, man måste kolla vilket. Och jag hoppas du vet att man måste använda årets tidvattentabeller. Ett råd, skall du segla i tidvatten, köp årets upplaga av Reed´ s Nautical Almanac. Där får du tidvattentabeller och strömkartor för hela europas kuster samt ett kapitel mycket bra tidvattensskola. För det gäller hålla tugan rätt i mun. Särskilt när man skall börja interpolera. Dessutom innehåller Reed´ s massor med annan nyttig information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swarne 0 Postad 29 November , 2007 Hej Eilean! Att tidtabellerna är färskvara vet jag, tabellen jag har är från 2007 samt Imray's Crusing Almanac 2007-2008 som jag köpte för att kolla/träna lite vad en sån ger för information och för se hur Tidvattentabellerna ser ut och eftersom dom kommer ha utgått när jag ger mig iväg så kommer jag köpa nya färska tabeller innan då blir det nog Reed's, har hört att dom ska vara bättre än Imray's. Okej, då ska vi se om jag har förstått det här rätt nu. I sjökortet vissar djupsiffran 3.5 meter i Cuxhaven's hamn, så den 23:e Augusti klockan 01:21 är vattendjupet 4.5 meter och kl 07:25 är djupet 6.8 meter, kl 14:03 = 4.2 meter djupt? Så djupsifftan i sjökortet, där tidvatten finns, så är det minsta djupen som blir, det blir inte grundare än det? Ursäkta mitt dåliga kunnande men vad är det för skillnad mellan UTC och lokal tid? Det står iaf UTC på nästan alla sidorna. Alla siffror jag har skrivit står i boken så dom är inte på hittade. Tack så jätte mycket för visat intresse!!! // Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 November , 2007 Koordinerad universell tid. Svensk tid är UTC en timme vintertid eller rättare sagt normaltid och UTC två timmar sommartid. Ex: Stockholm Radio sänder kustväderrapporter från maj till oktober klockan 08.33 och 16.33. Dvs. 06.33 och 14.33 UTC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 29 November , 2007 UTC = Universal Time Calender= det vi kallade för Greenwich meantime förr i tiden.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 29 November , 2007 UTC tid är samma som det som kallades Greenwichtid förr och är i praktiken engelsk vintertid. Skillnaden mellan UTC och lokal tid i Sverige är t.ex 2 tim på sommaren och 1 tim på vintern (vi har ju sommartid, vilket UTC inte har) Sjökortet visar alltid lägsta möjliga djup, om man undantar tillfälliga variationer pga lufttryck etc. Så seglar man alltid efter sjökortets djupsiffror, som hemma, går man aldrig på grund, men missar naturligtvis många leder och hamnar. Så dina uträkninga ovan är helt riktiga. Och klockslagen blir 2 timmar senare i lokal tid då tabellerna ju var i UTC och Cuxhaven ligger på samma tid som Sverige. Dessutom är det ju sommartid den 23 augusti. Ännu krångligare blir det när du skall försöka räkna ut tidvattnet mellan de två klockslagen i tabellen - då måste du gå till de kurvor som finns, sätta in klockslagen i dem och börja mäta. Eller använda dig av tolftedelsregeln, en lathund när man inte har kurvor, eller inte ids använda dem. Sedan har du problemet med icke standardhamnar vilka inte har egna tabeller utan bara faktorer man korrigerar tid och vattennivå med i förhållande till en standardhamn Allt detta är för krångligt att köra så här över nätet och jag rekommenderar Reed´ s som har såväl tabeller som bra, förklarande skola. Jag tror att 2008 års upplaga finns att köpa på engelska boksajter redan nu så du kan tjyvstarta. Mina egna funderingar kring tidvatten kan du läsa på min hemsida; http://www.eilean.se/LoggBokDel3.htm och scrolla ner nästan i botten till Om att vara slav under tidvattnet. Snurrigt men kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swarne 0 Postad 29 November , 2007 Spännande läsning som du har på din hemsida, har läst en hel den där. Hur som helst så tror jag att jag börjar få grepp om det här med tidvattentabeller och strömmar, men jag förstod inte riktigt det här med UTC. Så om klockan är 12.00 svensk sommartid så är alltså tiden UTC 10.00 så den tiden är alltid 1 eller 2 timmar efter svensktid? Är UTC nån slags universal tid som är samma överallt? Hur medar du när du säger att det kommer bli krångnigare när man ska räkna ut tidvattnet mellan klockslagen i tabellen? kan du försöka beskriva lite kortfattat? måste man gjöra det? Det är krångligare är det verkar, det sår så lätt ut när jag kollade igenom boken första gången. Att förstå tidvatten mm det är en hel vetenskap men jag hoppas att det kommer lösa sig tillslut, det är ju samtidigt lite kul också. TACK!! // Andreas Senast ändrad av Swarne | 30 november 2007 | 06:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 30 November , 2007 Ja UTC är en slags internationell standardtid. På sommaren är Sverige alltid 2 timmar före och på vinter 1 timme före UTC. Seglar man utomlands och över olika tidszoner kan det vara vits att köpa en billig klocka att ha ombord som alltid visar UTC. Då slipper man tänka och göra slarvfel. Dessutom brukar klocksalgen för väderprognoser i rexempelvis adio och navtex oftast anges i UTC. En tidvattentabell för standardhamn ger dig bara tiden och tidvattenhöjden för låg- respektive högvatten. Men om du vill veta hur djupt det är t.ex 3 timmar efter högvatten måste du gå till den tidvattenskurva som finns publicerad. I den sätter du av tiderna för hög- respektive lågvatten på tidsaxeln. På höjdaxeln sätter du av nivån för låg- respektive högvatten. Då kan du grafiskt se tidvattenhöjden för alla klockslag mellan hög- och lågvatten. Dessutom måste du interpolera tidvattenhöjden om du inte befinner dig på exakt spring- respektive nipflod. Du undrar om du måste göra detta? Tja , det beror på vart du skall segla. Skall du söderut till Medelhavet eller Kanarieöarna och bara skall på snabbast möjliga sätt ta dig dit kanske du inte behöver vara så petig. Segla där vattnet är djupt och välj bara stora hamnar som medger insegling oavsett tidvatten. Då behöver du bara bekymra dig om strömmarna. Men skall du se dig omkring där det finns tidvatten måste du nog behärska alla beräkningar. Många hamnar kan bara anlöpas eller lämnas vid en viss lägsta tidvattenhöjd, leder och sund kan bara passeras vid viss vattenhöjd osv. Då behövs detaljuträkningar. Dessutom har du alla småhamnar som inte har egna tabeller utan bara korrektionsfaktorer och refererar till närmaste standardhamn. Dessa hamnar är oftast de trevligaste ur nöjesseglarsynpunkt, så vill man anlöpa dem måste man också ha koll på uträkningarna. Så igen, detta är för komplicerat att dra på ett forum på detta vis. Investera 500.- och köp Reed´ s. Eller gå en kurs, Utsjöskepparkursen har väl tidvatten har jag för mig. Vart skall du segla och vad har du för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 30 November , 2007 Anmäl dig till en kurs med tidvattenlära om du ska segla i sådana vatten!! Det är inget man vill uppleva utan att veta hur man ska räkna. En del navigationsprogram har tidvattenfunktioner inlagda, underlättar mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swarne 0 Postad 30 November , 2007 Jag tror jag har fått lite grepp om det här men skulle vilja gå en kurs i tidvatten men problemet är att det inte finns någon här inärheten än sålänge. Jag har inte skaffat mig någon båt änu men kommer göra det i vår, det kommer bli en båt av den billigare sorten, typ Havsfidra eller liknande, eftersom att jag inte har alltförmycket pengar och vill komma iväg hyfsat tidigt (planerar att dra om 2 år, ca). Håller på att planerar och finansierar för fullt. Men hursom helst så får jag nog försöka få tag i någon kurs men nu har jag i alla fall fått grundläggande kunskaper i ämnet. Ett stort tack till Er som har visat intresse, fast det kommer nog bli rätt många fler frågor i framtiden. // Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 December , 2007 Utsjöskepparen heter den lämpliga kursen. Den vanligaste läroboken är Tovås Handbok för långfärdsseglare, mer att läsa finns på http://www.algonet.se/~carlto/Den kan vara värd att läsa. Skaffa en klocka ombord som alltid visar UTC! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser