AudiRS6 0 Postad 28 November , 2007 Hej!Äger en ryds 550GT-93 som inte har blivit polerad (fribord) på flera år. Har lite frågor angående det här med polering. 1. Skrovet är gult på vissa ställen. Har hört om ett medel som heter Y10. Kan man stryka på det på friborden också? Ska detta göras före eller efter poleringen?2. Har ingen poleringsmaskin så det måste införskaffas. Vill inte satsa någon förmögenhet direkt. Vad har ni för erfarenhet av Biltema/Jula/Clas ohlsson och den typen av apparater? Länka gärna!3. Hur går själva poleringen till? Vad ska man börja med? Vilka medel ska man anväda och i vilken ordning?4. Ska man vaxa eller tvätta av båten efteråt? Förresten, man bör väl tvätta båten innan man börjar själva poleringen så att ytan är någorlunda ren? Hoppas att ni uppfattade frågorna!MVHMarcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scrat 2 Postad 28 November , 2007 Min erfarenhet av billiga maskiner är att man får köpa en ny, så fort (ibland halvvägs in i ett projekt) projektet är klart... Jag var i samma sits som du, i våras... turligt nog är min mor granne med en båtbyggare, så jag kunde låna en poler-maskin av honom. Jag använde vanlig Autosol kromglans, som jag penslade på ett tunt lager på en begränsad yta åt gången och som jag sedan polerade med maskinen. Resultatet är att plasten omgående ser 10 år nyare ut... när jag polerat hela båten, vaxade jag den. OBS! Ta ej autosol på skrovliga ytor, då kan du inte polera bort den och det blir svart och fult när den torkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 28 November , 2007 Oj-oj-oj. :-) Det var inte litet det - tog mig 2 år att lära mig själv hur arbeta på plastbåt och i vilken ordning. Det gula - främst på vattenlinjen och under den - går bort med Y-10, Autosol Waterline, oxalsyra och andra liknande medel - finns många olika märken. Jag skulle göra följande: 1 spola av först, tvätta sen ordentligt - helst med högtryck 2 nåt blekmedel typ Y-10 - låt verka 20-30 min - högtryck sen 3 Autosol kromglans/polerkräm eller liknande 3,5 ev polish om det behövs 4 vaxa Jag håller mig till ETT märke och lär mig hur medlen fungerar, just nu Turtle http://www.turtlewax.se/ Köp ingen batteridriven maskin - för dålig kapacitet på batterierna. Det finns hur mycket som helst skrivet om detta på MG - leta så finner du. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 28 November , 2007 om du använder Autosol - Glöm inte att vaxa efteråt, jag gjorde den missen en gång, och efter ngn vecka var båten mattaren än när jag började och då hjälpte det inte med vax utan jag fick köra Autosol en gång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 November , 2007 Ett alternativ för gula randen i vattenlinjen är Biltemas fälgrent. Innehåller oxalsyra som bleker bort randen. 39 kr för en liter har jag för mej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 29 November , 2007 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=152469 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 November , 2007 ..och glöm inte att man ska tvätta efter Autosolpoleringen ..NOGA Det kritarsig lite efteråt , det man har ruggat upp . -jag menade tvätta och inte bara spola av , En annan sak , jag har börjat använda TCNANO istället vax .. HUR BRA SOM HELST !!!! Lycka till med båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 29 November , 2007 Hej, Själv skulle jag inte använda autosol på min båt om det inte var absolut nödvändigt, autosol innehåller i detta sammanhang riktigt grovt slipmedel. Visst det är är lättjobbat och resultat blir riktigt bra, även på äldre matta och oxiderade båtar. MEN som sagt så innehåller det grovt slipmedel som kan göra att ytan har lättare att bli matt och har lättare att bli smutsig då smuts fastnar i de microskopiska repor som blir. Detta undviker man nog genom att efterbehandla med polisch och wax, men som sagt....det KAN bli värre än vad det var från början. Detta är bara mina tankar och är inte där med sagt korrekta eller vetenskapligt bevisade på ngt sätt /henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 29 November , 2007 För själv slipningen går det också att använda tex Abralon. http://www.mirka.se/abralon_plast# Fungerar bra - säger många - har själv inte testat ännu, men det säljs ju bla hos vissa båtbutiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 29 November , 2007 Tack för många svar!Eftersom min yta är ganska matt så blir det nog autosol som gäller iaf. Men vilket vax rekommenderar ni då som efterbehandling och hur arbetar ni med det(verkar viktigt efter en autosol behandling)? /Audi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 13 December , 2007 Ja polering finns det många åsikter om. Till att börja med så är gelcoat till skillnad mot en lack inte uv-beständig i samma utsträckning. Den matta gulnade ytan är material som till viss del är utbränd av solen och går aldrig att få riktig fason på då den är full med microskåpiska porer och gulnat styren. Om man vill få nyglans på båten så måste detta skikt avlägsnas på något sätt. Kan anses som förbrukat material. Ett vanligt sätt är då autosol, ett gammalt beprövat sätt. Visst tunnar man ut gelcoaten men vad har man för val. Mirka säljer Abralon och abranett. Dom har även ett bra rubbing som finns i många olika grovlekar. Vad som inte är bra med autosol är att det innehåller väldigt mycket ättika som bränner ut pigmentet. Ett bättre alternativ som jag använt mycket är då 3M Perfektit 111 vit kork samma som autosol. Blå kork på mörka färger, lite finare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 13 December , 2007 En skoputsarborste är bra om man ska ta bort vax eller dyligt på skrovliga ytor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirum 0 Postad 30 December , 2007 Hade samma problem med vår Joda från 1988. Fick tipset att använda Hempel Gelcoat Cleaner. Bara att kladda på och sen spola av, givetvis måste Du vaxa efteråt. Otrolig effekt, all missfärgning gick bort. Det enda negativa jag upplevde var att det man trodde var vitt visade sig vara rätt missfärgat det också = hela skrovet fick sig en omgång. Produkten som sådan rekommenderas varmt! / MIcke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 31 December , 2007 När det gäller olika slipmedel, polermedel och vaxer är det viktigt att använda medel som inte innehåller silikoner då dessa medel i sig själva gulnar och även påverkar gelcoaten negativt på sikt. Som båthandlare använder jag ett norskt medel som heter Norpol R-10 som innehåller ett mycket fint polermedel som inte repar. För att uppnå bästa resultat efterpoleras med Norpol R-40. Sedan eventuellt Norpol Wax W-70. Senast ändrad av asphen | 31 december 2007 | 01:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 December , 2007 Många bra tipps och plockar till mig en del bra rengöringstipps. Fick ett förra året av Wille (han fanns här förut på MG) då gällde det att jag behövde medel till mögelfläckar jag fått på båtens vita plastdelar (för tät vintertäckning) Köpte efter rekomendation vanligt alg och mögeltvätt på Biltema (5 liter jättebilligt) Fungerade kanonbra. Mer tipps Autosol (Kromglans varianten) är mångas favorit (även min) men det är ett relativt grovt slipmedel som ger en ren yta. Denna yta är relativt repig och många täcker över reporna med båtvax. Min rekomendation är att använda autosol där det behövs och mindra kraftiga medel till andra delar. De områden man använder Autosol (kromglans) till bör poleras efteråt med mindre slipande polermedel och slutligen skyddas med båtvax. Jämför som man gör med sandpapper på en träyta. Där börjar man med grovt och går stegvis över till allt finade sandpapper för att t.ex. slutligen lacka. Att bara använda Autosol (Kromglans) och täcka reporna med vax gör att när vaxet försvinner fylls reporna med smutts och man behöver på nytt polera. Någon nämnde Abralon som är slippapper (mycket fint) och kan nog vara ett bra förslag. Har planer på att själv använda det till våren i stället för Autosol som jag själv använder med efterföljande polermedel. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bubben1 0 Postad 3 Maj , 2009 Använt abralon på ett par båtar och det är super-bra. Bra resultat men framförallt enkelt att arbeta med, svårt att få ojämt resultat och poler-rosor som med andra medel där man polerar/slipar med vinkel-slips modell. Jag polerar upp ett riktigt matt skrov nu med Abralon 2000 och 4000 och ska sedan prova ett kombinerat polish/wax från hjertmans som sägs vara bra. Ett tips, köp inte abralon i båtaffärerna, dom tar 50:- per papper ungefär. Jag köper hos en lokal lackerar-firma för 20:- styck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser