Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Carl_Axel

Göta Kanal

Rekommendera Poster

Söker för en finsk kompis räkning alla möjliga uppgifter om Göta kanal. Lämpliga internetsidor med kartor eller sjökort, tips och idéer. Han kommer att gå via Stockholm till Göteborg. Han kommer att gå med en TelfaCat 27 (samma båttyp som jag har på min sjöbod) - en hygglig motorbåt alltså

Tacksam för alla möjliga svar som jag kommer att vidarförmedla till Finland.

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SwanBoat

En bild från våran genomfart 2005, dom första slussarna från Mem mot Söderköping.

Det är 37 sådanna innan Motala !

post-29963-1394235279,9374_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bilden kan inte vara från Mem. Första slussen i Mem består bara av en sluss och sedan är det lång transportsträcka till nästa sluss. Tycker mer det ser ut som Bergs slussar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SwanBoat

Har misstagit mig i mit fotoalbum.

Men bifogade bilden är från ankomsten till Motala !

post-29963-1394235280,0491_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska åka samma sträcka t&r nästa sommar. Blir ett par dagar i Söderköping för där är det fint. Många bra resturanger där. Hur lång tid tog du på dig för att gå den sträckan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SwanBoat

Ja, västerut, från Mem till Motala, beroende på slussningen, hinner man på två dagar.

Sedan över Vättern, till Karlborg (Fallskärmskolan, där Sw.boat har tränat) Vättern,och så vidare, via Trollhättan kan det ta ytteligare två dagar, till Götet. Det är säkert den minimala tiden !

Göta Kanal är ju bara träckan Mem-Motala, sedan över Vättern till Karlsborg, om man vill till Götet, Trollhätte kanal !

Klicka här:

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1217.aspx

Senast ändrad av SwanBoat | 29 november 2007 | 16:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har din finske kompis tid tycker jag att han ska satsa några dagar på sjön Vättern också.

Vättern ett Eldorado för dykare tack vare sitt rena vatten, siktdjupet var i somras 17 meter!

I den norra delen hittar han en underbar liten skärgård där det fortfarande går att hitta ensamma vikar. Han ska också göra en avstickare söderut till Hästhomen på östra stranden ca 20 nm söder om Motala. Från Hästholmen går han sedan rakt västerut till staden Hjo. Har han tid och har ett historiskt intresse seglar han sedan de 20-25 nm söderut till Visingsö där vår äldsta borg uppfördes i mitten av 1100-talet.

I kanalen, den östra delen (Mem - Motala) tycker jag bestämt att han ska inta en middag på Kapten Billys restaurang i Norsholm och i den västra ska han göra ett uppehåll i Vassbacken. Han ska också göra ett uppehåll i Forsvik (strax väster om Karlsborg), här bygger man en exakt kopia på gammalt vis av hjulångaren Erik Nordvall som förliste på Vättern i mitten av 1800-talet.

Be honom också att vara speciellt uppmärksam när han går ut från Motala, det ligger nämligen ett grund, Rossviksgrundet, i inloppet. Väl utmärk både med sjömärken och enslinje men ändå går ca 10-15 båtar på varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Åkte Sthlm - Göteborg i sommras. Det tog två veckor och 5 dagar. Då åkte vi i sakta tempo och stannade nån natt extra här och där. Vi gick med realtivt liten båt (Albin23) så därför blev vi ibland inblåsta och fick stanna längre än tänkt. Framförallt inför överfarten över Bråviken. Vi låg i Oxelösund i 3 nätter i väntan på att kulingen skulle lägga sig.

Vi klarade Vänern med en övernattning i Spiken. Där hade vi tur med vädret. Blåste inget första dagen och blåste upp till kuling precis när vi angjorde Vänersborg dagen efter. Vänersborg - Göteborg tog vi på en dag. Planen var att stanna en natt i Lilla Edet men sorgligare gästhamn finns inte att hitta så vi drog vidare direkt. Vi hade iaf en fantastisk resa som är väldokumenterad för den som vill läsa på www.albin25.se  (se våra artiklar under rubriken Några artiklar mitt på förstasidan).

Se upp för tyskarna i kanalen. De kan ibland vara på dåligt humör. I övrigt hade vi mycket trevligt och hittade snabbt två andra båtar som vi lärde känna och gick kanalen tillsammans med.

Senast ändrad av sy7morf | 30 november 2007 | 14:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, när jag åkte kanalen förra året så var den faktiskt hela vägen från Mem till Sjötorp i Vänern. Sen över vänern. 2 eller 3 dagar får man räkna med. Man går inte ut på vänern i blåst. Mycket värre sjö än i havet.

Göta älv som man når via trollhätte kanal går på en dag och är j..ligt tråkig. Men det är medström västerut. Som Göteborgare skäms man dessutom över hur det ser ut längs älven när man närmar sig Göteborg. Man skäms faktiskt.

Vi la 2 veckor från Mem till Göteborg och då hade vi gott om tid, var till och med ner till Vadstena (rekomenderas).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan även rekommendera att köra en bit till söderut från Vadstena till Hästholmen. Där finns ett mycket bra hamncafé med god mat och öl. Finns där även ett värdshus som serverar Vättern Röding m.m. Sedan kan man gå tvärs över sjön till Hjo. (11 sjömil) Där finns fina resturanger, tempererad pool och nyrökt Sik m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åkte kanalen sommaren 2006 och gjorde sedan en sida som man kan läsa läsa om man har lust.

Skulle gärna göra om den!

Senast ändrad av Amare | 30 november 2007 | 18:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet om man hinner gå från Motala till bassängen innan slusstrappan vid Berg på en dag? Tror det blir 15 slussar. Borde gå va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...