Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Crona

Hur är Elan som segelbåt?

Rekommendera Poster

Någon som har en nyare Elan segelbåt? Hur är dessa? Har någon erfarenheter och kan framföra lite synpunkter ang. kvalite och andrahandsvärde. Både performance och cruiser utbudet.

 

Senast ändrad av Crona | 28 november 2007 | 20:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg att deras nya 34 cruiser har 1,40 i LYS. Det verkar ganska extremt va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tyckte också det lät lite väl bra. Dehlers nya 34 kommer nog ligga runt 1,30 i LYS så jag har lite svårt att tro att Elanen kan slå det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var jakligt sugen på Elan för några år sedan, ffa 31:an. Men så var jag på mässan i Göteborg för 3 år sedan och gick upp i en sprillans ny sådan. Så bra ut, bra lay out mm. Men när jag gick upp på fördäcket så knakade detta. På en 30 år gammal Albin-båt kan det vara förväntat, men på en sprillans ny båt tycker jag inte det är förväntat.

 

/hoek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högst otroligt med tanke på att deras nya 41:a inte kom över 1.32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser verkligen fram mot våren så man kan ut och provsegla lite båtar och titta runt på mässorna! Bra att ha något att se fram emot :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Elan 340

En underbar båt,som har allt,rymlig in sida,vassa segl egenskaper och bra kvalite

super nöjd med den

(båten som seglade tjörn runt med 1,23 hade familje besättning -0,01, riktigt lys är 1,24)



Senast ändrad av pelle_340 | 22 augusti 2008 | 07:31



Senast ändrad av pelle_340 | 24 augusti 2008 | 16:45



Senast ändrad av pelle_340 | 24 augusti 2008 | 16:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken på Elans segelbåtar. Kan inte riktigt komma underfund med i vilket land märket hör hemma. Vad jag förstår så har Elan hur som helst en stark anknytning till Slovenien och Kroatien. En av Elans främsta designers, Rob Humphreys, verkar inte komma därifrån.

Jag förstår att det blir billigare att lägga produktionen i ett sådant land. Men Slovenien och Kroatien är väl ganska fattiga underutvecklade länder med korrumption och liknande? Kan man lita på kvaliten hos en båt tillverkad där?

När jag tittar på andrahandsmarknaden, så verkar i stort sett nästan alla båtarna finnas nere i Kroatien i form av charter-båtar. Det verkar inte så enkelt att realisera ett köp av en Elan när man bor i Sverige. Båtarnas konstruktion kanske inte ens är lämpade för vårt kalla klimat? Någon som är insatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varv designar inte alla sina båtar in house, det är fullt normalt. Många varv har dessutom båtar från olika konstruktörer.

Jag har fått uppfattningen att Elan har ganska god kvalitet på båtarna. Självklart säljer de många av båtarna till de lokala charterföretagen. Men de har ju också en performance-serie som nog inte är avsedd för den marknaden.

Att köpa här i Sverige är nog inget större problem. Kontakta den Svenska representanten bara, google är din vän.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Utan att vilja vara besserwisser. Men, LYS finns inte längre. Nu är det SRS som gäller för prestanda/handikapp. Vid Svensk kappsegling. Nästan samma sak, men lite förbättringar.

Om det är bättre eller sämre tvistas det (somvanligt i segling) om. :)

Jag har alldrig seglat en Elan. Men, Jag har flugit Elan Segelflyplan. De har jobbat med plast läääänge. Är mycket erfarna i plastlaminering. Segelflyplanen är mycket välbyggda och håller standard på kvalitén jämfört med de fina Tyska flygplans byggarna. Att låta erfarna toppdesigners, designa och rita båtarna är både smart och bra. Då vet vi båtköpare att det åtminstone inte finns grava design fel.  :)

Sedan är det en kostnadsfråga hur bra prestanda och utrustnings nivå man vill ha. Exotiska material. Tex Kolfiber är lika dyrt var i världen man befinner sig. 

Elan började med att tillverka skidor. Fråga Ingemar Stenmark om de var dåliga.. ;)

Slovenien, Tjeckien, Ungern är på mycket stark frammarch i flybranchen. Om inter redan marknadsledande i segmantet småflyg  Mycket avancerade kompositkonstruktioner med mycket fina prestanda. 

Har Elan en båt jag skulle vilja ha. Då skulle inte jag vara mer orolig än om jag skulle köpa något franskt eller tyskt storvarvs produkter. 

Köp en båt, njut av livet å ha kul!  Life is to short to be bored!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är inte helt lätt att vara besserwisser om man inte läser vad man svarar på. 2007 var det LYS som gällde. Kolla datumen... Terri jobbar på trådarkeologin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, Ha; Ha!! 

 

Där fick jag! har gått på den minan förr.. Klart förvirrande med trådar som tas upp på nytt efter åratal i träda. laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt. Jag har inte tänkt på det från den vinkeln. Tänkte bara att det var onödigt att starta en ny tråd om samma ämne.

VARNING ALLA! Kommentarerna en bit upp är fyra år gamla!

Elan-båtarna har väl sandwichkonstruktion? Läste nånstans att man skall undvika båtar utan sandwichkonstruktion i vårt kalla klimat, för det bildas massor av kondens inne i kabinen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktiskt så brukar ju vanligt forumhyfs diktera att man ska göra just det. Söka efter, läsa i och sedan använda gamla trådar. Så du har inte så mycket att be om ursäkt för.

Dock kan det då vara smidigt att skriva något i form av jag gräver upp den här gamla tråden eller dags att återuppliva den här för att göra folk uppmärksamma på att den är gammal.

Gällande sandwich. Jag vet inte hur många båtar som faktiskt har det nu för tiden. Det finns ju andra sätt att lösa kondensproblemet, så jag vet inte om man ska låta det avgöra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft tre olika segelbåtar varav en var byggdmed sandwich i skrovet, de andra två hade enkellaminat, och en isolerandematta klistrad mot skrovet i ruffdelen.

Den med sandwich var rena pesten vad gäller kondens och fukt, medan de med enekllaminat var OK.  Utförande av ventilationen i båten är också viktig.

Vad gäller Elanbåtarna så är en del av de halvgamla byggda i enkellaminat, t.ex. de fina cruiser/racer Elan 333 och Elan 37. Byggkvaliteten är mycket fin, och om man kryper runt även i stuvutrymmena så är lamineringarna och gelcoateringen omsorgsfullt gjord. 

ALLA sandwichbyggda båtar som går på grund löper en övervägande risk att sanwichskrovet delaminerar till någon del där deformationskrafterna blivit störst. Detta syns inte och repareras därför inte. Efter hand och vid efterföljande även mindre smällar och hård segling kan delamineringanra sprida sig vidare så båten efterhand blir sämre och sämre.

Enkellaminatbåtar är ärliga:  Syns inga skador så är de OK. Det är enkellaminatbåtar som kommer att ha de längsta livslängderna......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som Seawolf är väl negativ, väldigt många båtar som tillverkats de senaste 30 åren har ju sandwich-skrov och de allra flesta har ju klarat sig utan allvarligare skador. Dessutom tycker många, dock ej Sw, att luften i ruffen blir torrare med sandwich.

Elan göra snabba moderna båtar. Deras 35-fotare har väl lys/srs-rekordet i den klassen med uppseendeväckande 1,32. Den har två rattar och öppen akter. 

ps. Crona, är det inte så att du just nyligen köpt en HR 352? börjar du redan kolla på nytt? ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade en Elan i Adriatiska havet på åttiotalet, en trevlig tur på en vecka med en 33-fotare från skidtillverkaren. En tur i Kornati-skärgården rekommenderas. 

Inget större fel på den båten. Enda skuggan på det exemplaret var att duschvattnet rann ner under durkarna. Då den på modernt manér hade platt botten fanns inget kölsvin så duschvattnet rann fram när det lutade även om man hade länsat torrt vilket det aldrig helt blir. Mycket välbyggd båt i det stora hela i övrigt. 

Beträffande sandwich så har väl rätt många båtar enkellaminat under vattnet och sandwich över vattenlinjen. Detta syns mig vara den bästa varianten ur hållfasthetsperspektiv och en sån båt kan bli torr då kondensen sker där den ska, dvs under durkarna och bakom paneler under vattenlinjen. Kondensering är liktydigt med avfuktning. Även kondensering på fönster och andra nattkalla ytor avfuktar luften i båten men en nackdel i det fallet är ju det droppande vattnet.

Ju mer vatten som släpper sin fukt under durkarna desto torrare blir det i båtens luft. En grej som funkar rätt bra åtminstone i kalla norden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Elan 37 från 2006 och är väldigt nöjd med den. Produktionen i Slovenien är certifierad av Lloyds, och det borgar väl för en bra kvalitet antar jag. Båten har varit fullständigt torr och det har inte varit någon kondens någonstans. Min personliga uppfattning är att den är väldigt välbyggd, och dessutom seglar bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med öppen akter, det är en modern uppfinning, för att underlätta påstigning och göra det lättare att bada från båten.

Jag får bara den här känslan, av att i grov sjö, så sköljer havet rakt in i aktern. Men så är det väl inte eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det där låter litet som en vinkling av verkligheten.

En enkelskrovsbåt är ett elände att sova i om temperaturen går ned till måttliga +10 grader. Fuktigt och kallt. En bra värmare är ett måste, som får stå på hela natten.

Sandwichskrov  har en helt annan förmåga att hålla värme och mota fuktolle i grind.

Sen kan jag hålla med om att sandwich är mekigt att jobba med. All håltagning måste säkras minutiöst, helst borras/epoxyfyllas/borras igen. Och ett delaminerat däck är ju inget som en normal båtägare tycker är sådär jätteskoj att äga. Varje steg påminner om skiten man borde ta tag i. (hur vet jag detta?cool)

För övrigt tycker jag Elanbåtarna ser toppenhärliga ut. Jag skulle lätt kunna tänka mig en Elan 40 från 2005-06 där nånstans. Beggade brukar ligga runt dryga miljonen beroende på skick. Bekväma, men till skillnad från Hittlers hämd (Bavaria) så kan de faktiskt segla hyfsat också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej,det är inte någon vinkling av verkligheten. Det är en redovisning av den. Jämför man en sandwichbåt med en med enkellaminat utan invändig isolering så är det marginellt bättre isolering i sandwichbygget, men inte tillräckligt. Men det är inte vad jag har erfarenhet av och talar om. Så invändig isoleringär det som avgör, tillsammans med att ventilationsluftvägarna är tillräckliga och utförd med hänsyn till att luften skall kunna kondensera under kojerna mot kalla skrovytor där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stark är plasten som fönstren är gjorda av, på såna här moderna båtar? Håller de för vädrets krafter, eller om båten skulle slå runt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 70-talet och dessförinnan, skruvade de fast luckor eller brädor över fönstren, inför oväder. Men idag ser inte det ut att vara möjligt, när båtar mest tycks vara designade för den moderna bekväma människans nöjeslystna behov, som endast familjeseglar och nöjesseglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Cruiser med monohull. Är det en typisk båt för sommarsemestersegling? Men dåligt isolerad och kall på vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jupp! Enskrov(=monhull) är helt klart en typisk båt... Även om det sakta blir fler och fler flerskrovsbåtar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt att höra. frown Eller? Men är enskrov det normala?

Om vi jämför med lite andra båtar:

T.ex. CR, Malö, Regina, Beneteau, Jeanneau, Bavaria, Linjett, Najad, Vindö, Hans Christian.

Är de också enskrov? Eller finns det några som är varmare på vintern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja, alla du rabblar upp är enskrovsbåtar. Men jag tror inte att det egentligen är det du frågar efter. 

Det jag tror du undrar om de är byggda i enkellaminat, dvs motsatsen till sandwichlaminat. Dessa är olika bygg/konstruktionsmetoder. Ett sandwichlaminat har distansmaterial i mitten av laminatet. 

Jag klurar dock lite på varför du frågar det när du inte riktigt verkar vara på det klara över VAD du frågar.

Ett tips till dig är att du pluggar på lite termer så att vi pratar ett gemensamt språk här.

Enskovsbåtar = Ett skrov; vanliga båtar. I motsats till katamaraner och trimaraner som är flerskrovsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonasP:

Ahh ok, jag trodde enskrov bara betydde att det inte var mer än ett lager i skrovet. Nej nån katamaran ska jag f_n inte ha! De är ju livsfarliga!

Det enda jag vill komma till, är att jag vill ha en varm båt, en som bäst håller värmen inne och kylan ute på vintern. (Jag trodde det var det du svarade på när du sa ja på min fråga, att det var en sommarbåt, men dåligt isolerad för vintern.)

Men alla de här båtarna jag nämnde ovan kanske går på ett ut i det avseendet? Eller har en del tjockare väggar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...