Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
guzzlon

Peppar i bottenfärgen??

Rekommendera Poster

Det finns ett tips i PBs senaste nummer (nr 11-07)  om att motverka havstulpaner.Dom gillar tydligen inte alls när man blandar Cayennepeppar i bottenfärgen...

Har nån provat detta eller finns det fler tips om självblandade geniala bottenfärgsblandningar??

Själv har jag mest försökt att blanda till sprängmedel i mina dar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett artikeln i PBÄ, men det vanliga brukar vara har jag hört... och funkar bra när jag gjorde det... - men ingenstans har jag sett ett verkligt försök där man testat samma bottenfärg med och utan cayennpeppar och verkligen kan dokumentera effekten.

Sök i förumet på cayenne och du hittar flera inlägg om det - och den del trevliga recept också... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peppar i bottenfärgen. har också läst inlägget i PB och det fanns faktiskt en informativ biold med i PB där det klart syntes att det var skillnad i påväxt. Tänker själv försöka med peppar till kommande vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar det är det väl absolut inga problem. Och det största problem som skulle kunna uppstå är ju den extre kostnaden för en liten burk Cayennepeppar( 15 kr?). Funkar det INTE så lär väl inte färgen i sig bli sämre av det hela.. Har man nåt att förlora på att man provar egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill väcka liv i denna tråd igen! Någon på västkusten som provat cayennepeppar i bottenfärgen?

Vill helst ha svar från personer som verkligen har provat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste i Praktiskt Båtägande nr. 2 -08 ang. Cayennepeppar i bottenfärgen, så nog skall det fungera.

Men hur mycket per/liter färg ? Någon som vet ?.

Mvh. Inge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska enligt flera som provat inte fungera med Cayenpeppar.

Hade det fungerat skulle man redan sålt sådan färg till båtar.

Givetvis dyrt.

Samma nivå som att få en färg TV med en nylonstrumpa på en svartvit TV

Finns andra alternativ som verkligen fungerar.

Går att köpa i Norge, Danmark och Tyskland.

Sedan finns det ännu bättre i baltländerna Estland, Lettland och Litauen, ingår väll i EU nu och då kan det väll inte vara fel.

Citat från artikel från Kryssklubben

Koppar i båtbottenfärger - det mest naturvänliga

I Sverige väntar vi på EUs biociddirektiv. Det skulle enligt ursprunglig plan varit klart i maj i år. Nu väntas besked komma först 2010. Allt pekar på att EU kommer att godkänna koppar i båtbottenfärger även för fritidsbåtar utan att göra undantag för Östersjön. Sverige är det enda land som tidigt införde förbud mot användandet av kopparfärger i Östersjön. Holland har flera gånger under senare tid fått avslag på ansökan till EU att förbjuda kopparfärger.

mer att läsa här

http://www.sxk.se/verksamhet/politik/ostersjoreferat070720.asp

Alltså är alla andra galna, bara vi Svenskar som är kloka.

(ironi)

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade det för ett tiotals år sedan.

Såg ingen som helst effekt av det.

Det var precis lika mycket påväxning som tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med en kille i helgen som har sin vinteruppläggning på samma ställe som jag, han hade i 8 burkar cayennepeppar i en 2,5 litersburk, han märkte ingen skillnad, så för min del blir det fartygsfärg i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också provat Cayennepappartrixet. Målade botten i olika fält med två olika bottenfärger med eller utan peppar och märkte jättestor skillnad mellan bottenfärgerna men ingen skillnad i om det var peppar i eller inte.

Färgerna jag testade var Micron Eco och LeFant H2000O och klart bäst i test var LeFant till min stora förvåning då jag brukar använda Micron Eco (den var slut i min kulör förra året).

Kommer senare under våren lägga upp en videosnutt på min blogg där jag visar hur det såg ut vid upptagningen i höstas.

Båten låg till största delen i Roslagen under sommaren 

Senast ändrad av ciaraud | 16 februari 2008 | 17:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog upp båten igår och det fanns inte en enda havstulpan på den cayennepepparmålade bottenytan, men på drev och trimplan.......gosse! men där fanns heller ingen pepparmålning alls. På min båt fungerar receptet , 1 kryddburk peppar till 0,75l billig bottenfärg. Så får det bli i fortsättningen. Båten har legat i Saltsjön från mitten av maj tills mitten av september.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade du samma bottenfärg, fast utan cayennepeppar, på drev och trimplan?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det nu?

En del har provat 8 burkar i 2.5 liter färg med resultatet noll, medan andra har 1 burk i 0.75 liter färg och med positiva resultat. Möjligtvis att koncentrationen peppar har betydelse eller också tolkningen av resultatet. Är det olika peppar- eller färgsorter eller vad?

Mvh/ertho

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrkan hos peppar mäts i scoville Cayenne har värdet 30000-50000 ,starkaste pepparn heter Naga jolokia vilken har värdet 855000-1050000 ,kanske kan vara ngt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tog upp båten i våras för att göra ren botten och bottenmåla kom jag i samspråk med varvsägaren i ämnet. Målade några fläckar med cayennepeppar iblandad i färgen. Bottenfärgen var VC17 NT så det kanske inte är optimala färgen. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=223555

Börjar fundera på att ta upp båten, så det blir kanske inom en månad. Återkommer med rapport om resultatet.

tommy

Senast ändrad av toaen | 16 september 2008 | 16:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...