Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
nmop

Vikt på ankare

Rekommendera Poster

Hej. Ska köpa Delta eller Bruceankare för svaj resp landförtöjning. Vilken vikt behövs? Båten väger ca 4,5 ton. Enligt tillverkarna ska det passa med mellan 7,5 till 10 kg ankare. Bör man ta till tyngre? Hur väljer ni?

Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har svajat de sista 7 åren och gör så ca 30-50 dagar per år i Stockholm skärgård. Har sedan länge lämnat Bruce ankaret för detta ändamål och använder idag Delta ankare. har också provat CQR som var bra men jag tycker att Deltat biter bättre än CQR.

 

Jag har erfarenheten att man bör välja ett nummer större än tillverkaren rekomenderar eftersom deras rekomendationer gäller för normala förhållanden och inte för storm.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft ett 10kg Bruce och några meter kätting i änden (samt två bungy ryckdämpare)

i aktern på vår båt 5000Kg och det har fungerat bra.

 

Har samma konfiguration i fören, men då ligger vi sällan på svaj, räknar man med att göra det skulle det nog sitta fint med ett Delta på 10kg eller mer så mycket kätting man tycker man vill släpa runt på

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer till 100 % med Oceanis i allt han skriver. Som ankringsfreak har jag har också fastnat för Delta efter flera år med först Bruce, sedan CQR.

Ett för lätt ankare har svårt att penetrera en hård botten eller eventuell växtlighet så att det kan  börja gräva ner sig. Och vikt fokuserad till en spets (som Delta m.fl) kan aldrig ersättas av lång ankarlina på svåra bottnar.

 

Eftersom Bruceankaren inte tillverkas längre rekommenderar jag absolut ett Delta.  De kinagjutna  s.k bruceankarna som marknaden dräller av har vanligen avsevärt sämre greppförmåga är orginalet och har tveksam hållfasthet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska ha tre st ankare i olika storlekar!
Jag resonerar så här – eftersom lasten på ankare och lina samt knap beror på vindpåverkan med vindhastighet i kvadrat så ökar lasten snabbt över ca 15 m/s. Jag tror ( en gissning men har räknat på en egen båt tidigare ) att din last i smul sjö och stadig vind är mellan 250 kg dragkraft ( vid ca 8 m/s ) och tiodubblad ca 2500 kg ( vid ca 25 m/s ).
Det låter ju bra - att ” förtöja för storm” – men hur ofta ligger du oskyddat för vind av stormstyrka? Inte ofta va? Så det första du bör fråga dig är om du ska ha ett ankare som vardagsankare men som också håller för storm? Det blir TUNGT. Du skriver inte om du har en ankarvinsch, men skaffar du ankare för storm så blir det nog vinsch?
För då är du uppe på 20-30 kg i ankarvikt.
Alltså är frågan om ”ankaret håller” också är en fråga om i vilken vind?
OBSERVERA att din vikt på båt inte påverkar utan det är projicerade ytan mot vinden som skapar trycket. Men när båten börjar röra sig i vågorna så uppkommer en dynamisk last också. Den kan vara lika stor! Då kan du summera kanske 5 ton vid 25 m/s…
Om du siktar på att ankra i upp till ca 10 m/s så räcker det nog med en ankarvikt på kanske 12 kg, men ska du ankra i högre vindstyrka så skulle jag ha med ett tyngre ankare, men stuvat? Det är tungt att lyfta upp ankare, ufff!
Själv ankrar jag regelmässig en större båt än din med ett 6.5 kg ankare. Men obs, då är det i vindar som är svaga, med båten i en vik där jag vet att det är lä och god ankarbotten. Annars är det för lite!
Alltså, ett ankare för lätta vindar och lä, ett för vindar upp till ca 8 m/s och ett ankare upp till någonstans 20 m/s. Ska du ankra i storm så går du sedan upp i vikt ordentligt, plus i kätting/lina/förstärker knapar osv.
Jag tycker att uttrycket ”förtöja för storm” bara stämmer just upp till stormstyrkor ( 25 m/s ) för sedan ökar lasten väldigt snabbt! Lycka till.

 

Senast ändrad av Funkis | 28 november 2007 | 08:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ett resonemang jag inte håller med om .

 

Jag håller visserligen med Funkis om att man inte behöver ”ankra för storm”. En storm drabbar oss så sällan och alltid med sådan förvarning att vi har god tid på oss att söka hamn eller ta linor i land så länge vi seglar sommartid i våra vatten.

 

Men däremot, ankrar man gärna och ofta och ser det som ett gott alternativ till land- eller hamnförtöjning måste man naturligtvis förr eller senare räkna med vindar av sommarkulingstyrka. Och ibland utan att man räknat med det.

 

För att ankra tryggt i kuling måste man utgå från ankartillverkarens rekomendationer på ankarstorlek och gå upp ett hack. I frågeställarens fall blir det ett ankare på 10-12 kg om han har ordentligt med kätting, säg 4 m 10 mm eller så. Detta är fullt möjligt, om en tungt och skitigt, att dra upp för hand om man inte har ett spel.  Och detta ankare klarar alla vindar, om ankringsplatsen är hyggligt skyddad och har god ankarbotten, från bleke upp till kulingstyrkor om man har lång lina ute, minst 7 ggr djupet eller ännu mer. 

Att då släpa på ytterligare 10-tals kilon ankaren att ta fram vid  svaga respektive måttliga vindar förstår jag inte vitsen med.

 

Dels för att då kan man istället lägga dessa pengar och vikt på ett ankarspel och verkligen göra ankringen till en lek och kanske ha lyxen och säkerheten med enbart kätting som ankartåg.

 

Dels för att jag skulle uppleva det som osäkert att fatta ett beslut kring väder och vind i annat än möjligen stabila högtrycksperioder.

 

Skall jag sova lugnt för ankaret vill jag vara säker på att det sitter för alla vindar som rimligen kan uppträda under natten. Hur ofta har inte prognosen på S 3-6 m/s blivit en byig V på 8-10? Vem vill under dessa måttliga och vanliga sommarvindstyrkor gå upp mitt i natten och ankra om?Och alla som seglat under flera års tid har väl någon gång under en spegelblank sommarnatt väckts av åskmuller, regn och vindens tjut i riggen.

 

Det är därför jag alltid backar fast ankaret med 75 % av motorns maxvarvtal, även om det är bleke och båtgrannarna lyfter förvånat på ögonbrynen. Men i gengäld har jag hittills aldrig under åtskilla 100-tals ankringsnätter i skiftande vatten och regioner behövt se ankaret dragga eller tvingats ankra om.

Det är en sak att ligga mot land med draggande ankare och få ett litet hack i kölen eller stäven. Och något helt annat när ditt roder börjar hacka mot stenarna som låg långt bakom dig kvällen innan...

 

Skulle det plötsligt och oväntat börja vina i riggen mitt i natten behöver jag möjligvis bara spana litet mot lovart för att se om inte där finns någon annan ankarliggare som eventellt kan börja dragga ner mot mig. 

Nej min filosofi är, man behöver inte ankra eller nattförtöja för storm, men däremot för kuling. Och vem kommer på idén att förtöja båten med 4 mm linor bara för det är högtryck?

 

Och tyvärr är det nog så att, om man inte har en väldigt liten båt, man tänker ankra ofta och även under sämre förhållanden hamnar man i ett läge där ankrandet blir så tungt och skitigt att man ändå skaffar åtminstånde ett manuell spel till sist. 

Eller återgår till att ankra i undantagsfall.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan ursprungligen var vilket ankare du skulle välja och i vilken storlek? Tycker du nog fått svar nu: - det verkar gå åt Delta före Bruce? - det verkar gå mot lite större storlek, just för att slippa att byta ankare mitt i natten när det ösregnar vid en frontpassage? Tycker själv inte att Gunnar på Eilean och jag är så oense. Vad jag försökte får fram var att man KAN ligga på ett litet ankare, typ 7,5 kg, men att du blir väldigt begränsad i användning ( lugnt vatten och liten vind ) Ett mer användbart ankare är nog mellan 10 och 13 kg för det håller dig upp till kuling eller så. Men sedan så visade jag på att eftersom trycket beror på vindens påverkan på båten i KVADRAT på vindstyrkan så kan man ofta inte ankra fritt i storm... det kräver väldigt tunga ankare. Och det har bara långfärdsseglare med sig! Observera också rekommendationen från Eilean att dra fast ankaret - där syndar nog många? Samt att ha ordentligt med lina/ kätting ute så du får en vettig vinkel på ankaret mot botten, det är viktigt också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En reflektion:

Mitt bästa ankare (noll draggning, bet alltid på 1:a försöket) någonsin var en blyplätt \Cool\

 

Hemmagjort svintungt (säkert 15 kilo) 6-kantigt vasst blad i rostfritt, fyllt med bly i centrum.

 

Användes i gamla snipan 1,5 ton, 99% som akkterankare, nån enstaka gång som svajankare.

 

Poängen (om nån sån nu finns) var att det var så himla tungt och vasst att det ALLTID bet fast direkt man släppte ner det.

 

Precis lika bra som det bet var det svårt/tungt att dra upp ()manuellt, var i stort sett alltid tvungen att tajta upp ankarlinan rakt över ankaret och sen dra loss det med motorkraft.

 

Bästa ankaret jag haft i förhållande till båtens storlek.

 

 

Nuvarande båten har nåt bruce-aktigt i fören (aldeles för låg vikt troligen)..och

nåt Danforth-liknande i häcken..

Lättatt kalla dom båda för skitankare..men inser att tidigare ägare bara har haft ett helt annat användnings-scenario i åtanke (lätt-vind, mer än 5 m/s så går vi till gästhamn) än vad jag har (gästhamn, vad är det ?)

 

Har draggat (särskilt bruce-kopian i fören) säkerligen 10 ggr bara i år så antingen slutar jag åka båt i kuling eller byter ankare..gissa vad \Laughing\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka inlägg i denna tråd men jag anser att A och O vid ankring är tillräkligt med kätting och tamp ute. Jag har två olika ankare och en dragg i båten. Draggen använder jag vid kortare tilläggning dagtid. Den har endast tamp.

 

Vi förtöjning nattetid och att ligga på svaj har jag två olika ankare (beroende på botten) som jag fäster i en grov 6 meter lång kätting och fäster i en ankarolina. Minst 5 gånger vattendjupet. Fördelen är minimalt med ryck och den har aldrig lossat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Många har mindre bra erfarenheter av Bruce-kopiorna verkar det som.

Jag har bara goda erfarenheter av dem.

Köpte ett sånt till ankarspelet på förra båten och hade aldrig problem.

Ankarspel, ett bra ankare och att dra fast det ordentligt gör ankring till en fröjd.

 

Jag erkänner att jag bara har erfarenhet av Ostkusten och med fören mot land men här funkar det för mig ialla fall.

 

Köpte en annan båt i våras. På den satt ett Engbo-ankare på Engbo-spel. Inget av dem fungerade tillfredsställande! Fick riktiga problem en vacker dag när det började gå lite dyningar men inte direkt någon vind.

Bytte bägge och med en Bruce-kopia i aktern hade jag inga fler problem.

 

Det sägs i vissa tester att storleken inte spelar så stor roll. Bara man får fast det så spelar det inte så stor roll hur stort/tungt det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min båt som i och för sig bara väger 2,2 ton har jag tidigare ankrat med en 10kg blyplätt. Jag har bytt till en 7,5kg Brucekopia och tycker det fungerar mycket bättre. Drar man bara fast det så har jag inte haft några problem med draggning. Jag har även ett Sea-Grip, som jag läst mycket gott om, men jag gillar Brucekopian bättre. Jag ankrar mest i aktern med fören mot land, och alltid på ostkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja 15 kg blyplätt till 1,5 ton båt med (relativt) litet vindfång borde funka som akterankare.

 

Skulle vi skala upp det till min båt skulle plätten väga 150 kg. Borde också hålla hyggligt om det inte blåser kuling på hård botten....

 

Ditt fulbruce har draggat 10 ggr i år. Mitt Delta har draggat 0 ggr (däremot fått läggas om ett halvdussin ggr när det inte hållit vid back) under 5 år och över 250 ankringsnätter.

 

Byt ankare. Hellre det än livsstil....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att när du monterar ditt ankare att du inte endast har kätting, eftersom kätting på svaj i hårda vindar blir sträckta och kan jämföras med en järnstång och kan antingen förstöra infästningarna i båten eller lyfta ankaret från botten. Komplettera din ankarkättning med drygt 30 m elastisk lina.

 

Hoppas du fått all information du sökte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med kättings stumhet är en myt i allt annat än extrema vindar!

 

På vilka grunder bygger ditt påstående om lyfta ankaren, förstörda infästningar och järnstänger?  

 

Ankrar man ofta på svaj och i annat än bara ytterst lugnt väder i skärgården skall båten vara utrustad med, och använda enbart kätting.

Fördelarna är många och odiskutabla och för en normalseglare brukar 50 meter kärtting vara ett minimum. Ihop med ett bra och väldimensionerat ankare tillåter det att man ankrar i upp till 10 meters djup i även hårdare vind, som en normal sommarkuling om ankarboten och skyddet är hyggligt.

 

Sedan är det riktigt att en helt sträckt kätting förlorar sin eftergivlighet vid extremt höga belastningar. Men det händer normalt bara vid vindstyrkor av stormstyrka och kan då lätt avhjälpas med ryckdämpare eller elastisk lina om man fortfarande har ett grepp i bottnen. Men sådana förhållanden är knappast relevanta för svenska semesterseglare. Och får absolut inte vara ett argument mot kätting för svajliggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller helt med Eilean !

 

En kätting är inte stom som en järnstång förrän den är helt sträckt vilket nog aldrig kommer att hända i Svenska sommar vatten.

 

Förutsätter att du skickar i minst 3 gånger djupet när du ankrar. Den bågform som kättingen får när den hänger ner är tillräcklig för att fungera som en dämpare

 

Har svajat med enbart kätting i minst 10 år utan att någonsin få kättingen så sträckt att det skulle vara något problem och jag seglar normalt mellan april-november.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag förstår hur ni menar, i frågan stod det inget om skärdgårdsankring endast. Den sista biten med elastisk lina är till för extrem ankring som man kan bli tvungen att göra i hårdare vatten, plus att det är enklare att stuva. När jag svarade på frågan har jag haft i åtanke att klara det tuffaste väder och vind.

 

Men håller med att det kanske räcker med endast kätting i svenskt sommarvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du missförstår.

Det är vid tuffare ankring du absolut behöver en lång kätting. De 50 m jag nämner är ett minimum, de flesta långseglare har mellan 60 och upp till 100 m tung kätting om man seglar exempelvis på höga latituder.

Utöver denna kätting kan du, i extrema sitationer, behöva skarva i lina, dels för att i vissa fall få extra elasticitet, dels för att få gynnsammast möjliga vinkel på dragkraften i rena överlevnadssituationer.

Men detta är ju sällan ett problem - nämn den långseglande båt som inte har flera långa linor på kanske 50-100 meter ombord i vilket fall som helst. Så blir förhållandena sådana att all kätting utlagd inte räcker, eller faktiskt blir för stum så är det en lätt match att skarva i.

 

Men utan kätting, eller med en kort d:o på bara några meter är du körd om du tänker ankra i annat än sommarlugna skärgårdsvikar.

Så börja du med rejält lång och tung kätting och skarva sedan i lina om det skulle behövas. Vilket det sällan gör. Jag har aldrig behövt göra det hittills, trots många hundra ankringsnätter, till och med  i både stormbyar, tidvatten och dyning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag abolut inte vill byta livsstil \Wink\ så blev det i stället ett 16 kg Delta ( till nya båten c.a 9 ton, stål).

 Hjertmans hade ju julrea  så priset blev rätt (1290 SEK mot normalt 2150)  \Smile\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 11 januari 2008 | 19:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Nu får jag verkligen hoppas att ditt Delta lever upp till mina utfästelser!

Annars är man nog rätt rökt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Här står det lite om ankartyper och ankarkätting, och varför man skall ha en extra elastisk lina påskarvad.

 

http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/af02.htm 

 

Men tror som det står i föregående svar, att det räcker med mängder av kätting. Det är vad jag kommer änvända nästa gång jag köper nytt.

 

Ha en trevlig helg allihop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

L-O Norlin gör ett stort fel när han talar om kättingens stumhet.

Han använder sig av 16 m kätting på 4 m djup, dvs 4 ggr djupet, vilket är alldeles för litet, särskilt i de vindstyrkor han talar om.

Så kort kätting i förhållande till det lilla djupet duger inte alls för allt annat än lättvindsankring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nä det håller jag med dig om, 4 ggr är verkligen i det kortaste laget. 6-10 ggr borde vara med lämpligt beroende av djupet.

Men sidan tycker jag ändå är ganska bred och visar de olika ankartyperna på ett bra sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, AxelTrissNorlin !
Svaret beror på många faktorer som du nog märkt Flörtav den gamla tråden ovan, förutom båtvikten även t.ex....

1. farvatten, bottenförhållanden
2. användnings-sätt (sova ostört i oväntad kuling eller bara lunch-ankra etc)
3. pris, hanterbarhet....osv osv

Jag föreslår att du använder sökrutan ovan för att hitta fler trådar om ämnet, försöker se vad som kan förväntas av olika ankringsmetoder och sen bestämmer dig utifrån dina egna behov och möjligheter.
(Och när du nästan bestämt dig, gärna återkommer med följdfrågor om alternativets för- o nack-delar.)

Flera ankare och/eller blyplättar är inte dumt, man bör ju alltid ha reserv-ankringsmöjlighet ifall man driver iväg utan motorkraft etc. Kan dessa tunga grejer sen kombineras, alltså användas samtidigt för de sällsynta och extra svåra förhållandena, så är mycket vunnet.

Nedanstående tråd innehåller en länk till kryssarklubbens ankringstest och - som av en händelse - mitt eget inlägg om fördelarna med att tynga ner ankarlinan...:)
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=284010

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 23 maj 2009 | 20:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...