Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
davidek

Vilken propeller?

Rekommendera Poster


Det nalkas porpellerbyte till min båt, en fjord 21DC med AQ260 och 280SP-drev. Vilken propeller rekommenderar ni? har funderat på en 15*17, båten är ju ganska tung.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför ska du byta propp? Det brukar vara lättast att utgå från den propp och prestanda du har idag och sen fundera vidare från det. Utbudet av mer spännande och framförallt modernare bladdesigner är tyvärr mycket begränsat till 2XX dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har prop till dig.

du har idag en alu mistänker jag.

Prova en Piranha VA4 14x 16 så ska du få se en ofantlig skillnad,den slår nästan alla proppar kostar bara 2995:-

 

Jag hade tidigare en fjord 21 olympic den är något tyngre en din och körde på en alu

och det funkar sådär,men nu kör jag en bigblock på 380hk på en VA4 14x20 till mitt 290 sp drev och det funkar bättre en rostfri,min båt väger ca 3800kg lastad det är en fjord26 consul.

 

 

 

Senast ändrad av draco | 27 november 2007 | 22:49

post-6840-1394235279,8083_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på vilket sätt kommer 14*16 vara bättre än pentas standradprop i dimension 15*17?. Tror det sitter en 15*19 nu, med den varvade båten inte mer än 4000rpm. knappt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du vet säkert redan att det är viktigt att man ligger inom det rekommenderade toppvarvsområdet och helst nära eller på maxvarv vid normal last. Har ingen aning om vilket område som gäller för din maskin men 4000 låter lågt. Det står säkert i din instruktionsbok vad det ska vara.

 

Det finns en enkel liten formel som man kan använda för att få en indikation om vad det nya toppvarvet blir vid byte av stigning, och den är:

 

Nuvarande toppvarv X Nuvarande stigning / Nya stigningen = Nya toppvarvet

 

I ditt fall: 4000 X 19 / 17 = 4470

 

Dock finns det ett antal begränsningar i den formeln då den förutsätter att farten och slippen, propellerns slirning i vattnet inte förändras. Den lämpar sig därför bara om man byter mellan proppar som har exakt samma bladdesign och från samma tillverkare då olika tillverkare oftast inte mäter stigning enligt samma metod.

 

De gamla Volvodreven är ju fortfarande vanliga så du kanske kan få låna en 15X17 av en bryggranne och prova och sen köpa en likadan ny eller begagnad om den funkar bra. Om du köper en ny propp ska du förvissa dej om att du får bytesrätt om det visar sej att du behöver en annan storlek eller för den delen en annan bladdesign än den du köpte. En seriös proppsäljare låter dej byta tills du hittat rätt.

 

Proppen draco rekommenderar har en helt annan bladdesign än Volvos orginalproppar, om den passar ditt ekipage och användningsområde är svårt att avgöra utan att prova så om du väljer den vägen så se till att du får bytesrätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart så byts bladen om den ej skulle passa varvtalet. angående beräkningen,om du byter till samma prop blir skillnaden mellan en 19 pitch och 17 ca 300 varv om du ändrar diametern blir den ca 250 varv mellan en 14 och en 15.

det är ca tal om den ligger nära toppvarvet,om den ex skulle varva 3500varv bara så blir skillnaden större pga vrid momentet och hk ligger inte vid det låga varvet utan vid max.

 

Senast ändrad av draco | 28 november 2007 | 19:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om varvtalsskillnnaden bara blir 300 rpm mellan 19 och 17 i davideks fall har någon mer parameter än bara stigning och varvtal förändrats, t ex farten eller slippen. Den teoretiska varvökningen mellan 19 och 17 tum om INGEN annan parameter än stigning och varvtal ändras blir 470 rpm i davideks fall.

 

Det hade varit intressant att veta vilken fart davidek får vid fullgas och vilken utväxling drevet har.

 

Tycker för övrigt det är kul att draco har hittat ett alternativ till Volvos orginalproppar som har lite modernare och annorlunda bladdesigner än Volvos egna. När jag åkte 290 drev var i stort sett enda alternativet till Volvo-propparna custombyggda specialproppar från USA. Med ett pris på 800 dollar och en kurs över 10 spänn kändes det inte så intressant. Mercruiser och OMC ägare har det lite bättre förspänt på proppfronten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kul att du tycker om att det kommit en (ny) propp till volvo,dom finns till alpha samt vissa duo och till samtliga utombordare.

Det är vissa parametrar mer som avgör varvtal,botten form,vilket varv ,max vrid och hk ligger osv ,vid tester har det visat sig ligga runt 250-350 varvs skillnad mellan ex 17 och 19.

visst kan man beräkna på ett ungefär.det man utgår ifrån är vilken fart man får med en pitch vid ett visst varvtal,sen beror det på kondition på motorn osv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När man byter propp gör man det ju ofta för att den som ska bytas inte passar ekipaget. En mer lämplig propp ger ofta ett lägre slipvärde. Har oxå märkt att slippen ofta sjunker med ökande propellervarvtal. På min båt sjunker t ex slippen 6 procentenheter mellan marshfart och maxfart. Minskar slippen med den nya proppen minskar även varvtalsändringen gentemot den gamla. Den enkla formeln tar ju ingen hänsyn till det och därför blir ofta varvtalsminskningen mindre i verkligheten.

 

draco, har du några länkar till tester med Piranha-proppar. De testades ju i norska Båtmagisinets stora propptest men det är ju gjort i slutet på nittiotalet och jag antar att utvecklingen har gått framåt sedan dess för i det testet når kompositpropparna inte upp i samma nivå som de bästa alupropparna och är långt efter samtliga stålproppar.

 

Länk till Båtmagasinets test: Länk

 

Förlåt, davidek om du känner att din tråd blivit kidnappad. Tycker bara att det är väldigt intressant att utbyta erfarenheter om proppar då hydrodynamik knappast är en exakt vetenskap utan ofta bygger på learning by doing metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag ska länka lite tester ska bara prata med frun om hur man gör hihi(är mekaniker ej data kille).

 

Testet som gjorts som du länkar till är på en b-style blad ej A-style vilket motorer över 135 hk och drev använder det är den stora skillnaden.

om man vill ha en bra propeller till en utombordare till en liten båt som väger som en buster kan man använda aluminium,om man kuppar en alu så funkar dom lika bra som rostfri till en lätt båt med liten utombordare.skillnaden kommer på A bladen som gjorts för drev och större båtar.

 

i själva verket  finns det inte nån större anledning en att sätta på någon dyr ex rostfri propeller på en buster magnum med en 100hk. hade man haft större motor så hade jag nog rekomenderat att byta orginalet. om man nu inte vill ha en propp som ej slår sönder underhuset vid påkörning.

 

det finns flera tester på propparna som jag ska lägga ut.

 

vi kan ta ex pentas dps drev fick bättre resultat med en pentas v6 på 190hk med piranhas proppar en med sina rostfria.

dom man nu köper hos volvo penta till ex dps och xdp är piranha som tillverkat.det är samma jag har.

 

Om man nu pratar om ex pentas 200-290 drev  så har det inte funnits mycket att välja på

utan bara dom hedliga gamla alu, som ej ger speciellt bra resultat.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastproppar har inen vidare historik. Propuls, Piranha båda har funnits länge men ej lyckats. Om det nu vore så bra med pastproppar varför tillverkar inte världens största propellertillverkare i det materialet? Svar': dom ger ej samma prestanda som stålproppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En propeller med vridbara blad som ProPulse kommer alltid att ligga efter effektivitetsmässigt vare sej den har blad av stål eller plast. Pitchkurvan måste varieras längs med bladets radie och så länge det inte oxå ändras utan bladet bara vrids så blir det aldrig riktigt bra. Att konstruera en sådan propp är däremot inte lätt så jag är tveksam om vi nånsin kommer få se den.

 

Är oxå tveksam till om en kompositpropeller är ett alternativ till en stålpropp. Men jag sitter förväntansfullt och väntar på ett test där man på en båt med högt hissad utombordare jämför stål och kompositproppar. Proppar typ OMC Raker, Mercury Laser II och Yamaha Pro Series mot motsvarande i komposit.

 

Som ett alternativ till alu och då speciellt till Volvopropparna tror jag dock på komposit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att jämföra med propuls är fel,komposit material är väldigt olika varandra.

Propuls kan jag hålla med ,dom är gorda för max 130hk och håller oftast inte ens för 70 hk med en båt som väger 500kg,dom spricker sönder när det blir kallt.

Piranha är 15-17% starkare en aluminium.

Samt så har även utvecklingen gått fram enormt.

Det finns flera olika blad typer om man tar dom som är för v8:or ex A-style så har dom gjort resultat bättre en vissa rostfria som tex Ballistic.

Men dom testerna är gjorda med tyngre och större båtar som tex 23 fot 1500kg och upp,medans B-style blaen har gjort båttre resultat en aluminium med lättare båtar och mindre utombordare som tex 100hk.

 

Sen har vi accelerationen som är betydligt bättre en rostfri pga vikten är mycket lättare en rostfria proppar

 

Piranhas är ex bra kppade från start.

 

Man kan diskutera hur mycket som helst om olika proppar,men min erfarenhet av tester med större båtar med större motorer är fantastiska med tanke på grepp och prestanda och att man räddar underhusen samt ingen korrision och framförallt ett ruskigt bra pris på dom.

 

 

Men det är som sagt svårt att övertyga folk som har haft med propuls att göra,vilket jag förstår.

 

 

Ex VOLVO PENTA försökte sig på att göra en propeller i komposit men det gick inte så bra så dom vände sig till Piranha och bad dom göra till DPS och XDP dreven och dom har kanon prestanda(Dom säljs idag av Volvo Penat och samt av mig här i Sverige.

Tester med ev 4,3 v6 med dps vann Piranhas propp över deras rosfria både i acc och toppfart.

 

 

Jag kör som sagt själv med ett 290 sp och til det sitter en bigblock på 380hk,jag använder mig av 4-bladig A-style 14x20 för tillfället och båten väger 3800kg.

Jag hade tidigare en aluminium orginal som var kuppad men det gick inte alls den släppte fäste direkt.

 

Och det finns inte mycket annat en deras alu här i Sverige. dom utvecklades för 30-40 år sen och ser lika ut idag.

 

Många använder sig idag volo penta drev och alu och där är Piranhas helt suverän.

 

Till utombordare finns det fler att välja på en volvo drev.

Samt så behövs oftas det ingen värsting pga båtvikten inte kräver styvar en en kuppad alu.

 

Det som gör Piranhas så bra är att man slipper laga underhus,prestandan för pengarna.livstidsgaranti på hubben osv,osv.

 

Varför gör inte dom största tillverkarna propparna i verton?Jo det är patenterat så enkelt.

 

Piranha används enormt mycket i Usa.Inte lika mycket på utombordare som på drev.

 

 

Som alltid så finns det skeptiker men det är bra det gör att folk är intresserade av olika tester osv.Jag ska försöka se hur intresset är av branshen för ett test här i Sverige.

 

Jag har själv tidigare kört enbart med rostfritt på mina drev och hunnit testat flertalet märken.

Ta tex turningpoint vilket är ett billigt märke i Sverige och framförallt i USA och det förstår jag!

Säljaren sa att det en av dom bästa på marknaden,Jag provade och jämförde med en solas och en Mirage plus alla 17 pitch och måste säga tt jag förstog pris skillnaden 3,5 knop saktare det är inte bra medans piranhan låg 0,5 knop saktare en topp proppen vilkt var Mirage plusen,solas låg tvåa med 0,2knop saktare en Miragen.

Accelerationen vanns av Piranha med 3 sekunder upp i plan.

 

 

Det är kul att höra alla olika åsikter,det är bra för det kan göra att tester och intressen byggs upp,Jag ser fram emot våren för att göra mera tester med fler olika båt typer och motorer.

 

Obs! Propuls är till för mindre båtar osv.

 

Senast ändrad av AlphaH | 01 december 2007 | 16:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...