tsar13 0 Postad 26 November , 2007 Jag har en 26 fots motorbåt årsmodell -01 som är i nyskick i botten men alla mina båtvänner säger att jag måste både epoxibehandla och måla. Men måste jag det?? Vad krävs i undehåll för att jag ska slippa det! Och den går till 95% i sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 November , 2007 måste ?...nja , men det är bra . min båt är från -86 och aldrig målad , jag tror att hur du använder båten har betydelse . Ligger den i från aprill till november , eller bara juni -augusti så har det helt klart en betydelse , det kanske du anade !?!?! Är din båttyp känd för att få osmos/plastböld så blir inte valet så svårt , är det en båt av känt nordiskt märke så skulle jag ringa och rådfråga . Kostar båten en fastligt massa pengar så är det kanske bara dumt att inte göra det , du vill ju sälja någon gång .. då är det ett stort plus ikanten . -Frågan kan göras enkel , är du lat , har du inte råd, eller vill du bara inte ..... ''en ren omålad botten är snyggast '' NU VAR JAG Å TITTA PÅ DIN SJÖBOD ... kunde jag gjort innan ..men !!!!hahaha - kan du tänka dig å lyfta upp båten ett par gånger under sommaren , bara för å tvätta av så skulle jag köra omålad så länge jag orkade , NU PRATAR JAG BARA FÅFÄNGA .OK ??? ( ring SeaRay Skanstull och rådfråga om osmos/plastpest..) Det blev mitt sista råd i denna råga , lycka till med din fina båt ! Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 26 november 2007 | 23:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 27 November , 2007 Skulle aldrig bry mig att måla botten om jag låg 95% i sötvatten, De snäckor som fastnar under dina 5% i saltvatten är inget mot vad du slipper på våren. Men som sagt, tvätta under... Epoxi finns i vitt och ger skrovet ett bra grundskydd, men det hjälper inte om epoxylagret skadas vid grundstöttning. Kan vara värt att investera i, men kräver ganska mycket jobb i form av 6-7 lager, rätt utetemperatur o.s.v. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser