UlfStrand 0 Postad 25 November , 2007 Hej! när jag skall starta värmaren av typ wallas 1800 av årsmodell 1989 så är jag tvungen att lossa på bränsleslangen och trycka på med en handpump. När värmaren änterligen startar så fungerar den ända tills jag slår av den Pumpen är bytt 2007 men det hjälpte inte. Är det Någon som har eller har haft samma problem. trött på slabbet Tacksam för hjälp. Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 November , 2007 Kan varmt....ähum....rekomendera värmedoktorn. Det han inte vet om värmare kan vi strunta i. http://www.varmedoktorn.net/1.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 26 November , 2007 Har bränslet(vilket ju är lampolja) stått kallt, så det har parafinnerat i slangen eller det smala röret fram till brännaren kanske, eftersom du säger att det fungerar när det blir varmt. Ta isär och glör rent. är det en orginalpump. Sughöjden kan vara för hög. Annars verkar det som den drar luft. Kolla slangklämmor.Vad händer om du bara kör pumpen. Kommer det nåt bränsle då?Det ska ju droppa ner i returslangen,gör det inte det är det helt klart ett pumpfel. Senast ändrad av Motvind | 26 november 2007 | 14:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 November , 2007 Ska försöka förmedla vad Värmedoktorn tidigare har berättat för mig. Wallas är en känslig värmare. Eftersom den består av flera olika metaller kan det helt enkelt bli galvanisk korrosion i den om man inte är noga med skötseln. Man ska blanda i 0,5% k-sprit i fotogenet vintertid, men det är endast för att binda fukten, inte för att motverka paraffinering. Det skrivs då och då att fotogen paraffinerar vintertid, en sanning med modifikation. Undrar om det någonsin har varit så kallt här i Stockholmstrakten att det hänt? Jag kör min Wallas en gång per månad hela året, och som kallast vid minus 18 förra vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 November , 2007 Hur menar du att man ska sköta värmaren för att inte få galvanisk korrossion? Ska man skölja den fri från saltvatten? Lätt att göra för värmardoktorerna som får in värmaren till verkstad urmonterad ur båten. Hur gör man det när den är monterad i båten? Tror de flesta inte monterar ur sin värmare då och då för att laka ur saltvattnet. Beträffande felet så verkar det stabilt dvs sker alltid så en kontroll av losstagen pump på plats i båten bör kunna indikera felet. Dvs är det en läcka eller är pumpen fortfarande kass? Ger pumpen fotogen efter att man tryckt upp det med handpump låter det som pumpen fortfarande är kass. Den ska ju klara att suga upp luft innan fotogenet kommer upp. En halvdålig pump kan ge symtomen du beskriver. Typiskt att den inte klarar luftsugning men när det väl kommit fotogen. Det är en himmelsvid skillnad för pumpen att pumpa luft kontra vätska som har skillnad i densitet på 1 till 1000! Var det en ny pump du fick eller en halvdan från en skrotad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 26 November , 2007 3:e gången jag försöker svara (det bara försvann,,, sen andra gången hoppade strömkabeln ur,,,). Nåväl, gör ren tanken och filtret. Jag körde med k-sprit, kollade på filtret (som satt för hårt mot bränsleslangen, tömde tanken. Sen fick jag full effekt och en mer lättstartad fotogenvärmare. Eftersom din pump är ny och vrämaren går när du väl fått igång den tror jag alltså felet bör vara bränsletillförseln/bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 28 November , 2007 Hej Behöver du en instruktionsbok kan du ladda hem den från min Hemsida //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser