Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Tropic_7800

Vad för tv och antenn skall man ha????

Rekommendera Poster

Har en motor båt å till nästa sesång blir det tv i båten men vet vad för tv eller antenn eller box man skall ha.

Någon som kan komma med några bra tips vad man skall köpa för något.

Mvh Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många verkar ha en bättre begagnad bärbar PC och ansluta en digital decoder i en av USB portarna.

Samma PC kan också användas som GPS-plotter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar bra så länge du inte är i solljus. (Värdelös) bild då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pc hade jag i båten föra året men det blir lite jobbigt tycker jag, vill ha tv å dekorden sitter fast på ett skot i båten så man slipper massa sladdar å så. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat på kan man inte ansluta en LCD TV som extern skärm som sitter fast monterad på skottet och ett externt tangentbord med mus? Då borde man kunna ha alla kablar färdigdraget i båten så att man bara ansluter dom då man kommer med pc-n.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart man kan andvända en lcd tv som en extra skärm men så vill jag inte ha det vill ha en lcd tv som sitter fast på skottet i båten med en fast anten.

Så jag kan larma tv så jag inte behöver ta ur den varje gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Men min tanke var att Tv, kablar, antänn, tangäntbord och mus får sitta kvar och man bara tar med sig laptopen hem. Den skulle man då ha liggande i ett undangömt fack likt en hårddisk som kan användar både som navigator och mediadenter och Tv motagare. Sedan vet jag inte om man kan ha flera skärmar uppkopplade samtidigt så att man använder en LCD vid styrplatsen för navigation samtidigt som barnen kollar bolibompa inne i soffan eller att man spelar Erik klapton i högtalarna via till laptopen som kopplats upp via slutsteg. Kanske finns nån trevlig båtintresserad datanörd som kan berätta närmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satt själv under våren och hade motsvarande funderingar, TV, plotter, dvd o.s.v. Därefter vilken antenn dyr/billig. Är inget lätt beslut...

Vi köpte till slut en HP dator med  Hauppuauge WinTV digitalomvandlare och en antenn från ELFA (var billigast just då med bäst recentioner) UFO Marin digital antenn.

Resultet, bra bild och mottagning

Det jag märkte ganska snabbt var att det är viktigt att få upp höjden på antennen så jag köpte en båtshage i aluminium (teleskop), satte fast antennen där haken satt och fixade ett fäste på doghouse.

När det regnar fungerar den som DVD eller TV Spel. Frugan kan surfa och maila och jag har en kompis som hjälper mig att hålla ordning på mina digitala sjökort :-)

Mitt första alternativ var en platt TV med inbyggd DVD 15 tum, men jag ansåg att årstiden var för kort för ett (1) ändamål.

Lycka till!

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tidigare en 15  tjocktv för 12 V drift. Men i somras sprang jag på en 7,5 platttv med inbyggd decoder 12 v drift integrerat batteri för ca 2 timmars drift på Teknikmagasinet. Det följer med en liten antenn som funkar om förhållandena är goda, men det finns uttag för extern antenn. Hela paketet för under 2000:-.

Nu har priserna sjunkit och även C.Ohlsson har liknande prylar. Man förvånas över hur väl 7,5 Widescreen räcker till i en båt ruff.

Om det är taskiga mottaginingförhållanden i den skyddade naturhamnen och Sverige kvalificerat sig till en EM-finak. Då kan man knalla upp på det skyddande berget med apparat inbyggdt batteri o lilla antennen och se matchen.

Medans ungarna kollar på DVD på datorn i båten.

Häpp!...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen som vet vart man kan få tag i en LCD skärm som är vattentät för att sätta framför ratten till ett någorlunda bra pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en Omnimax rundstrålande antenn. Du får bra bild och ljud. Har du en laptopp kan du med fördel komplettera med ett TV-kort och du har jättefin bild.

Senast ändrad av pttg | 05 februari 2008 | 17:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev en LTC 15,4 LCD tv med inbyggd digitalbox & DVD å sen köpte jag en NARGUS tv antenn.

Köpte detta på båt mässan. 3990:- för tv, 1100:- antennen.

Har provat det i båten fick jätte bra bild.

Senast ändrad av Tropic_7800 | 17 februari 2008 | 09:53

post-22774-1394235350,64_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...