Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Coffeman

Hur många HK till en 2 tons båt 8 m

Rekommendera Poster

Hej! Hur stor motor kan man klara sig med till en 2 tons 8 m motorbåt (snip aktigt) om man vill klara sig säkert med en 6-7 knop. 

 

 

Idag finns 36 hk i den men motorn behöver bytas?

 

MVH

Coffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har själv en 2 tonnare på 8 meter och kör 6,5-7 knop med 63 hk som jag tror det är i en MD21b.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en snipa på 2,8 ton och kör 6,5-7 kn på 50 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Maxfarten på en deplacementsbåt är beroende på längden av vattenlinjen enligt en formel; roten ur vattenlinjeslängden x 2,5.

 

Jag hade en segelbåt på 27 fot, 8,25 m på 3,5 ton. Vattenlinjen var 6,25 m, vilket nog stämmer på din snipa. Den teoretiska maxfart är då 6,25 knop. Jag hade en 10 hk motor och kunde köra ca 6 knop. Däremot när man skull lägga till fick man sänka farten i god tid.

 

Villken fart kan du göra med snipam med den motor den har idag. En starkare motor är ju bra vid manövrer och att man inte behöver köra på maxvarv för att få en hygglig marchfart.

 

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 25 november 2007 | 15:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 hk låter lite om man vill hålla farten i motvind och hög sjö. Motvind ger mycket större bromsningseffekt än man tror och motsjö ger stoppar som också tar några hk extra.
 
Men så mycket mer än 30 hk är verkligen att ta i i överkant. Däremot kan det vara andra orsaker att man vill ha stark motor men hastigheten ökar inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag driver min 2 tons segelbåt med en 6hk utombordare och kommer upp i 6 knop så farten blir det nog inga problem med. Det är desto bökigare att få stopp på båten med så få hästar. Det ska ju vara enkelt att manövrera så en kraftigare motor skulle nog vara bra. 36 låter ju inte helt dumt. En snipa går inte så mycket snabbare om man har starkare motor, den gräver bara ner sig mer i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta säger att man kommer upp i 7 knop med en 9 hk motor, vilketr ju också stämmer med mina erfarenheter. Jag kunde köra en 3,5 ton tung segelbåt i maxfart dvs ca 6 knop med en 10 hk motor.
 
Om du hade läst mina inlägg i sin helhet hade du sett att jag annser att man, åtminstoe i en ren motorbåt behöver större motor, därför skrev jag ;åtminstone det dubbla dvs 18 Hk
 
Jag har i min storfidra 3,1 ton (olastad) en motor på 16 Hk och en stor 3-bladig fast proppeller. Det är inga problem att köra den i 5,5 - 6 knop. Drar jag på för fullt gräver den ner sig i aktern, men går inte fortare för det. Kraften när jag backar är mycket stor, vilket gör det möjligt att nästan vända på en 5-öring i trångalägen, trots att det är en långkölad segelbåt.
 
Jag har också en liten 15 fots bohusjulle (bilden uppe till vänster) det fanns ingen motor till den när jag köpte den. Tänkte att jag behöver nog en 9-hästare. Killen som jag köpte motorn av sa att det räckte med en 4-hästare, och när han talade om priset på de olika alternativen förstod jag att det definitivt räckte med en 4-hästare. Inte heller den går ann att köra för fullt. Det hade kanske tom varit tillräckligt  med 2 hk.
 
Westfjord 26 - du behöver nog vakna. 
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än att hålla med toaen här. Ett deplacerande skrov är lätt att driva och ganska likt ett segelbåtsskrov. Min segelbåt på 2 ton, 7,35 lång gör 6,3 knop med 7 hk motor.

Någonstans runt 20 hk för att ha lite reservkraft är gissningsvis ganska lagom för att få upp båten i deplacementsfart, som borde ligga strax under 7 knop? För att sedan få båten att göra 1 knop till behövs många fler hk, 50 hk är nog en bra gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara säga hålla med Tommy! Det är klart att man klarar sig med några få hk i båten.

 

Hade tidigare en 7,5 m snipa på knappa 2 ton. En sliten YSE12 med skitig spridare och otäta ventiler räckte till dryga 7 knop med aktern djupt i vattnet och fören i skyn. De 10hk? räckte gott till att starta henne med ett ryck och bromsa hastigt.

 

Läste i helgen om CG Pettersons tävlingsbåt från motorbåtarnas barndom: 7,5 knop med 8x1,3 m båt och 2,5 hk. Ni läser rätt, Två och en halv hästkraft. Dä ni!!

 

Nu har vi en snipa på kring 4 ton med 50 slitna hk. Vi maxar drygt 8 knop på fullt men på 2/3av max varv gör vi knapt 7 knop. Jag har alldrig (!!) kunnat köra för fullt i oväder. Snarare får man dra av för att stå ut med gungandet. Så inte behöver vi 50 hk för dåligt väder...

 

Titta på nya segelbåtar kring 30 ft och 4-6 ton deplacement. De har 18-30 hk. 

 

Man kan ha roligare för pengarna.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en oskriven regel bland installerare och återförsäljare att det krävs 5hk per ton båt för att förflytta den genom vattnet i samma fart som den är lång i vattenlinjen.

Men sen finns det ju olika syn på vad som är en snipa idag.

Om man t.ex tar en Skäreleja eller en Pollux så är detta inte längre rena deplacementskrov men kallas ändå för snipa.

Dessa är som ni säkert vet halvplanande och skall delvis lyfta ur vattnet för att gå på vattnet i stället för genom och kräver således oerhört mycket mera motor.

Som t.ex md21 som kan vara allt mellan 48 - 75hk.

Så de så.

Men har man en ren snipa på tå ton och dubblar storleken på motorn så får man samtidigt en trecylindrig motor och en behagligare gång.

Kanske lite mera generator också vilket kan vara bra.

Har du rigg på båten och skall köra motor i motsjö så bromsar även detta och kräver motor.

Jag satte in en Nanni på 29hk i en Maxi 95a med s-drev.

Körde denna mot skagen i åska och regn och 18ms motvind och ville bara fram.

Körde fullskaft i 7,5knop och skummet yrde runt båten.

Den båten väger dryga 5ton och 13m hög mast.

Jag har monterat en 85hk Nanni i en Pollux24 och den gjorde 13knop och väger väl gissningsvis 2,5ton och halvplanande.

I den satt innan en Perkins på 51hk och hadde då en fart på 8,5knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kollade lite på importlagret.com och om ni tror att en normal snipa på 2 ton klarar sig med en 27 hk motor så köper jag nog en sådan.

 

MVH

Coffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut att räcka gott och väl. När båten har börjat göra svall lönar det sig dåligt att öka farten. Det ser ju ut att räcka med 9 hk till att hålla hastigheten. Då har du resten till motvind och motsjö.
 
Att ha för stark motor och inte använda den effekten ger bara högre förbrukning och glasade cylinderytor. Bättre att den får ge ifrån sig åtminstone fjärdedels effekt vilket det verkar bli för din båt. Kanske bäst vore en på 15-20 hk om ser det så. Det verkar aldrig behövas mer än så även i storm.
 
Har själv 23 kh på en 5-tons segelbåt och håller bra fart i motvind och hög sjö.
 
Du får berätta hur det går med kinamotorn. Den kostar inte mer än en bensinutombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är jag vaken, man är väl inte sämre än att man kan krypa till korset, en intressant tråd nyligen var ang. motorbyte i en tresfjord där rekomendationen var 100hk till en båt lik min.

Detta var underlaget till mitt svar, man kan ju inte säga annat än att man blir lite snurrig av alla olika svar.

 

Mats (mannen med den övermotoriserade snipan) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Mats den är inte övermotoriserad.

Din Tressfjord är ingen vanlig snipa.

Den skall upp ur vattnet och flyga på vågtopparna.

Kolla in bilderna på motorinstallationer www.kcmarinkonsult.se

Den båten gjorde med 130hk 17,5knop.

Marchade gott i 13-14knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för svaret! mycket intressant, fast jag hoppas att jag har flera år kvar innan motorbyte då min är nyrenoverad.

Nu till min fråga, grävde den inte ner sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den släpper vattnet och så att säga halvplanar vid 12-13knop. Den är ju platt i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer..det var precis det jag frågade i mitt inlägg, förstår inte riktigt ditt inlägg...????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att en md21 har 50 hk...? Det var bara det jag undrade, Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av ren nyfikenhet och i utbildnings-syfte: är skrovet på min Sea Max 23 deplace eller halvplanande?

 



Senast ändrad av toye | 13 mars 2010 | 12:16

post-10013100-1394236273,8155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar gå att klara sig med lägre effekt än man tror många gånger.

Min 6m J17 segelbåt på 1.1 ton  och 5 meter i vattenlinjen som lastad nog väger 1,5 ton gör fem knop med en 3.3hk 2t snurra på kanke 50-75% gas. I kuling motvind sjunker den till runt 4 knop på fullgas. Fast det är precis som toaen säger manöverresponsen vid back är ganska seg något som inte direkt förbättras av min långköl. Att motorn saknar backväxel utan är omsvängbar så den trycker åt rätt håll,gör att det ändå fungerar om man tar det lite försiktigt.

En snipa uppför ju sig på liknande sätt så om det inte är någon konstig skrovform utan en vanlig deplacerande snipa borde du ju klara dig bra med en 27hk det är ingen jätteskillnad mot 36hk och om motorn måste bytas kanske hästarna var lite trötta också i den.

Jag antar att du normalt inte behöver köra fullgas på din befintliga motor när den funkar, måste du köra fullgas jämt kanske du ska gå upp en storlek från 27hk men det borde inte behövas.

De trecylindriga har nog bättre gångkultur jämfört med 2cyl som någon har nämt,kolla bara att motorn du köper får plats där du ska ha den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...