Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Coffeman

Var köper man de billigaste och mest prisvärda inombordare?

Rekommendera Poster

Var köper man de billigaste och mest prisvärda inombordare?

Märke?

Land?

Inköpställe?

MVH

Coffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ha. den ser ju jätte fin ut...  är den CE märkt, och hur är det med utsläpp?
och föresten vem har men var köper man impeller olje filter och andra reservdelar till en så´ n?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja  det är det som är lite problemet. man måste  beställa från kina hehe.

nä men det finns bara en återförsäljare  än sålänge med reservdelar och det som du nämner  och det är just  importlagret.    men kanske  skulle man  bytt ut  vattenpumpen mot nån yanmar eller liknande  så det är lättare  att få tag på delar om man är ute i världen o seglar.  igentligen är inte dessa motorer  detbästa att  ha om man skall ut på långseglingar  ute i världen. men är man en vanlig svensson som seglar hemma på kusten så  duger den alldels  utmärkt.  håller man sej till sverige eller kina så  är den bra.

jag tänker ha denna motor  och jag planerar  faktikst en  långsegling  men just  reservdelar  får man ändå  dra med sej en massa ändå ombord då. sen så  vad kan paja  på en sån maskin som varvar  3000rpm  ?   tydligennsäljer dom som smör  så  folk verkar nöjda med dom. det räcker förmej tänker inte ge 90.000kr  för en märkes maskin.  jag är ung  och pallar med lite vel :)

det som bekymmrar mej aningen s är vikten på 165kg  enligt praktisk båtägare och  enligt  importlagert  är vikten  220kg  men dom sa att det var det som stod påpallen som den kom i.     men 165 kg  är lite mer normalt för en 1350cc  motor  på 3cyl  men måtten på den  är faktiskt  mindre än  kända  märkes  modeller enligt tidningen  praktisk båtägare

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo  det har nog sina sidor med en lågpris motor. Jag brukar inte vara den som håller märkesmasvaror högt för sakens skull. När det gäller de flesta produkter är clas Ohlsson och Biltema väl så goda alternativ som Watski och Hjertmans, om man jämför pris och kvalité. Varför ska man t. ex köpa en gradskiva för 150 när den kostar en tia på Coop???
men för mig är 30 tusen mycket pengar, även om det är en blillig motor,  tänk sedan att den kostar kanske 20 i kringdelar, och 10-15 att få insatt då är du samanlagt uppe i 60 tusen. Och du vet inget om hur länge den håller eller hur det är med reservdelar eller chansen att få den reparerad i framtiden. Och med en udda motor är det frågan om inte båten är stendöd på begagnat marknaden, om du vill sälja din båt  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

helt sant.  man får ta sej en funderare.  men kring utrustning är ju inte s å mkt eller?   menar du propeller o axel?   en diesel  har ju runt 3000gång timmar att ge. så jag räknar nog ändå att byta motorn engång till. och då blir det nog märkes men då är jag nog 35år kanske. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp har du en äldre båt är det värt att funder på om det inte (förutom att du behöver bygga en ny motorbädd) också bör passa på att byta axel avgassystem sjövattenfilter, och så lite elanslutningar och instrument och när man endå petar i elen så vet man aldrig var det slutar...

\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />

kanske kan det här vara ett alternativ.
http://www.blocket.se/vi/13101457.htm?ca=7_s 

Senast ändrad av Marrexxx | 29 november 2007 | 23:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver du 30hk?

Nanni på 21hk kanske räcker.

Jag har satt in den i Ballad, Vindö30

Har satt in 29hk i Maxi95 och det hadde räckt med 21hk.

www.nannidiesel.se

Kolla med http://www.matsmarin.se/frameset.htm om du bor på vestkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att det blir svårt att hitta en ny Nanni på 21 hk för under 30 000 kr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...