Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
PantellicA

Dags att riva ut elsystemet! hjälp/inköpslista

Rekommendera Poster

Hej alla glada!
Häromveckan klippte jag till på en halvrackig Amigo 23 som jag tänker blåsa nytt liv i. Igår synade jag elsystemet under lupp och konstaterade att allt som ens liknar en sladd måste ut, jag blev smått mörkrädd när jag såg lösningarna å eldragningen. Nu hoppas jag få lite hjälp med hur jag ska koppla ihop allting och vad för grejjer jag måste köpa.
Nedan följer mina önskemmål och förutsättnignar;
Laddning;
Befintlig solpanel från solex
Utombordare (ska byta ut bef som är för stor)
Landström (automatisk laddning?)

Förbrukare;
3x lanternor
6x ruffbelysning
kylbox med kompressor typ isotherm el likv.
kompassbelysning
stereo
gärna lösning för att hålla en laptop vid liv
gärna lösning för att kunna ladda mobiltelefon

Övriga önskemål;
Vore smutt med en liten mätare för volt/ampere

Det var nog alles, hur skulle detta kopplingsschema se ut? 2 batterier? Vad måste inhandlas för att få ihop detta? Vad är viktigast att lägga pengarna på vad kan man köra biltema på?

Tack på förhand mina båtvänner! 

/Sev 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte klart vad som är *förutsättningar* (alltså, vad du har i dag och vill behålla) och vad som är *önskningar*.

Kompassbelysningen kan du nog glömma bort i energibalansberäkningen, den drar säkert inte mer än nån watt som max och hur mycket nattsegling i typ oktober/november mörkret kommer du i praktiken att göra..typ max 0 kanske ? 

Mobiltelefonladdning löser man väl enklast med cigg-plugg-laddare som passar till den telefon man har?

Själv tar jag med cigg-plugg-laddaren från bilen till båten (kör ju bilen dit och laddaren gör ju ingen nytta kvar i bilen).

Laptop-laddning beror på vad för laptop du har..generisk 12-volt till de flesta spänningar (15/16/18/19/20/22/24 Volt )fins här: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=80403 för ~450 spänn.

Volt/amperemeter (digital panelmeter) har diskuterats tidigare här på MG, de två trådarna hänger ihop lite löst...

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=161448

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=162717

Antingen köper man fördigt för typ 600 spänn/funktion.eller så bygger man själv för en tredjedel.

Eller så gör man som jag,  köper alltihop ovan, plus en *RIKTIG* batteriövervaknings-dator för 2500 spänn plus TVÅ! olika tångamperemetrar, plus at man rdan har en 5-6 digitala multimetrar..(fackidiot, jajamensan) \Money

Amperemätning är i princip en voltmeter över en känd resistans...spänningsfallet över batterikabeln kan användas då dess resistans är känd om kabel-längden & *tjockleken är känd (ett smart och välkänt sätt för den som begriper sig på allmän el-lära)\Surprised\

SeaWolf (http://www.batteknik.se/webshop/lcd/lcd_reklam.html)  använder principen i sin kabel.

3 lanternor ?

Styrbord-babord-runtomlysande antar jag?

Vet du vad dom drar (ampere) tilsammans ?

Seglar du mycket i mörker utan motor = laddning ?

6x ruffbelysning: befintligt antar jag..kan dra en MASSA strömom man inte tänker sig för (överväg att byta til LED-lampor eller ransonering).

Ingen av mina glödlamps-försedda-armaturer drar mindre än en Ampere..de flesta 1,5 till 2,5 A, så 2 timmar/dygn med sängläsning på 4 platser är lika med 6 timmars drift av kylskåpet \Surprised\..

Använder själv helst fotogenlykta och/eller stearinljus på kvällen i ruffen..sparar ström och är mycket mysigare \Cool\

kylbox med kompressor typ isotherm el likv. Nåt du inte har i dag antar jag?

Kommer kanske att bli en av de största energislukarna ombord..men är klart hanterbart om du har antingen stor batteribank, eller laddar ofta eller kombination av båda (typ solpanel). 

Ett sådant kylskåp drar vansinnigt olika mycket ström beroende på:

1) temperaturskillnaden mellan inställd skåptemperatur och omgivningstemperatur.

2) hur välfyllt skåpet är.

3) hur ofta det öppnas.

Vart ska du nu handla sakerna...ja du..dom dyra grejerna är väl batterier och kablar.

Kablar har jag undantagslöst köpt på *tema*..men jag har ju en båt där kabeln i praktiken inte uttsätts för de yttre elementen i nämnvärd omfattning så behöver inte förtent kabel.

Batterier..har bara *Tema* i förbrukningsbanken (3*100 AH) men jag är trygg med det just på grund av att jag vet hur man håller järnkoll..

å andra sidan har man noll koll kommer man att döda vilket batteri som helst, speler ingen roll hur dyrt det var när man köpte det.

till sist, hittade amigosidan  http://www.amigosidan.se/ kanske kan vara till nytta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett redigt svar, tack för det!

Jag kanske var otydlig med vad jag har idag, det som jag känner är något att spara på är solpanel (mindre variant kanske 25-35W?), ruffbelysning och lanternor, resten är bara att kasta. Har iofs ett batteri också men jag kan inte specarna eller skicket på det.

Ang. solpanelen, hur kollar jag att den funkar överhuvudtaget för den är inte direkt ny?

Igår fick jag en mecket intressant laddanordning för landström och permanent installation i båtar, en DEFA 45 W 5A tror jag det stog x 2 eftersom det var två klumpar i mackapären. Så den åker i. Säkring på minus på 12 V sidan för att skona laddaren har jag läst nåt om?

Jag vet inte hur mycket lanternorna eller ruffbelysningen drar, det är originalgrejjer iallafall=gammalt.

Kylanläggningen kommer byggas som en redigt isolerad box med lock i toppen och ett Isotherm med dessa specar; 0,6/2,7 A (medel/max) förmodligen.

Intressant med laptoplösningen, men den behöver jag inte blanda in i ekuvationen ännu.

Tänk att det kunde vara så mycket meck med en voltmeter, trodde det bara var att köpa en mäta på CO för nån hundring....får suga lite på den.

Jag har nog rätt bra grepp på hur jag ska lösa kopplingarna nu, men en fundering virvlar runt i huvudet fortfarande nämligen detta med regulator. Som det ser ut idag kommer jag ha 3 olika laddkällor; landströmsladdare, solpanel och utombordare. Behöver jag en regulator för varje källa eller kan man dra in alla källor till en och samma regulator? Regulator behövs väl för att inte spänningen i elsystemet ska stiga så till den grad att känslig elektronik skadas?

Over and out.

ps. skönt att även proffs kör med biltema grejjer ds.

/Sev

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utombordaren (utan elstart hoppas jag) ger inte så mycket laddning så jag skulle satsa en stor del av budgeten på en ny solcell med en bra regulator (tex max power)

Tveksam till att du behöver en regulator til utombordaren då den inte ger mycket.

Befintlig belysning och lanternor kan du säkert utrusta mde led (diod) lampor för att spara endel.

Kabel från tex biltema fungerar säkert bra,(skyllermarks förtenta är dock bättre om man har råd) men se till använda bra kabelskor och riktiga pressverktyg så att du får ordentlig kontakt.

Telefon och dator är som nämnts tidigare inget problem.

Ett cigguttag med separat säkring löser det problemet.

Satsa på en elpanel med snabbsäkringar cigguttag och om pengarna räcker digital volt och ampermätare (eller en lös multimeter)dock inte biltemas, den har FÖR låg kvalitet.

Huvudsäkring och huvudbrytare vid batteriet är ocksåbra att ha.

Kolla alla kontaktytor i lanternor och belysningsarmaturer ärg och rost ger glappkontakt och energiförluster.

Med en solcell på 50w bör du klara en helg på 2st75Ah batterier, men ett extra batteri skadar  inte.

En laddare som bara ger 5A fungerar om man helgseglar och har möjlighet att ladda i veckorna, men ska man göra längre turer med enstaka nätter i gästhamn för att ladda så kan det nog vara bra med lite mer kräm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är nog bäst om du säkrar av laddaren på pluskabeln om du vill slippa brand ombord när det blir kortis!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...