Ruffseglarn 0 Postad 24 November , 2007 Är det bara jag som tycker det är lite sorgligt att se bilderna av MV Explorer (ex Lindblad Explorer) när hon gick under igår. http://www.cargolaw.com/2007nightmare_explorer.html Var ombord nån gång i början av 80-talet och blev förälskad i henne och nu vilar hon på 1400 m djup i Antarktis kalla vatten.... Trist. Fick lite av samma känsla när gamla Birka Princess gick under vid Santorini i våras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 25 November , 2007 Alltid sorgset när någon går under. Men jag har fortfarande inte fatttat varför hon gick under. gått i arktis och is var inte första gången? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruffseglarn 0 Postad 25 November , 2007 Det sas att ett stycke särdeles hård is skulle ha revat upp skrovet. Vet inte om det kan vara rimligt. Kan en container som ligger och flyter i marvatten orsaka sån skada månntro?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 25 November , 2007 Skillnaden ligger nog främst i storleken på isbiten, det vill säga att i princip oavsett vad du har för skrov så klarar det inte en kollison med ett isberg när isberget är tillräckligt stort. Är isberget/isbiten tillräckligt liten för att bara glida bredvid/undan eller är den tillräckligt stor för att mängden kraft som krävs för att flytta den är större än den kraft som skrovet tål. Formen på isberget har givetvis också betydelse, spetsigt och vasst eller runt och fint? Is är hårdare än man tror, att bygga ett fartyg som skulle tåla en kollision med ett isberg i lite fart är svårt, mycket material och vikt blir det. Men visst är det trist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser