Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Coffeman

Kraft - nya respektive gamla utombordare!

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som vet hur mycket nyare utombordare (4-taktare) är effektivare jämfört med äldre. Jag har idag en utombordare - 5 hk från - 80 och funderar på att skaffa en ny till våren. Det sägs ju att det skall vara mer kraft i varje utombordare nu för tiden, undra om det är sant och i så fall hur mycket?

MVH

Coffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare mättes effekten på vevaxeln istället för propelleraxeln och eftersom man förlorar lite effekt i växelhuset kan det skilja en del. Jag tror att alla tillverkarenångång i början av 80 talet  (utom möjligen Tohatsu som var lite senare) gick över till att mäta på propelleraxeln.

//Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syftar du på 4-takt Vs. 2-takt så har du även en vinnst där då en 4-taktare är vridstarkare än 2-taktaren samt även att en motor helt enkelt tappar effekt med åren.
Lycka till! 
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! Tackar för alla svar. Har en följdfråga och det är vilket märke som ni anser är mest prisvärt?

Honda

Zuzuki

Yammaha

Mercury

...Eller någon annan . Såg i en annan tråd här på forumet att Parsun inte var att rekomendera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller 5HP och du väljer bland stora tillverkare som Honda, Suzuki, Yammaha och Mercury så tycker jag nog du borde välja den tillverkare som ligger dig närmast. Själv skulle jag valt jänkaren.

//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänk lokalt ..du ska ju ha service på motorn också !

-Eller ,hur långt vill du åka för en sån sak ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syftar du på 4-takt Vs. 2-takt så har du även en vinnst där då en 4-taktare är vridstarkare än 2-taktaren samt även att en motor helt enkelt tappar effekt med åren.

Lycka till! 

//Johannes 

På vilket set menar du att effekten försvinner med åren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...