Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Mats-Rasmus35

Hur få låss hårt sittande spridare på VP MD21...

Rekommendera Poster

Har problem med 2 st spridare, dom vill helt enkelt inte lossna! Dom 2 första var inga problem med. Finns det några trix tro?

Alla tips är välkomna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att vrida dem med en skiftnyckel. Eventuellt får man demontera pinnskruvarna. Kan gå genom att man drar ihop två muttrar på skruven,och sedan försöker skruva loss skruven

med den undre muttern. Insprutarna sitter direkt i toppen utan spridarhylsor, så det är ingen risk att man förstör något, förutom att dra av skruvarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej!

Har just tagit bort 6 spridare från AQAD41. Två av dem satt utav h..... Har aldrig sett en MD21, men antar att den är ungefär lik min motor vad beträffar spridarna. Så här gjorde jag: Sprutade 5-56 ner i spridarhylsan. Vickade och vred spridaren fram och tilbaka i olika riktningar. Lääänge! Fick iaf inte bort den. Problemet är ju att det är väldigt svårt att få ett bra grepp kring spridaren, särskilt eftersom oket som håller den sitter med en pinnbult  och inte kan tas bort före spridaren. Då kom jag på att ena skänkeln på min polygrip hade precis lagom dimension för att kunna fungera som bräckjärn. Klädde alltså anliggningsytorna på tången med lite vävtejp för att inte göra märken på spridare och block. Sedan bände jag uppåt genom att låta tångens käft vila mot topplocket respektive spridarens fläns mot returröret. Efter några knyck lossnade spridaren. Metoden fungerade lika bra på båda spridarna.

Lycka till/Sea Maniac

Senast ändrad av SeaManiac | 24 november 2007 | 18:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...