fyran 0 Postad 24 November , 2007 När jag för första gången i höst tog upp min i år införskaffade 27 år gamla hembyggda motorseglare så observerade jag när jag skrapade och spolade rent att på vissa ställen under vattenlinjen så var det yttersta glasfiberlagret lite väl ytligt. Har förstått att det är mindre bra då glasfibern suger vatten. Vad jag kan se och förstå och även andra som tittat på den så kan man inte se några tecken på böldpest. Men som sagt en grej att ta tag i för att förebygga framtida bekymmer.Började prata runt med folk som ska veta och får olika råd (jag börjar som nybliven båtägare märka en tendens att inga har samma uppfattning) vem man än pratar med. I förvirringen vad som behöver / bör göras åt detta så började jag i alla fall med det jag VISSTE måste göras, dvs slipa bort all gammal färg. Är nu halvvägs i detta obeskrivligt dammiga och dryga skitgöra, före jul har jag renslipad plast över hela båten under vattenlinjen som ska få stå och torka ordentligt till april när jag börjar med resten. Skulle vilja ha lite synpunkter på mina tankar nedan:- Vore det inte bra att börja med ett lager plast? Och i så fall vadå? Gelcoat behöver ju lufttätt för att härda och att måla en 8 meter lång båt med gelcoat och sen lägga på plastfilm känns som ett moment man skulle vilja slippa. Om man gör gelcoaten till topcoat, härdar den utan plastfilm? Eller ska man köra gelcoatspackel? Eller epoxispackel? - Hade tänkt att sen lägga på epoxiprimer som spärrskikt och grundfärg. Någon som har erfarenhet av olika märken här? Kräver alla en 4-5 skikt eller? Har sett 3 olika märken, International, Hempel och Lefant. Lefant verkar ge mest för pengarna och ska funka att applicera från 5 grader varmt. Någon med erfarenhet av detta? Båten är av sniptyp med en lång köl i rostfritt (!!) stål, utan en enda rostgnutta, är det overkill att lägga på primer på den, borde väl räcka med bottenfärg eller? För mig är prioriteringarna kostnadseffektivt och så pass arbetsbesparande som möjligt eftersom jag gör allt jobb själv. Båten är som sagt ett gammalt hembygge där funktion gått före finish så det handlar om att göra ett jobb som besparar mig framtida bekymmer och ger mig ett lättjobbat skrov vid upptagningar och bottenmålningar.Tack på förhand för alla tips jag kan få!Fyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 24 November , 2007 Jag skulle: 1. Slipa rent (som du gör...) 2. Låta torka, fuktmäta under tiden. Tänk på att vid minusgrader får du sannolikt inget utslag på fuktmätaren även om det är fukt i skrovet. Notera förändringarna, se till att båten verkligen är torr innan du fuktspärrar - annars spärrar du in fukten, och det är då du kan få problem! 3. När det är torrt, spacka ojämnheter med epoxyspackel. Var noggrann! 4. Köra fuktspärr enligt fabrikantens beskrivningar. Ett par strykningar på kölen så att bottenfärgen verkligen fäster. 5. Bottenmåla 6. Sjösätt! Inga polyesterprodukter annat än de som finns i skrovet redan. Orsak, styrénet måste försvinna innan du spärrar, annars kan du få släppor. Det kan ta upp till tre månader för styrénet att försvinna. Le Fant har säkert bra epoxy då man sammarbetar med West System som är en stor internationell epoxyfabrikant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyran 0 Postad 24 November , 2007 Tack, visste inte att man skulle låta bli polyester innan spärren. Det blir att skaffa en fuktmätare då. Vad kostar en sån och vart köper man den? Från vilka temperaturer funkar det att lägga på epoxispackel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser