Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Fyrtel

Reparationshandbok för Mercruiser

Rekommendera Poster

Hej Alla.. Jag vill få tag i en bra bok om min Mercruiser. e denna något att ha?. eller finns det andra (på svenska?) e det någon som vet Tips??

Denna bok är från från drev.se http://www.drev.se/

Inombordare, alla bensinmotorer och drev 1992-00

Artnr:Seloc 3206

Beskrivning:

Seloc Marins manualer ger dig lösningen på allt från de enklaste användarinstruktionerna till motor- och drevrenovering. Pedagogiskt utformade så att även den som nästan har tummen mitt handen kan utföra service och enklare reparationer. Varje bok innehåller hundratals bilder, illustrationer, elscheman, felsökningsguider, svårighetsgraderingar och mycket mer. Även om man inte reparerar själv så är dessa böcker utmärka uppslagsverk som bör finnas ombord på varje båt. Engelsk text.

Pris: 420,00 kr

Senast ändrad av Fyrtel | 23 november 2007 | 23:43

post-28196-1394235274,2507_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min rekommendation är att köpa Mercruiser orginal Service Manual (verkstadshandbok) som täcker din motor (5,7 liters?). Samtidigt köper du även verkstadshandbok för det drev du har (Alpha eller Bravo 1, 2 el 3).

Jag har några Mercruiser verkstadshandböcker och dito till drev och de är väldigt detaljerade. Dock på engelska. Tror inte det finns på svenska.

Kolla med t ex Marinshopen om de har ovanstående verkstadshandböcker.

En nackdcel med Seloc eller Clymer gör det själv handböcker är att de täcker in så många modeller i en handbok att de blir lite röriga att hitta i. Har Seloc och Clymer manualer till utombordare så jag vet ungefär nivån på dessa böcker. Mercruiser motor och drev verkstadshandböcker är nog det bästa trots allt men kostar nog lite mer.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 24 november 2007 | 12:38

Senast ändrad av bossee | 24 november 2007 | 13:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Mercruiser V8/230Hk och använder den boken. Jag tycker den är mycket bra.

Utmärkta illustrationer och never do this-tips.

Mvh

Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa böcker är utmärkta hjälpmedel när d e daggs att serva maskin... Dom kronorna d kostar dej att köpa en bok har du redan sparat in vid första timmen du nyttjar den.. Om man jämför med vad en marina tar ut i servicekostnader vill säga.. Och ja boken är till för service och lättare reparationer och de funkar den utmärkt till.. Men ska du lyfta maskin ta in den och renovera den och plana toppar så måste du endå ha rätt utrustning och massor av erfarenhet..

Boken gör dig inte till någon övernaturlig supermekaniker men inehåller de mesta och många smarta tipps för att underlätta arbetet på motor och drev.. 420 kr får ses som rena fyndet och tillräkligt för att dom allra flesta iaf ska kunna utföra en enklare service..

!!!MVH REXCO!!! Som fått många smarta tipps tack vare denna bok...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok .. jag är bara ute efter att kunna byta växelvajer .. skruva ihop drevet till våren och byta bälgar och packningar..

Oljebyte..ja det som e det vanliga underhållet..

Jag köper nog en sådan bok.. TACK!!

Mvh// Palle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har också skaffat boken du undrar om och kan hålla med föregående skribent att det blir rörigt när alla modeller är med. Jag har använt den mest som mental uppladdning inför olika åtgärder då jag tycker att man ofta ser hur saker och ting skall lossas/monteras. Då har jag inte gjort några mer avancerade åtgärder än impeller och bränslepumpsbyte.

För 264 kr får du ett ex från adlibris om du vill komma billigt undan.

/ Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...