kpn33 0 Postad 22 November , 2007 -Vad är skillnaden mellan Tamd40 och Tamd41? -mellan vilka år tillverkades dom? -är spekulant på en Nimbus 3003 årsm. från -86, vilken motor skall sitta i den . 40 eller 41? Och med tanke på årsmodelen på motorn från -86, vad för överraskningar kan man vänta sig? -Vet någon om hur mycket en Nimbus 3003 drar per distans och vad topp/marc fart ligger på? -Tack för ett bra forum:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 23 November , 2007 Volvo Penta har mycket bra info om deras gamla motorer: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/outofproductionengines/ Jag har dubbla 41:or och drar 2-2,5/nm med en ganska flatbottnad båt (32 fot 5,7 ton). Tror inte det skiljer så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 24 November , 2007 Kollar du på http://www.nimbus.se/__template__modelhistory_model.aspx?pageid=142 verkar 3003 bara ha sålts med 41. Däremot ser det ut som att Nimbus använde både TAMD och TMD, dvs både versionen med laddluftkylare och den klenare utan. Laddluftkylaren är den stora rektangulära lådan med kylflänsar som sitter akteröver på motorns babordssida. Lätt att se om du kollar lite produktblad via Pentalänken i föregående inlägg. Jag tar mig friheten att kalla 41 bra maskiner utan direkta fallgropar, andra än reservdelspriserna då :-), men det finns förstås åsikter i alla riktningar på ett forum som MG. Historik är iaf a och o - efter 20 år hänger skicket helt på hur motorn skötts och körts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
capa 0 Postad 24 November , 2007 40 motorn tillverkades till 1986 därefter kom 41 motorn. Satsa på 41 motorn då den är starkare (fler hkr) och modernare gjord. Vilken 40 motor är det ? 155 hkr eller 165 hkr. 41 motorn har 180 till 200 hkr. Du får räkna med ca 1,4-1,8 l/sjömil för 41 motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 24 November , 2007 Skillnaden på motorerna står som sagt på volvo pentas sida eller på Drevia.se. Har själv en Tamd40B i min 3000. Det finns en annan viktig sak som påverkar bränsleförbrukningen förutom skick på motorn, varvtal, gångläge, båtens tyngd med mera och det är ju propellern. Hade en 3-bladig 18x18 först och då drog min båt 1,8/dist på 2800 varv. har nu en 4-bladig 19x18 och nu drar hon 1,5/dist. PÅ 3003 tror jag det sitter 4-bladig 18x18 och en 41:a på 200hkr, jag har 165hkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser