Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
toaen

Seglande motorseglare?

Rekommendera Poster

Sommarens semestersegling  till Danska Limfjordenhade nog det sämsta vädret jag varit med om på 45 år. De första dagarna hade jag bra väder och vindar. Sen var det i stort sett ösregn i 14 dagar. Avslutningen av sseglatsen belv ännu värre med en kraftig ischiasatack och motorhaveri.

I Danmark såg jag många motorseglare av typen LM 27 och även större och mindre av samma fabrikat. På något sätt tilltalade båten mig med sitt snip eller kosterskrov. Jag har seglatkoster sen början av 1990-talet. Dessvärre är nog inte LM-båtarna någo speciellt bra segelbåt.

Tanken på en Adagio 27 började växa fram. En lagom stor koster med ett riktigt segelbåts-skrov och rigg. Det är ju en Alegro 27 som försetts med motorseglaröverbygge.

Min gode vän Smoegen talar varmt för Degerö 27 också det en motorseglare av kostertyp. Är det nån söm känner till den och hur den seglar.

Finns det andra motorseglare som är riktiga segelbåtar men har motorseglaröverbygge med styrhytt eller dogghause.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Hej Tommy

Hade inte du byggt om din segelbåt med Ht, går det inte att vidareutveckla idén och bygga vidare?

/Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Urban

du kanske tänkte på det doghaus som jag byggde i glasfiber till min gamla havsfidra i stället för sprayhooden som var totalt slut.

Havsfidran sålde jag 2001. 

Jag har haft en tanke på att höja delar av ruffen och sittbrunnen på storfidran för att få riktig ståhöjd för en vuxen människa, och vet i detalj hur jag skulle ha gjort. Tyvärr är den snart 60-åriga gubben inte i sånt form att jag kan tänka mig att gripa mig ann ett sånt stort jobb, men skulle nog behöva lite mer skydd för väder och vind än min storfidra erbjuder.

tommy

Senast ändrad av toaen | 22 november 2007 | 16:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Jo, det går inte att hålla på hela tiden även om det är kul det med.

Jag själv var inne på en Adiago 27 innan jag bestämde mig för vegan. Det fanns en här för 100 papp, men var oturligt såld. Jag var aldrig in i den så jag vet inte utrymmesmässigt, men nog bör man få plats tycker jag. Har man slutat bygga adiago eller finns den fortfarande i produktion, kanske för beställning?

/Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Tackar, inte konstigt att den var såld Haha

Kanske blir en sådan nästa gång ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stefan

Du hade förslag på ytterligare ett par båtar förutom Degerö 28. Vilka var det?

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Winga 78!!

Går tom att kryssa med, kanke inte så högt, men med hyfsad fart! 

Dessutom är det väl en av de snyggaare motorseglarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Degerö 28 finns i 2 olika utföranfen beroende på när den är tillverkad. Den modellen som tillverkas idag har en längre och djupare köl och högre mast. Detta betyder att den nya modellen seglar bättre.

post-10000244-1394235312,9563_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt att du har rätt Tommy,
 men den skåning i en LM 32 jag träffade på Läsö i somras tyckte hans LM var en riktigt bra seglare. Dessutom har den enligt honom samma LYS-tal som Maxi 95.

Björn från Göteborg som numera seglar origgad Jonsson 30. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är grymt lys på winga 78 oxå! 1.08 eller nåt sånt!

Men jag vet inte var det kommer ifrån. Den seglar och kan även ta hyfad höjd men det går inte fort och man ser ALLA segelbåtar swicha förbi...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nånå! 0,94 var det nog!

Och det kanske förklarar att alla swischar förbi...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De Winga som är med i LYS tabellen är de nedan, andra LYS-tal är uppskattade. 

Winga 29 LYS 1.06

Winga 860 LYS 1.04

Winga 87  LYS 1.00

Annars så är HR 92 en populär motorseglare.

Vad är föresten kriteriet för en motorseglare, var går gränsen. Är Maxi 95 motorseglare med lys 1.07, stark motor, (på många ruta kapell mm) så det går att stå inne och segla? (En 31 fot SEGLARE har lys 1.20 idag)

Eller crusisingbåtar som tex Bavaria, Oceanis mm som man nästan aldrig ser kryssa. Har stark motor mm?

Senast ändrad av jano | 09 januari 2008 | 19:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry...borde veta bättre då jag seglat en sådan många sjömil....eller kanske rättare omseglats många sjömil..\Cry\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som kanske försvinner och som jag ändå måste framföra är att jag var grymt nöjd med allt annat än riktigt segling i Wingan. En otroligt rymlig, trevlig och uppskattad båt . Under åtta meter med fem-sex riktiga kojplatser, toa och kök.

Senast ändrad av thrh | 09 januari 2008 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I likhet med en snipa som du talade om där i början så vill jag berätta om min gamla Viksund 31 Goldfish som jag hadde för ett antal år sedan.

Den var tvåmastad och vägde nära 8 ton.

Långkölad som den var så var den lite trög i stagvändningarna och krävde att man bräckte något med förseglet i svagare vindar.

Annars så gick hon faktiskt relativt högt i vind för att vara en sådan båt.

Och farten var inte så illa heller.

Men bäst var hon i riktigt hårt väder.

Jag och min fru seglade henne mellan Saeby och Hals på kryss i 28sm.

Det var en tuff resa som vi beslutade att göra för att komma ifrån ett grälande par som vi då seglade i sälskap med, och det var det värt.

Men utrustningen i dessa båtar är i regel undermålig och bör bytas ut för att det skall gå att segla med dom.

Det fanns ratt både inne och ute vilket var sjönt när det regnade och blåste.

Men vad som var störande under segling var att ratten satt som på en motorbåt i ena sidan vilket jag hadde ändrat om vi behållit båten till en pidestral.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tommy,

Har en RW32 som jag tycker seglar riktigt bra, dock en rätt så tung båt då det är stålskrov. Se gärna sälj annonsen som jag nu lagt in.

mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...