Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Hank

Det kommer soppa ur förgasaren

Rekommendera Poster

Jag har hjälpt min granne att vinterkonservera hans Mercury 40 från mitten 70-talet.Jag märkte att det formligen rinner soppa ur förgasaren när man trycker på blåsan vid bensinslangen.Tydligen har han inte heller fått igång motorn nu i slutet av säsongen.Jag tog ur bensinslangen och kunde köra motorn ganska många sekunder på den soppa som låg inne i systemet.Tror ni nåt har pajat eller är det någon inställning på förgasaren som kan göras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nålventilen i flottörhuset som inte stänger, dags att byta. Det är inte svårt, bara lossa flottörhuset, flottören och skruva bort nålventilen, sen monterar du allt igen, klart

Många är våldsamt aggresiva vid pumpandet på gummiblåsan, men det behövs nästan ingen kraft alls för att fylla flottören med bensin, och sen ska det inte pumpas mer! Vissa tar i så blåsan nästan spricker, men det visar ju bara hur okunnig man är. Ta det varligt så håller grejorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det behöver inte vara nålen, det kan vara flottören som pajat också och inte flyter som den ska längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett mycket ovanligt fel i så fall, jag har ALDRIG varit med om det, däremot fastnade nålar är vanliga. Det ska bli intressant att få veta vad felet är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte speciellt ovanligt faktiskt även om det är vanligare med slitna nålar. Gamla korkflottörer som sugit åt sig bensin eller spruckna plastflottörer har jag sett. Menar bara att det kan vara värt att byta båda när man ändå håller på om det inte kostar mer än någon hundring extra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...