nmop 0 Postad 22 November , 2007 Hej. Jag ska byta ut genomföringar och kranar. Vilket material är bäst? Trodde rostfritt var bäst men såg på något forum att brons? var bättre. Finns även kranar i brons?Vad har ni för erfarenheter? Byter ni både genomföring OCH kran? Till vilka sorter. Priset spelar ingen roll- när man byter ska det fungera sedan. Mvh NP Senast ändrad av nmop | 22 november 2007 | 16:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 November , 2007 Rostfritt är inte att rekommendera under vattnet. Brons är bäst, men svårt att hitta. De legeringar som rörbitarna i din båttillbehörsbutik har brukar funka utmärkt. Om du tror att du måste byta genomföring är nog kranen mogen den också. Det känns som dumsnåla 100-lappar med tanke på eventuella konsekvenser med en korroderad kran! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 23 November , 2007 Hej Jag håller med Eilean att de rördelar som finns i båttillbehörsbutiken är OK. Håller som bäst själv på att byta alla genomföringar OCH kranar, för det är dessa som spricker eller jävlas på olika sätt när dom ska tas bort. Själva genomföringen skulle nog kunnat klara en runda till men kostnaden för en ny är blygsam i förhållande till arbetet som krävs. Ett annat skäl till att byta genomföringen är att tätningen med tiden åldrats och blivit direkt dålig (måste vara någon av Mr Murphys hantlangare som har sådant som favoritgodis och käkar upp det) Vad beträffar kranarna (fast det heter väl egentligen ventil) se till så att kulan är av syrafast A4 stål och att spaken är av aluminiumgjutgods, spakar av lackerad plåt rostar bort på några säsonger. Det är vidare inte fel att använda lin och tätgegga som rörmokaren använder, med lite övning och eventuell rörmokarhjälp (om man känner någon sådan, annars kan det bli dyrt) blir det mycket bra och hållbart. Den största fördelen är att det går att justera skarvarna ett antal gånger utan att äventyra tätheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 November , 2007 Har båten fått ett 30-tal år på nacken kan det vara dags att byta. Eller kolla hållfasthet. Jag tar varje vår en liten dust med genomföringarna. Jag tar en stor rörtång och sticker in den ena skänkeln i genomföringen och bänder kraftigt i ett par riktningar. Håller det då så hoppas jag att det klarar sig ett år till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolftillberg 0 Postad 30 November , 2007 Det var många år sen rörmokaren använde lin osv....köp grejorna på rörmokeriet, där finns riktiga grejor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 30 November , 2007 Rörmokarna använder visst fortfarande lin för att täta med. Kanske inte alla, men de flesta jag har träffat på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 1 December , 2007 Alla genomföringar jag har hittat var av mässing eller rostfritt. Var hittar man brons? I Sverige?Ang lin, för varma rör på pannor är den oöverträffad än, med linolja. Annars är trådfromiga gängtejpen bättre än den platta vanliga tejpen.Till båt ingen gängtejp utan gucka dvs tätningsmassa. Men för 17...inget silikon. Det finns annat .Bytulgummit tex eller Sikaflex. Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsfj 0 Postad 1 December , 2007 Bronsgenomföringar, ventiler, rördelar etc hittar du hos grossisten Ital-Nordic i Henån, Orust. Det tar sina från Italien, mig veterligen. Det finns flera sorters brons, alubrons, fosforbrons, oljebrons etc, men vad slags material Ital-Nordic har vet jag inte. Det är alltså legeringar med olika delar koppar, zink etc som kallas brons. Läs på någon metallurgisk webbsida, det finns flera. Testa t ex tibnor.se. En del tar teflongängtape, andra gängtråd, många tar lin och permatex, men när jag senast bytte rekommenderade varvsgubbar på Orust att ta en av Loctite-sorterna, för det använde de. Dessutom satte de inte genomföringarna i sikaflex, utan i något de kallar för Galva. Jag förstår det som att det är Plastic Padding Metallisk Plast. De påstår att Hallberg-Rassy använder detta till alla sina genomföringar. Vad vet jag? Annars använder de på varven inte så mycket SikaFlex, eftersom det inte är fritt från isocyanater. I stället använder de Simson MSR CA/DC/BC. Dessa hittar du i vissa välsorterade båtaffärer och vissa träbutiker. Se simson.nl MVH \\ Lasse Fj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 1 December , 2007 Vilket material du än väljer så är det viktigt att det blir SAMMA i båda delarna så det inte blir galvaniska strömmar som äter upp den minst ädla metallen. Glöm inte DUBBLA SLANGKLÄMMOR! Om jag skulle byta så hade jag valt rostfritt, utan tvekan! För att få bort de gamla genomföringarna så föreslår jag att använda en vinkelslip utvändigt. Att slipa bort kragen på genomföringen och då genom att hålla vinkelslipen VINKELRÄT mot skrovet mitt i hålet, och tills man ser att man slipat igenom, då är det bara att bryta loss delarna, enkelt o smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsLindeborg 0 Postad 1 December , 2007 Hej! Det är mycket prat och synpunkter om material etc. när det gäller genomföringar och ventiler. Jag menar att det vettigaste valet är att använda mässingsgenomföringar och kulventiler i förnicklad mässing med rostfri kula och teflonlagring. Dessa detaljer är vanligen förekommande i båthandeln och används också av båtvarven. När det gäller genomföringar ska dessa vara gjorda i avzinkningshärdad mässing. Alla svensktillverkade genomföringar är gjorda i detta material. De som hävdar att brons är bättre vet nog egentligen inte skillnaden. Den ända (troligen) genomföring/ventil i brons på svenska marknaden nu är BLAKE. Materialet i brons är i stort sett lika med avzinkningshärdad mässing men innehåller lite mer zink. Alla kulventiler som säljs via VVS fackhandel ska enligt regelverket, Svensk Standrad, vara gjorda i avzinkningshärdad mässing, med eller utan krom alternativt nickel på utsidan. De har i regel också rostfritt handtag. Samma regler finns inte för Båtar. Båtdirektivet (CE) är inte så detaljerat vad gäller materialspecifikation. Mitt råd, köp svenska genomföringar och slangfästen i mässing och sätt kulventiler i bra utförande på dom. Det håller minst 30 år till. Mvh Elgl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser