Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
strober

Om båtförvararen går i konkurs?

Rekommendera Poster

Om man förvarar båten hos ett företag som erbjudit vinterplats - och detta företag skulle gå i konkurs. Vad händer då med båten? Trots att företaget inte äger båten, hamnar den i konkursboet och man blir av med båten, eller får en fordran på konkursboet? Vad händer? någon kanske känner någon som varit med om detta. Är ju ingen omöjlighet att det kan ske tycker man...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sömnnlös ? ;-)  Jag har inget bra svar, är inte jurist, men som ekonom kan jag säga : det som förvaras är ju inte produkter i arbete som vid tillverkning eller reparation, har du dessutom ett skriftligt avtal om förvaring så borde saken vara klar. Ett problem är att vi inte

har någon båtregistrering för att bevisa ägande, men det finns ju andra papper som försäkringsbrev t.ex.   Sov gott !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet uppstår bara om du köper en båt , ny eller begagnad och inte hämtar ut den. Du måste ta en egendom i besittning för att ägandet i juridisk mening skall ha ansetts övergått till dig (traderats). Denna tolkning av lagen lär ha sitt ursprung i Romariket.

Traderingsprincipen kan även tillämpas om säljaren är en privatperson som går i personlig konkurs.

Om du lämnat in en båt du redan använt en säsong så kan du sova lungt, men det räcker antagligen inte med att ha tagit en sväng vid säljarens brygga.

Ämnet har belysts utförligt i en tidigare tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan någon peka till denna tidigare tråd - sökning ger inget resultat. Jag har just börjat fundera på detta efter att ha skrivit ett avtal om vinterförvaring (dock inte lämnat båten ännu) och min fru (som är advokat hehe...) tog upp exemplet vinterförvaring av pälsar, där inlämnade pälsar tydligen ingår i konkursboet om förvararen går i konkurs.

I värsta fall skulle det vara likadant med båtar inlämnade för förvaring...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kanske jag är en smula off topic men vinterförvaring av päls??? Är det inte då dylika plagg gör bäst nytta?Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pälsförvarare går alltid i konkurs på vintern eftersom det är då de inte har några intäkter... Skrattande

har läst på konkurslagen och det framgår rätt tydligt att det bara är det som ägs av konkursboet som ingår i konkursen. Kan man bevisa att man äger båten som förvaras bör det inte vara någon risk.

Det står klart och tydligt i avtalet att jag är ägare av båten och dessutom har jag ju köpekontrakt etc så därmed var den frågan besvarad.

Däremot är det båtägarens sak att bevisa ägarskapet eftersom föremål som står på det konkursade företagets område presumeras tillhöra konkursboet om inget annat kan bevisas.

/P-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju lika med att hyra båtplats. Om ägaren till Marinan kursar och det som ligger förvarat på bryggor tillfaller konkursen, hur skulle det se ut. Ex. 2000 båtar tillfaller Marinans konkurs., vilket inte kan vara relevant.

Har man ett papper där det står att man hyr en plats för vinterförvaring under tiden (ex) oktober till och med siste maj kommande år samt vilken båt det gäller så kan den inte ingå i en konkurs.

Man kan vända på det. Om båtägaren som hyr går i konkurs, så skulle allt innom byggnaden där båten står uppställd ingå i konkursen.

Gäller bara att ha ett papper på vad som förvaras och tiden för förvaringen samt kvitto på att det är betalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

enligt köplagen är du som privatperson skyddad för detta. därimot om ni koper tjänsten som företag tar konkursförvaltaren båten.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...