blomma 0 Postad 21 November , 2007 Hej, Äger en Mariner 90 Hk rak 6:a 79 årsmodell. tyckte dock att den hade tappat lite effekt mot slutet av säsongen. tog och kollade kompet var bra på alla utom en cylinder ca 3-4 kg lägre än övriga. min fråga vad kan det kosta att renovera en sådan motor. gissar på att någon kolvring kan ha gått sönder??? inga missljud dock. Eller är det bättre att försöka hitta en nyare beg. motor. Tacksam för åsikter och gärna tips från någon som skruvat med denna motortyp. tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 21 November , 2007 Kan/vill du skruva själv så har du ett småroligt projekt för vintern, men att lämna in motorn på renovering är en förlustaffär. Du kan ju be om ett pris från motorverkstad/varv, men det bästa är nog att göra det själv pga pris och ev att ingen åtar sig arbetet.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 23 November , 2007 Hej Jag gissar att det är den övre cylindern som tappat komp och det brukar bero på bränslebrist pga att pumpen inte orkat trycka upp bränslet dit eller att någon slang spruckit. Då blir det en härdsmälta på kolven och har du tur har loppet klarat sej och du slipper borra. Om det är övre cylindern som skurit har antagligen övre ramlagret fått för lite smörjning och bör därför bytas också. Inget speciellt svårt jobb att göra men eftersom motorn är rätt gammal ska du se upp med skruvar som kan ha ärjat fast. Om du inte hör att det knäpper till i gängan när du vrider skruven måste du värma. lycka till. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 25 November , 2007 vet inte var du bor nånstans , men är det i närheten av sundsvall så kan jag tipsa om Kvissle marin och motor , Lennart (baloo) som jobbar/bor där är femjävlig på motorer, en riktigt gammal räv som hör på en motor vad som är felet, han skruvar med allt, oavsett märke och ålder, det är lixom hans liv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser