lyran 0 Postad 21 November , 2007 Tjena, På båten jag köpte i våras är upp/ner knappen på gasreglaget antagligen felkopplat... Det fungerar att trimma men upp är ner och tvärt om, ganska irreterande i längden! Dax att pilla lite nu när det är vinter. Någon som vet hur jag ska gå tillväga? Antagligen har det monterats ihop galet så det är enkelt att åtgärda men vart sitter kopplingarna. Jag har ett VP 290 DP drev. Tack på förhand! //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 November , 2007 Om det är bakvänt beror nog på vad man avsåg: fören upp/ner eller drev upp/ner. För att vända funktionen behöver man antagligen bara byta positionen på 2 ledningar i kontrollpanelen eller på pumpen, se sidan 68 och framåt i: http://www.geocities.com/volvopenta41/del2.pdf disclaimer: jag vet egentligen inte ett jota om drev, så är det ovan sagda fel så ignorera helt enkelt inlägget P.S. Jag förstår ditt problem! Mitt bog-ankarspel:s strömbrytare (med tre lägen upp-noll-ner) driver mig snart till till vansinne. Eftersom jag kan se ankarlinan från styrplatsen trycker jag nästan alltid intuitivt på knappen närmast mig = dra in linan mot mig och ner i bingen = ankare upp (tycker jag är logiskt ) men egentligen står det Down på knappen så ankaret åker ner/linan frikopplas.. Jag kan bara inte få huvudet att fatta..jag gör fel nästan varje gång trots att jag borde ha lärt mig D.S. Senast ändrad av Gunnar_ | 21 november 2007 | 19:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 23 November , 2007 Om det har varit problem med läckande backventil i pumpen med sjunkande drev som följd kan man ha kastat om slangarna för att enkelt åtgärda felet. Då blir det den andra ventilen som ska hålla trycket och den kanske höll tätt. Min var omkastad när jag köpte den och denna teori hade jag om varför man gjorde så. //Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 560 Postad 24 November , 2007 Om slangarna är skiftade, brukar pumpen inte orka trimma ut drevet under belastning, eftersom den har en hög och en lågtryckssida. Det är nog bara att skifta kablarna så blir det rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 27 November , 2007 Tjena, Inga problem alls med att drevet sjunker, endast att knapparna på gasreglaget är tvärtom... Har fått tad i elschema till 290 drev, är det bara att koppla om två kablar??? //Lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser