Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
lama

Oljedropp Alpha one

Rekommendera Poster


Hej! Ska drevet vara nere eller helt uppe(trailerläge) under vintern när båten står på trailer,har mitt uppe men har sett att det blir en oljepöl under drevet vad kan det bero på?

Det är ett alpha one drev som sitter på en Bayliner 2052 LS-99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Drevet skall förvaras i fullt nedfällt läge om möjligt.

Detta pga att i det läget så mår bälgarna samt andra elastiska detaljer bäst då de töjs minst. Om du förvarar båten utomhus utan täckning för drevet kan det också finnas risk att det kommer in vatten bakvägen och frysrisk kan förekomma.

Drevet självdräneras automatiskt på vatten i nedfällt läge.

Några exempel...

Att du får oljepöl under drevet har inget med hur du förvara drevet, kontrollera alla pluggar så de är täta.

Något att börja med.

 

Mvh

 

/Persk 

 

Senast ändrad av Persk | 21 november 2007 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad är det för färg på oljan. Om den är svart så kommer det från drevet, är den klarare så är läckande hydralcylindrar troligtsvis orsaken. Det ska ju vara vanlig motorolja (SAE 5-40) i det systemet. Jag har också problem med läckande cylindrar så när jag sökte på vilken vätska man ska anväda så blev jag förvånad när jag på fler än en site såg att det är motorolja som ska användas.

Cylindrarna går att reonovera och drevet kan provtryckas för att se var det läcker. Men oljan i drevet borde vara grå i så fall, man får förmoda att det kommer in vatten samma väg.

 

Martin 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om oljan är svart bör du verkligen se upp, då går drevet för varmt.

//Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Då är det drevolja som läcker ut någonstans.

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag var oljan kommer ut, nämligen ifrån de två dräneringshål(för vatten) som sitter i bakkant på drevet på bägge sidor ungefär där drevet delas över/underhus, där ska inte drevolja komma ut, så mkt begriper jag! vad kan vara fel? mvh magnus (lama)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera ställen som kan läcka så att oljan kommer ut där du beskriver... Har du haft drevet delat för att byte impeller eller nåt? Bästa sättet att få besked om var det läcker är att provtrycka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...