Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
stenis

Handikappbrygga

Rekommendera Poster

Guldstadens Båtklubb, Skellefteå.

Vi avser att bygga en handikappanpassad brygga.

Tips och bilder mottages gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några grejer att tänka på kan ju vara att det ska vara lätt att ta sig till bryggan.. ramp om det behövs.., att det finns räcken och att bryggan inte är fast utan rör sig med tidvattnet så att det är lätt att ta sig ombord på båtarna. Kanske någon typ av hiss/kran om det är rullstolsburna som ska åka båt.. Det finns nog många fler idéer... Hör med något handikappombud, om det finns något sådant på kommunen, vad man kan göra..

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vilket handikapp ni menar, så jag gissar att det är en fråga om rörelsehindrade personer, kanske rullstolsburna? Om jag inte minns fel ska en rullstolsramp inte luta mer än 1:12 och ha ett vilplan var 6:e meter. Ni bör också göra rampen så bred att det går att vända en utomhusrullstol på den, i alla fall på vilplanen. Har för mig att man brukar räkna med en vändcirkel på 1,80 meter.

Sedan är det ju hur man kommer ner i båten... En landgång som är höj- och sänkbar med ett elektriskt spel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ta kontakt med DHR /www.dhr.se deras lokala avdeling kan säkert ge er tips och förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta också kontakt med ditt Båtförbund - de bör ha erfarenhet och kunna hjälpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...