Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Coffeman

Snipa

Rekommendera Poster

Hej Alla! Tänkte jag skulle köpa mig en snipa med ruff för övernattning 2-3 nätter. Vad rekommenderas? Vad bör man tänka på?

Har kollat på Saga 27, Högsjöbåt och lite olika träbåtar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att vara opartisk i en sådan fråga, men varför inte en Westfjord eller Tresfjord, rymliga trevliga båtar med bra bränsleekonomi och komfort, kolla i sjöbodarna på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla senaste nummret av praktiskt båtägande. Däri finns en artikel om Monark 690, samt även förslag på ett par andra snipor.

Min personliga åsikt är att en snipa skall ha ett riktigt deplacementsskrov av den fason nyss nämnda Monark har, men här går ju åsikterna starkt isär. Många monterar ju tom bärplan på sina snipor för att höja hastigheten.

Far min ägde ett par halvplanande snipor med tämligen starka motorer men bytte till slut till en båt med ett rent halvplanande skrov.

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Som oftast är det prisnivån som avgör båtvalet.

Vad hade du tänkt dig?

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

självklart ska du ha en Myra 21 eller en Myra 22 allt annat är uteslutet. '\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />
kolla min myra sida för mer info där hittar du bilder tester mm.  www.myraboats.tk 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta även på Winga 25. Vi bara älskar våran båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en hel vetenskap det där och hade alla varit nöjda men en båt och modell, så hade det bara funnits en.

Men som sagt det finns ju att välja på.

Du nämner att du ska vara ute en eller ett par nätter.

Har du barn, eller många som ska åka med ?

Då får man tänka akterruff eller utan akterruff.

Man kanske får ett anfall och tar en eller två veckors semester?

Man får tänka till ordentligt.

Själv har jag en Tresfjord som jag är mer än nöjd med. Håller på att bygga om den, men av olika skäl så har detta blivit avstannat och det beror dels på att jag blev påkörd av ett fruntimmer (bakifrån så klar)(med bil ska tilläggas).

Jag har ingen akterruff och inga småbarn och därmed gott om plats.

Kolla på min hemsida http://www.swedala.se/baten.html så får du se vad jag har gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får nog sätta upp några ramar för att du ska få lite bättre svar. Annars blir det ju lite slumpmässiga tips här och där, av typen ”Den här båten är jättebra, jag har en”.

Menar du

snipa = deplacerande, långsamt men behagligt, lite svall och låg bränsleförbruking eller

snipa = nästan halvplanande,  inte fullt så långsam med hög bränsleförbrukning och höga svall men snygg form?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla! Jag hade tänkt mig pris mellan 20 000 - 60 000 och sedan skall jag och kompisara vara ute och övernatta ett par nätter (ingen familj) ! Det kommer även en hel del dagsturer.

Senast ändrad av Coffeman | 21 november 2007 | 13:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En finvädersbåt för bad, sill och öl med möjlighet att övernatta? Klarar du dig med 5-6 knop?

Då ska du ha en snipa på 7-8 meter med stor sittbrun i aktern, 4 kojer i förruff och ingen toa. Bara vindruta och kapell. Möjligen också övernattingsmöjlighet i sittbrunnen.

Träbåt är billigt (10-40tusen) om du har tid att underhålla den (anlita besiktiningsman så du inte behöver renovera!!). Annars bättre med en 70-tals snipa i plast. Kolla att motorn är frisk, nästan allt annat går att fixa utan stort jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill ha en billig snipa med billig bränslegång, behöver ej göra mer än 5-6 knop. Övernatta i den ett par nätter med kompisar är ett krav. Båten skall vara mysig. kan tänka mig att lägga ner lite arbete på lite renovering. Kan både vara trä eller plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en Adec Mellan eller Storbleka är nog rätt båt för dig

Senast ändrad av Marrexxx | 21 november 2007 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

20-60'. Vid den lägre priset blir det en träbåt. Vid det högre självklart en större träbåt men också en 20-23 fots plastsnipa. Motorn en inombordare där en diesel är att föredra framför en bensinare.

Köper du en plastbåt (vilket jag skulle göra av flera orsaker) håll dig då till en märkesbåt.

Förslag på vilka finns i en uppsjö.

Några förslag som jag kommer på är, Scand 20, Polar 20, Polar 22, Fjord 20, Saga 22.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...