Gå till innehåll
måndag 28 april 2025
Vange80

Inget kylvatten ur skvallerhål, suzuki 4-t 9.9hp

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt första inlägg här...

När vi tog upp båten på landet i höstas och körde motorn i sötvatten inför vintern noterade jag att det inte kom något kylvatten ur skvallerhålet. Jag antog att det helt enkelt fastnat något skräp i röret och försökte peta med ett gem men det hjälpte inte. Däremot kommer det rikligt med vatten ur hål ungefär vid kavitatonsplattan. Bör man vara orolig? Hur ska man säkerställa att kylningen fungerar som den ska?

Tacksam för svar!

/Niklas

P.S:

Motorn är alltså en Suzuki 4-taktare av 2004 års modell, 9.9 hästkrafter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På föräldrarnas Yamaha är det samma visa varje sjösättning... Har en längre bit najtråd liggande i båten som vi petar lite i hålet med. Funkar varje gång.

OBS. motorn kyler med största sannolikhet ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör du med vatten slang och öron kan du lura dig. Finns möjligheten att köra i ett kar en snabbis kan du känna dig säker om det kommer kylar vatten ur skvaller röret. Prova blås med tryckluft som föregående talare skrev. Kommer inget då byt impellern för säkerhets skull. Oj glöm inte att du har två vatten intag på den motorn antagligen. Ett under kavitations plattan och ett nere på växel huset. Har man det får man täta med lite silver tejp eller liknande. Anars suger den luft. Har den sugit luft en längre tid kan impellern vara skadad. Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips!

Ska prova med tryckluft alternativt najtråd i vår och se om det hjälper, jag är också rätt säker på att motorn faktiskt kyler så det borde inte vara någon fara. Testar att ta loss propellerhuset och kollar att impellern är okej också, just in case.

Nu har jag även blivit ägare av en Bella 512 Excel, så i framtiden blir det nog fler frågor här :)

Vänliga hälsningar,

Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...