1988 0 Postad 20 November , 2007 Hej kan någon tipsa mej om en bra & inte så dyr battiriladare till en motorbåt med tre batterieri som kan sitta i hella tiden Mvh 1988 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 November , 2007 Skall du ha en batteriladdare, köp en med riktig laddningskareterestik. Jag har två st CTEC SX7000 i min båt http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=745 Jag har visserligen en segelbåt, men det passar kanske i din också http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Köpte en liknande på Biltema häromdan för att ha hemma i garaget, men priset var ungefär det samma. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 20 November , 2007 Hej! Denna använder jag: Ctek MULTI XS 7000 http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx Den går att få tag i för strax under tusenlappen och funkar kanon för mig. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 20 November , 2007 oj, där hann du före;)) Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Batingenjorn 1 Postad 20 November , 2007 Tumregeln säger 10-15% av batterikapaciteten i laddningskapacitet. Dvs Batterie på sammanlagt 210Ah -> Laddare 21-30A CTEK XS7000 ger bara 7A (men sägs ha massa specialfunktioner) Denna skulle behöva 2 dygn för att ladda dina batterier fulla. Tro inte att 7A ger 7Ah på en timme. Batterier ger inte100% tillbaka på det du laddar. Om du har flera förbrukare igång. Tex läslampor, kyslskåp, stereo så är det lätt att förbruka mer än en sådan här laddare. Du slutar du ändå på minus efter en natt. Om du använder båten på helgen och laddar under veckan så räcker däremot denna laddare eller en mindre. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arimona 0 Postad 21 November , 2007 Satsa på CETEK XS 25000. Laddar med upp till 25A och klarar batterier med kapacitet upp till 500 Ah. Har själv använt denna under året som gått i min SRC 380 och den har fungerat ypperligt. Senast ändrad av Arimona | 21 november 2007 | 12:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 November , 2007 På Searay:en (jag antar att det är den som avses) sitter det väl en normalstor generator (i intervallet 40-60 Ampere) som laddar batterierna när du kör ? Så att när du lägger till vid bryggan är väl batterierna redan hyggligt laddade (såvida inte du legat ute LÄNGE och sugit ur batterierna MYCKET.. Resten klarar väl i stort sett vilken laddare som helst att fylla upp och sen hålla laddningen.. till-och-med typ en CTEK Zafir 90 för ~495:- på Clas-i-Sjön om inte förhållandet mellan tiden innan du ska ut igen och batteriernas urladdningsläge är alltför kort ?. Du säger att du har tre batterier, men då är väl ett av dom startbatteri som normalt inte behöver laddas vid bryggan, det är ju alltid full-laddat ändå ? Dom andra två (förbrukningsbatterierna) hur stora är dom (sammanlagt) i AmpereTimmar (alternativt, vad är det för batterier, fabrikat och typ) ? Hur urladdade är dom (förbrukningsbatterierna), i procent av deras totala kapacitet ( eller AmpereTimmar) när du ansluter laddaren, och hur lång tid har laddaren på sig att ladda upp dom ? Sitta på hela tiden..avser hela tiden året om, eller bara sommarsäsongen eller vad ? Som du kanske förstår av frågorna ovan anser jag att din fråga som den ställts är av typen: hur länge räcker en dunk bensin, det behövs helt enkelt mer information Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser