Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Christophe_d

Lampa eller torrboll

Rekommendera Poster

Hej,

Båten står nu framför huset och hela vinterkonserveringen är klar. Tänkte nu på eventuella fuktigheten i båten och då används väl sådana torrbollar. Eftersom båten är heltäckt med persenner kan jag inte byta dessa varje gång och tänkte hänga en lampa på circa 60 watt i kabinen (på landström då). Ger både lite värme och tar väl bra bort fukt? Eller? Gärna lite åsikter eller tipps

Mvh Christophe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt och billigt med stor effekt.

Köp vägsalt (inte tösalt), utan sådant som man lägger på vägarna på sommaren. Finns bland annat på firmor som säljer lantbrukssaker.

Ta en vanlig hink och sätt ett vanligt durkslag på den. Fyll sedan durkslaget med salt och du har fått en riktigt stor avfuktare.

Lampa är inte heller fel.

Mvh  Seawing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En glödlampa (eller annan torr värmekälla) tar inte bort fukt!.

Torr värme gör bara att den något varmare luften kan bära lite mer fukt.

Träffar den varma luften en kall yta faller vätskan ut som droppar på den kalla(re) ytan (dagg).

Sen har vi kostnaden:

60 watt * 24 timmar = 1440 watt /dygn, låt oss säga 1 krona och 50 öre /dygn..~45 kronor/månad.

Nää..

jag skulle struntat i lampan och hellre satt in en liten strömsnål fläkt som cirkulerar luften över torrbollarna så att fukten binds i kalciumkloriden så fort som möjligt..

eller struntat helt i strömslukande saker och bara sett till att det är så tätt som möjligt så att ingen ny blöt luft kommer in utifrån.

Då blir med tiden luften inombords torr enbart med kalciumkloriden:s hjälp, och du slipper mögel!

Tre förutsättningar måste  samtidigt vara uppfyllda för att mögel ska växa, så om det är antingen:

1) Kallt (under 7 grader) 

eller

2)Torrt (under 85% relativ luftfuktighet)

eller

3) Rent (ingen näring)

så blir det inget mögel.

Läs mer: http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat:
Träffar den 'varma' luften en kall yta faller vätskan ut som droppar på den kalla(re) ytan (dagg).

Just att fukt faller ut på en kall yta blir lite bättre om luften är varm. Den håller då större mängd fukt och kan man då få vattnet som faller ut på kalla ytor att samlas upp eller rinna ut ur båten genom t.ex en vask så har glödlampan fyllt en funktion.

Jag har märkt att den vattendunk som jag har i ett tvättfat på toan nästan alltid är fuktig. När det varit kallt en period och det blir varmare i båten kondenserar vattnet mot den kalla dunken och kan sen rinna ut. Så den funkar ibland som fuktutdrivare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

en gamal koltrådslasmpa eller kycklinglampa ger mer värme och mindre ljus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm, jag köpte faktiskt en torrboll för att prova att få kanontorrt i motorrummet. Nu har den stått i ca. 2 veckor. Inget vatten syns i hinken men jag kan fortfarande skönja lite vatten längst ner i kölsvinet....varför? Jag pillade ned hinken så lågt som möjligt, stängde alla ventiler,proppade för vent. i motorrummet. Fungerar det verkligen? blir besviken. Obs. torkade ut kölsvinet med svamp o papper men några droppar fanns tydligen kvar. Skall jag tro på detta?   mvh/Sanna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saltet tar upp fukt även innan det börjar droppa ner i kärlet. Det är extra effektivt då faktiskt har jag hört. Det börjar hårdna på ytan där fukten bundit sig i saltet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt, visst kan det ha en funktion.

Men med så låg effekt som 60W är (det här är min personliga bedömning och kan mycket väl vara helt fel) nog risken större att den kalla ytan som den (något) uppvärmda stigande luften träffar i stället blir fönster, rufftak och väggar.

Därifrån rinner/droppar sedan vattnet ner på inredningen i övrigt, och vips, mögel överallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du fuktig stillastående luft i motorrummet, kommer fuktigheten i 1:a hand (genom kalla väggens princip) att avsätta sig på skrovets (oisolerade) väggar  (och bottenskrovet är en enorm kall vägg ) för att sen rinna ner som vatten i kölsvinet, så det du ser är helt normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är kanske fysikst möjligt att värma upp en båt så att man slipper problem med fukt, även om den bara är täckt med pressening,  Men då krävs  mer än en 60 watts glödlampa, en byggfläkt på några KW är nog minimum vad man behöver eftersom den måste klara att värma både press och skrov så att  kondens inte fälls ut på de ytorna. Men frågan är  vad det är för vits med det?
En 60 w lampa kommer bara att lysa och innebära en viss ökad brandrisk. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ska det vara nån vits med att värma ska man utnyttja tillfället att samla upp den utfällda fukten. Med något som suger upp fukten så man kan få ut den ur båten. I början av vintersäsongen är det fukt även i skrovet som vill ut. Där är det gamla knepet med bra vädring att fördra. Har man nära till båten eller t.o.m har den hemma på tomten ska man passa på att ha tvärdrag de dagar det är torr väderlek. Det torkar upp bra.

Jag såg att det var 90 % fuktighet i båten vid besök för ett par dar sen. Ändå hade inget fukt fällts ut i kärlet vid torrbollarna men saltet hade hårdnat lite på ytan.

Det är ingen snabb process att få fukten bunden i saltet men det jobbar dag ut och dag in.

Skaffa en hygrometer så får du koll på fukten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...