Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
gurraj71

Värdera Ryds 510 Gt mellan tumme o pekfinger

Rekommendera Poster


Jag ska titta på en Ryds 510 GT till helgen. Jag skulle gärna ha hjälp med att uppskatta ett ungefärligt värde.

 

Det är årsmodell 94 på båt och motor, motor är 2-takts evinrude 70 hk. Kapell, dynor ingår samt vagn, en ombyggd husvagnsbotten (typbesiktigad och godkänd). Enligt säljaren är allt i gott skick. Jag har dessvärre inga bilder.

 

Vad kan ett ungefärligt värde vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Eftersom du inte fått några andra svar testar jag här med en GROV gissning.

45-50.000:-

 

Låter det lite?

Jag utgår från att båten är i det närmaste perfekt i skicket. Det är den som är värd pengar. Motorn kan vara totalt slut eller den kan vara pedantskött och ha flera år kvar att ge. Detta är svårt att avgöra och man bör därför inte värdera motorn till något egentligt värde i sig själv.

Vad gäller dynor och kapell så är de med största säkerhet inte mycket att hänga i julgranen efter 13 år. 

Vagnen skulle jag värdera till någon tusenlapp.

 

Ett annat alternativ?

Ryds 510 GT med 50 hk 4-takt ÅM 01 79.000:-

http://www.blocket.se/vi/13100159.htm?ca=11_s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gurraj71,

 

Är det din först båt du ev skall köpa?

 

70 hk 2-takt om den går som den ska kommer att bli bra acceleration och bra toppfart.

Men tänk på att den bullrar ganska mycket och tomgång och lägre varv blir lite rå och ryckig. Blåryker vid kallstart och osar en del bensin under gång speciellt i medvind.

Jag vet av egen erfarenhet då jag haft en 65 hk Suzuki 2-takt för en del år sedan. Står du ut med det och att de skitar ner en hel del så är en 2-takt ett utmärkt val.

Men om ekonomin tillåter kolla om du kan hitta en Ryds el motsvarande annat fabrikat med 50-60 hk 4-takt. Det blir mycket behagligare att åka i båten speciellt för passagerarna med tanke på ljudnivå, i stort sett obefintlig bensinlukt osv.

 

 

Lycka till.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir min första båt på västkusten då jag just köpt hus med båtplats. Tidigare har jag bara haft mindre ekor med mindre snurror i insjöar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får jag säkert en massa mothugg..men jag påstår att Evinrude 70 inte är någon höjdarmotor bl.a på grund av VRO pumpen som inte har värdens bästa rykte..även om en del är obefogat. Men hur bra är det att pumpa olja med en membranpump??(typiskt amerikanskt eftermontage). Ingen annan har den lösningen utan använder sej av kugghjulspumpar istället. Vanligt är också brott på t-kopplingar till bränsleledningar som orsakar motorhaveri pga tjyvluft.

Har själv haft Johnsson 60 med vro och känner till några som haft väldiga problem.med motorras som följd.

Men så länge den får rätt bränsle/luftblandning, tillräckligt med olja och kylvatten kan de gå hur länge som helst.

Koppla ur VRO och byt slangar och t-kopplingar under kåpan så kanske den håller.

 

//Jan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter och upplysningar.

 

Är det några fler som kan uppskatta ungefärligt pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...